Hoe deze Bontrager freehub te verwijderen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik zou m niet uit elkaar halen, wip de keerring er uit , spoel m door met remmenreiniger en pomp m vol met dunne olie. Met een beetje mazzel gaat ie nog even mee...maar op = op.
Die lagers zijn de oorzaak, die eruit halen om terug te plaatsen brengt je niets. Vervangende lagers zul je niet snel vinden en een Formula body kost je de kop ook niet.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

peter246 schreef: do 9 april 2020, 17:48 Freehub los gekregen met een 11m imbussleutel. De truc om de sleutel in de werkbank vast te zetten werkt fantastisch.
Volgende stap is om de freehub open te krijgen. De lagers (casette geen kogels) terugkrijgen zal ook een ramp zijn.
Met het vastzetten, de freehub met de hand vastzetten :-q in de werkbank is alleen voor het los draaien van de freehub :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wanneer je de freehub open hebt en de kogellager ballen zijn behoorlijk donkerbruin tot mss bijna zwart :-{ niet schoonmaken en de freehub niet meer gebruiken :(
De freehub kan zichzelf los draaien, wanneer de vrijloop vastloopt :-{ en dat dan tussen je achterbrug :o
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De freehub krijg je alleen open als die op de naaf zit.
En het is linkse draad, dus met de klok mee losdraaien.
Die twee inkepingen moet je dus met de klok meedraaien.
Daar is natuurlijk weer een sleutel voor, maar zie die maar eens te vinden...
Tikken met een grote schroevendraaier of een doorslag kan ook.
Maar let op, er zitten 2 rijen van hele kleine kogeltjes in. Die vallen er makkelijk uit.
Eigenlijk wil je alleen 1 spacer onder de cup vandaan halen.
Het is een priegelwerkje.
Als je handig bent een fluitje van een cent.
Als je niet handig bent of ongeduldig, dan vliegt de zooi door het raam naar buiten en ga je alsnog nieuw spul kopen.

En zuinig met vet, de pallen vd vrijloop mogen niet met vet gesmeerd worden, maar met dikke olie. Anders worden ze traag en trap je steeds door.
Tip: Je kan de kogeltjes ook met olie smeren (maar de pallen niet met vet)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie