Hoe deze Bontrager freehub te verwijderen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Mijn freehub loopt niet helemaal soepel meer, maar ik krijg hem niet los. Het lijkt alsof ik een imbussleutel nodig zou hebben (aan de remschijf kant), maar die zou dan ongeveer 21mm moeten (waar haal ik die nu weer vandaan)?
Aan de freehub kant zie ik zelf niets om hem los te krijgen. Wat mis ik hier?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Bij mijn 2018 wielen (Comp30) was het gewoon een kwestie van hard trekken...
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Toen ik voor mijn mtb een nieuwe body bestelde zat er een imbus "bitje" bijgeleverd in een maat die niet in een standaard sleutelset zit.
Wellicht bij jouw vervanger ook ?
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Inbus 21? Lijkt op de foto meer op 12.

Sleutel in de bankschroef, wiel er over heen en de goede kant opdraaien, dan heb je meer hefboom
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Trekken had ik al geprobeerd, maar dat lukt niet. Er zat jammer genoeg ook geen sleutel bij.
Het is toch echt 21mm, gemeten met een schuifmaat. Aan de freehub kant (op enkele cm diepte zit wel een twaalfkantige vorm (ongeveer 12mm) zoals bij het losmaken van een cassette of als een bracket remover. Maar ik kan op bike-components geen sleutel vinden die daar ook maar bij in de buurt komt.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

In die 12 kantige vorm moet dus die imbussleutel en dat zal zeer waarschijnlijk maat 11 zijn.....precies net die niet in een imbus set zit...🤔
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano gebruikt 10 14 en 15mm.
Die zijn gewoon te koop, bijv bij een automaterialen handel.
Dit is geen shimano wiel, maar wel soortgelijk opgebouwd.
Neem het wiel mee maar de automaterialen handel en probeer welke past. (Zijn die geopend in NL?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb ook een vergelijkbaar iets gehad (weet zo even niet meer welk merk) en ik ben inderdaad ook naar de automaterialenzaak gegaan voor een dop (voor ratel) met torx in een grote maat. Ging perfect! 👍
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik moest daar voor ff naar de bouwmarkt :-{ dus hoogst waarschijnlijk inbus sleutel nr 11
Want 10 en 12 zijn gangbare maten en ik had hem toen niet dus vandaar :-D
Wel een sleutel kopen....ivm dat het behoorlijk kan vastzitten :-{ sleutel met de L in de bankschroef goed vastzetten en naaf va de remschijf kant er overheen laten zakken en voorzichtig het wiel draaien, op deze manier kun je gedoceerd kracht zetten en goed voelen of de hub los komt :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mark-V schreef: wo 8 april 2020, 23:42 Ik heb ook een vergelijkbaar iets gehad (weet zo even niet meer welk merk) en ik ben inderdaad ook naar de automaterialenzaak gegaan voor een dop (voor ratel) met torx in een grote maat. Ging perfect! 👍
Multie-torx (xzn) :-q
Alleen torx gaat niet passen :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Net ff dat imbusbitje opgezocht dat bij mijn body meegeleverd werd... is 11 mm for sure.

( die private label naven zoals Trek met Bontrager en Cannondale met hun eigen Cannondale naven
komen gewoon bij Formula vandaan 🙃 en die rotzakken hebben dat geintje van die 11 mm bedacht )
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

gijsje schreef: wo 8 april 2020, 23:54 Net ff dat imbusbitje opgezocht dat bij mijn body meegeleverd werd... is 11 mm for sure.

( die private label naven zoals Trek met Bontrager en Cannondale met hun eigen Cannondale naven
komen gewoon bij Formula vandaan 🙃 en die rotzakken hebben dat geintje van die 11 mm bedacht )
klopt, formula maakt van alles voor iedereen, zelfs oude SRAM bodies komen daar vandaan, die gebruiken allemaal een 11mm inbus voor de body.
Ik heb er ook een keer een gekocht met bitje voor een formula branded naaf/freehub in een wiel van mijn cannondale
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als ze nou gewoon een gangbare maat hadden gehanteerd hadden ze zich die bitjes kunnen besparen 🤔 . Die van mij kwam ook via Cannondale, service vh huis wellicht..
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Freehub los gekregen met een 11m imbussleutel. De truc om de sleutel in de werkbank vast te zetten werkt fantastisch.
Volgende stap is om de freehub open te krijgen. De lagers (casette geen kogels) terugkrijgen zal ook een ramp zijn.
Plaats reactie