Even checken: klopt het dat de XT M8000 boost en non-boost cranks verschillend zijn. Met andere woorden: als ik een non-boost frame heb dan kan ik geen boost crankset monteren met (bijvoorbeeld) een non-boost blad?
Simpeler gezegd: is het mogelijk om een boost M8000 crank werkend te krijgen op de non-boost frame?
XT M8000 boost crank op non boost frame
-
- Pro Biker
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
- Mijn mountainbike: Bird Zero TR
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4697
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
-
- Pro Biker
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
- Mijn mountainbike: Bird Zero TR
Thanks! Ik weet voldoende
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een 8000 boost crank, te herkennen aan de -B in het type nr, is en paar mm breder dan de gewone 8000.(6mm?)
Helaas heeft Shimano in al zijn wijsheid al besloten om ook de gewone een paar mm breder te maken. Ik heb 53mm gemeten bij montage volgens het boekje.
(*)
De -B stapelt daar nog 6(?) mm bovenop.
Dus een 8000-B in een gewoon frame is verre van ideaal als je de 1e en 2e versnelling ook wel eens wilt gebruiken.
Als je de 8000-B als 1x gaat gebruiken in een gewoon frame, dan kan je langere bladboutjes en spacers gebruiken om het 1x voorblad midden voor je cassette te krijgen.
Je kan daar nog mee spelen.
Beetje offset naar rechts als je vaak op de kleine kransjes rijdt.
Beetje naar links als je vaak de grote kransjes van je cassette gebruikt.
Dus het kan, als je weet wat je doet, en passende maatregelen neemt.
*) Shimano zegt zelf 50mm, maar ik vermoed dat ze bedoelen dat de crank geschikt is voor een 50mm kettinglijn.
De verwarring ontstaat waarschijnlijk omdat de 1× en 2x cranks hetzelfde zijn, met als enig verschil de voorbladen.
En een 2x crank meet je tussen de 2 voorbladen, een 1x op het voorblad.
Helaas heeft Shimano in al zijn wijsheid al besloten om ook de gewone een paar mm breder te maken. Ik heb 53mm gemeten bij montage volgens het boekje.
(*)
De -B stapelt daar nog 6(?) mm bovenop.
Dus een 8000-B in een gewoon frame is verre van ideaal als je de 1e en 2e versnelling ook wel eens wilt gebruiken.
Als je de 8000-B als 1x gaat gebruiken in een gewoon frame, dan kan je langere bladboutjes en spacers gebruiken om het 1x voorblad midden voor je cassette te krijgen.
Je kan daar nog mee spelen.
Beetje offset naar rechts als je vaak op de kleine kransjes rijdt.
Beetje naar links als je vaak de grote kransjes van je cassette gebruikt.
Dus het kan, als je weet wat je doet, en passende maatregelen neemt.
*) Shimano zegt zelf 50mm, maar ik vermoed dat ze bedoelen dat de crank geschikt is voor een 50mm kettinglijn.
De verwarring ontstaat waarschijnlijk omdat de 1× en 2x cranks hetzelfde zijn, met als enig verschil de voorbladen.
En een 2x crank meet je tussen de 2 voorbladen, een 1x op het voorblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.