Sinds ik in de singlespeed topic het niet kon posten een eigen thread dan maar.
Beste,
Ik zou graag mijn 2x10 naar 1x10 overbrengen. Gewoon omdat ik het 2de niet gebruik. Nu vroeg ik het volgende af.
1 - Kan ik de detrailleur eraf halen samen met de bekabeling zonder zo een narrow-wide blad te kopen?
Dit tanwiel zit erop. https://ibb.co/2tmDQfK
2 - Als het niet kan is er een manier om zonder kosten het toch voor elkaar te krijgen? Indien Nee welke kosten moet ik maken? Is daar een schatting van.
en
3 - Is het eventueel mogelijk de geleider er enkel aan te laten en later als ik het tandwiel vervang deze er af te doen? Maw voorlopig enkel de bekabeling te verwijderen en de trigger.
Bedankt voor heldere toelichting.
2x10 naar 1x10
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
1) je kan alles eraf halen. Maar omdat je geen NW blad hebt zal de ketting er sneller afspringen. Wil je dat niet dan optie 2
2) koop een NW blad rond de 30-40€ en zet deze erop. Daarnaast denk ik dat je nog iets kleinere bladboutjes nodig hebt om het NW blad vast te zetten 7-10€
3) ja dat kan ook. Haal je shifter en kabel eraf en stel de derailleur zo af dat deze werkt als kettinggeleider. Je zou dan zelfs de andere bladen kunnen verwijderen voor de single look. Geldt wel weer het verhaal van de bladboutjes maar dat kan ik op de foto niet zo inschatten hoe je grootste blad vastzit.
Correctie je heb geen bladboutjes nodig zie ik toch op de foto. Ofwel alleen kosten voor NW blad.
2) koop een NW blad rond de 30-40€ en zet deze erop. Daarnaast denk ik dat je nog iets kleinere bladboutjes nodig hebt om het NW blad vast te zetten 7-10€
3) ja dat kan ook. Haal je shifter en kabel eraf en stel de derailleur zo af dat deze werkt als kettinggeleider. Je zou dan zelfs de andere bladen kunnen verwijderen voor de single look. Geldt wel weer het verhaal van de bladboutjes maar dat kan ik op de foto niet zo inschatten hoe je grootste blad vastzit.
Correctie je heb geen bladboutjes nodig zie ik toch op de foto. Ofwel alleen kosten voor NW blad.
Iemand ervaring met de chainrings van Ebay of alie? Qua kwaliteit?
Als ik de detrailleur knip komt gaat die dan, nu staat die op het gewenste tandwiel ingesteld, losgeraken van die instelling omdat de spanning weg is of niet ?
Als ik de detrailleur knip komt gaat die dan, nu staat die op het gewenste tandwiel ingesteld, losgeraken van die instelling omdat de spanning weg is of niet ?
Laatst gewijzigd door Crusty1 op vr 10 april 2020, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- void
- Mountainbike Junk
- Berichten: 444
- Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
- Mijn mountainbike: Is metal
Ik heb Ali chainring op mijn bike, alles is OK.
viewtopic.php?f=14&t=144506
viewtopic.php?f=14&t=144506
Laatst gewijzigd door void op vr 10 april 2020, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Bij optie 2 moet je ook nog denken aan een clutch achterderailleur, right?hanjovdberg schreef: ↑vr 10 april 2020, 09:26 1) je kan alles eraf halen. Maar omdat je geen NW blad hebt zal de ketting er sneller afspringen. Wil je dat niet dan optie 2
2) koop een NW blad rond de 30-40€ en zet deze erop. Daarnaast denk ik dat je nog iets kleinere bladboutjes nodig hebt om het NW blad vast te zetten 7-10€
3) ja dat kan ook. Haal je shifter en kabel eraf en stel de derailleur zo af dat deze werkt als kettinggeleider. Je zou dan zelfs de andere bladen kunnen verwijderen voor de single look. Geldt wel weer het verhaal van de bladboutjes maar dat kan ik op de foto niet zo inschatten hoe je grootste blad vastzit.
Correctie je heb geen bladboutjes nodig zie ik toch op de foto. Ofwel alleen kosten voor NW blad.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Hoe bedoelt u, ik ken niet zoveel van aanpassingen maken ben er redelijk nieuw in. Achterdetrailleur is een sram x9The Flying V schreef: ↑vr 10 april 2020, 09:46Bij optie 2 moet je ook nog denken aan een clutch achterderailleur, right?hanjovdberg schreef: ↑vr 10 april 2020, 09:26 1) je kan alles eraf halen. Maar omdat je geen NW blad hebt zal de ketting er sneller afspringen. Wil je dat niet dan optie 2
2) koop een NW blad rond de 30-40€ en zet deze erop. Daarnaast denk ik dat je nog iets kleinere bladboutjes nodig hebt om het NW blad vast te zetten 7-10€
3) ja dat kan ook. Haal je shifter en kabel eraf en stel de derailleur zo af dat deze werkt als kettinggeleider. Je zou dan zelfs de andere bladen kunnen verwijderen voor de single look. Geldt wel weer het verhaal van de bladboutjes maar dat kan ik op de foto niet zo inschatten hoe je grootste blad vastzit.
Correctie je heb geen bladboutjes nodig zie ik toch op de foto. Ofwel alleen kosten voor NW blad.
https://www.mantel.com/be/sram-x9
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Er bestaan achterderailleurs met een 'clutch': een dempermechanisme waardoor de ketting minder klappert en minder snel van het (enkele) voorblad afloopt.
Van de SRAM X9 achterderailleur zijn meerdere versies geweest:
-De gewone.
-De Type 2, te herkennen aan het draaipunt ter hoogte van het bovenste derailleurwieltje: daar staat dan 'Type 2 Roller Bearing Clutch' op
Deze versie moet je hebben als je met een enkel voorblad wilt rijden.
Met de gewone kán het ook wel, maar dan loopt je ketting er mogelijk eerder af. Als je dat niet wilt, kun je ook nog een chainguide vóór monteren.
Van de SRAM X9 achterderailleur zijn meerdere versies geweest:
-De gewone.
-De Type 2, te herkennen aan het draaipunt ter hoogte van het bovenste derailleurwieltje: daar staat dan 'Type 2 Roller Bearing Clutch' op
Deze versie moet je hebben als je met een enkel voorblad wilt rijden.
Met de gewone kán het ook wel, maar dan loopt je ketting er mogelijk eerder af. Als je dat niet wilt, kun je ook nog een chainguide vóór monteren.
Everybody bought a new bike!
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Hier kun je zonder probleem een narrow-wide blad op zetten.
Je moet er een met 'BCD 104mm' hebben. (gangbare maat)
Bij https://www.planetx.co.uk of https://www.superstarcomponents.com vind je prima spul voor weinig.
Everybody bought a new bike!
Er staat roller bearing clutch op mijne. Ik heb net een chainguide ineengeknutseld.asphaltdude schreef: ↑vr 10 april 2020, 10:35 Er bestaan achterderailleurs met een 'clutch': een dempermechanisme waardoor de ketting minder klappert en minder snel van het (enkele) voorblad afloopt.
Van de SRAM X9 achterderailleur zijn meerdere versies geweest:
-De gewone.
-De Type 2, te herkennen aan het draaipunt ter hoogte van het bovenste derailleurwieltje: daar staat dan 'Type 2 Roller Bearing Clutch' op
Deze versie moet je hebben als je met een enkel voorblad wilt rijden.
Met de gewone kán het ook wel, maar dan loopt je ketting er mogelijk eerder af. Als je dat niet wilt, kun je ook nog een chainguide vóór monteren.
https://ibb.co/smxjgch
Laatst gewijzigd door Crusty1 op vr 10 april 2020, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt dude.asphaltdude schreef: ↑vr 10 april 2020, 10:46Hier kun je zonder probleem een narrow-wide blad op zetten.
Je moet er een met 'BCD 104mm' hebben. (gangbare maat)
Bij https://www.planetx.co.uk of https://www.superstarcomponents.com vind je prima spul voor weinig.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Zonder clutch zal de ketting er iets sneller af gaan idd. Maar het is wel goed te doen. Ik heb ook ruim een jaar met 10 speed derailleur zonder clutch gereden. Je zou je ketting als deze te lang is iets kunnen inkorten. Staat het iets strakker van. Maar dat is echt een noodoplossing.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Heb de knip voor de respons gewaagd. Blij. Ding eraf. Oogt beter en minder kabels aant stuur. Heb snel ff door de versnellingen gegaan buiten op de straat. Geen probleem. Straks toer maken zien we het wel hoe het loopt. Kan ik indien nodig chain guide nog altijd installeren. Bedankt
Heeft die front detrailleur sram x7 met shifter nog waarde op de 2de hands markt?
Heeft die front detrailleur sram x7 met shifter nog waarde op de 2de hands markt?
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Heb je al een N-W blad gemonteerd? Dat is wel echt aan te raden. Je huidige kettingblad is ontworpen om juist WEL te schakelen, dus de ketting loopt er makkelijk af. Een N-W blad is juist gemaakt om NIET te schakelen.
Nauwelijks.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op vr 10 april 2020, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!