Hope naaf lager issues

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Als veelgebruiker van Hope spullen, zit ik met een probleem. Hope is dicht met de corona, dus dacht hier even mijn frustratie te ventileren, en wellicht heeft iemand een gouden tip :)

Het viel me gister op dat de Pro 4 achternaaf van mijn trials fiets enorm bagger loopt. Draai je met de vinger aan de as, dan voelt het alsof er bakstenen in de lagers zitten, in plaats van kogels. Hij is pas een half jaartje oud, dus dat leek me wat snel voor een verrot lager, zeker als ie nooit modder of nattigheid ziet.

In ieder geval, lagers eruit gehaald, en het lager aan de aandrijfzijde bleek gaar te zijn. Nieuw lager erin gestopt, maar zelfde issue, zij het in wat mindere mate. Ook zonder as erin draait ie al matig. Toch maar even de as vervangen omdat ik toch nog een reserve had liggen, utieraard zelfde issue. Ook na het erin duwen nog op de lager hameren om hem echt 100% erin te hebben, geeft niet het gewenste resultaat. Als ik ze er dan weer uit sla, rollen ze zonder naaf eromheen weer perfect (zelf die oude voelt nog enigszins acceptabel dan), dus het is niet dat ik ze kapot heb gehamerd ;)

Is de enige conclusie die ik hier kan trekken dat het huis waar het lager in gaat, de aluminium naafhuls dus, niet helemaal lekker van vorm is?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dan zou je zeggen dat je het lager er ook nauwelijks in kunt krijgen... .


Maar je hebt alle lagers vervangen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Heb je originele Hope lagers gemonteerd?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik kan hard rammen met een hamer. Lager aan de schijfkant was nog helemaal perfect. Is alleen de aandrijfkant, en zodra je daar volle bak een nieuw lager in hebt geknald (hij kan echt niet verder), draait ie al gaar, ook zonder as erdoor. Haal je hem er weer uit, draait ie gewoon goed. Heb nog nooit zoiets gehad, en heb toch al best wat Hope lagers eruit en erin gedaan.

Zijn idd allemaal originele Hope lagers.

En dus na een half jaar af fabriek een lager helemaal naar de knoppen. Moet gewoon iets niet recht zitten.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Klinkt als een lagerpassing die niet volgens specs is.

Hope maar eens benaderen inderdaad. Waarschijnlijk gebruikt Hope al C3 lagers, dus daar kan je het niet mee oplossen waarschijnlijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb het inderdaad wel een keer gehad dat een lager na montage rauw liep en bij het er uit halen weer soepel leek te lopen. Maar dat lager op een plaats gemonteerd gebeurde hetzelfde. Mijn conclusie was dat het lager niet goed was. Ander lager gemonteerd en geen probleem meer. Misschien heb je 2x pech gehad?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Zou echt balen zijn Baron (echt geen zin om het wiel helemaal los te halen en weer opnieuw op te bouwen), maar kan idd niet veel anders bedenken. Alleen omdat dat vooruitzicht van ombouwen en wachten zo onaantrekkelijk is, ga ik het toch nog een keer proberen met nog een andere lager Lars, het is toch weekend.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mocht je tzt omhoog zitten heb ik wel een Hope SS naaf met 26" voor je te leen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Oh zou super zijn Lars! Ik heb zojuist nog even met twee andere lagers geprobeerd, eentje nog uit een afgeschreven Pro 2 naaf van jaren oud. Er zaten inderdaad kleine verschillen tussen, maar uiteindelijk voel je bij allemaal iets meer 'ruigheid' in de naaf dan eruit, en met de as erdoor en de tweede lager er ook in wordt dat nog ietsjes versterkt. Komt niet in de buurt van mijn andere Pro 4 SS naaf, die superglad loopt.

Ik gooi alles weer terug en op de fiets, en hopelijk komt Hope/R2-bike met een beetje snelle oplossing. Als mijn wiel straks uit elkaar is en dat allemaal eeuwig mocht duren, dan stuur ik je een bericht :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon monteren en fietsen.
Als Hope gesloten is, dan is er nu toch weinig aan te doen.
Ik vermoed dat je naafhuls niet goed (meer) is.
Ovaal of scheef.
Rolt misschien niet zo soepel, maar de lagers vallen ook niet zomaar uit elkaar.
(Hoewel ik precies dat wel eens heb gehad bij mn Pro2 SS naaf... Maar dat ging niet van de ene dag op de andere. Het definitieve einde was wel binnen een paar km)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Precies dit probleem heb ik ooit met een Pro 2 Evo gehad. Lager aandrijfzijde vanaf begin zwaar lopend en steeds binnen een paar maanden gaar. Overduidelijk lagerbehuizing buiten tolerantie, helaas niet netjes opgelost door Hope. Eén keer van de distributeur nieuwe lagers gekregen 'onder coulance', daarna radiostilte. Na enig aandringen bij Hope UK alleen een halfbakken voorstel om de naaf naar Engeland op te sturen voor 'onderzoek'. Toen maar mijn verlies gepakt en een DT 240 gekocht (draait nog altijd probleemloos 5 jaar later).

Ik denk dat je net als ik toen een maandagochtendexemplaat te pakken hebt en dat de enige echte oplossing is de naaf vervangen. Hopelijk (lol) heb jij bij Hope meer succes dan ik destijds.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Lijkt mij inderdaad ook duidelijk.
Je zou toch verwachten dat ze dit alleen uit schaamte al goed oplossen ?

Zelf ook al eens ondervonden dat er bij Hope wel eens wat afwijkends tussen zit.
Als Hope dat niet oplost, lost de dealer waar ik het koop het wel op.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Goed te weten dat het in ieder geval vaker voorkomt (of eigenlijk niet goed natuurlijk). Meestal vind ik de support (voor kleine zaken) erg netjes bij Hope, maar ben inderdaad ook een keertje vrij lomp afgepoeierd toen mijn Pro 2 gescheurd was. Hoe dan ook, ik rij voorlopig even door zo totdat de productie weer is opgestart en ga ervanuit dat de dealer of Hope de boel dan vlot oplost. Laat ik tzt nog wel even weten hier.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Dacht koppel nog even terug over de afloop. Zojuist de naaf weer terug gekregen (na 2 maanden). Via R2 Bike is hij bij Hope geweest, en ondanks mijn eigen uitgebreide testen hebben ze er gewoon nieuwe lagers ingestopt en weer teruggestuurd. Zelfde baggerervaring als Nielsvk dus. Als je aan de as draait, met deze gloednieuw lagers, voel je hem heel lichtjes tikken. Zelfde probleem dus over een paar maanden als ik de boel weer in een wiel zou zetten. Fantastisch die service en kwaliteitsstandaard bij Hope, not :evil:

Edit: ik neem hier ook geen genoegen mee eigenlijk, kan dit ding zo niet eens met goed fatsoen verkopen, R2 Bike moet het maar op gaan lossen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Jammer, maar klinkt inderdaad als een (mij) bekend verhaal. Bij mij houdt het dan snel op, ik heb 0 tolerantie voor bedrijven die hun klanten in de kou laten staan en heb sindsdien nooit meer iets van Hope aangeraakt.
Plaats reactie