Achterdemper vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Hi!

Na wat rondneuzen heb ik al wel een redelijk beeld maar ben benieuwd.
Ik heb momenteel een Santa Cruz Tallboy 1.0 met een fox rp23 achterdemper.
Deze zweette al een tijdje iets en is nu wel echt wel lek lijkt het. Mij lijkt een goede tweedehands of nieuwe een beter idee dan laten servicen. Budget is voor korte termijn 150-200. Wat denken jullie?
Op langere termijn zou een duurdere variant wel een optie zijn maar op dit moment zit dat er niet in.
Doorfietsen kan ook misschien maar welke risico loopje hiermee?

Daarnaast, hoe kom ik achter de maat?
Wat heb ik nog meer nodig voor het vervangen?
En daarbij; kan ik dat zelf? Ik durf wel wat maar wil het niet stukmaken

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat ik kan vinden is het een 165x38 demper, waarbij 165 de totale lengte is, vanuit het midden van de 2 bouten waarmee de demper vast zit. Kun je zelf nameten ter controle. Die 38 is dan de slag die de demper maakt.

Wat je verder nog nodig hebt is de breedte van de bussen waarmee de demper voor en achter tussen het frame zit. Daarvoor kun je het beste die bouten los maken en dan haal je de demper er zo tussenuit. En kun je simpel opmeten hoe lang die bussen zijn. Wat dan ook nog van belang is, is de diameter van de bout die door het frame en de bussen gaat. Meestal iets van 6 of 8 mm. En dan krijg je dus maten als '30x6' bijvoorbeeld. Waar 30 dan staat voor de breedte van de bus en de 6 dus voor het gat door de bus. Maar dit kan ik zo even snel niet op internet vinden, dus dat zul je na moeten meten.

En als je de demper dan los hebt liggen, blijkt hoe makkelijk die te vervangen is.


Een heel goede en zeer betaalbare demper is de Manitou McLeod: https://www.bike-components.de/en/Manit ... ck-p62670/

Andere dempers zou ik voor dat geld niet overwegen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Kan zelfs nog goedkoper

https://www.bike24.com/p2125949.html

Komen nog wel nieuwe montage bussen bij.

Groet, Jan
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Waarom geef je de voorkeur van een mindere of gebruikte boven servicen, tenzij deze niet bevalt, heel oud is of dat je reden hebt te denken dat deze echt afgeschreven is.
Laten servicen kost ca 150 euro, en dan zou deze weer als nieuw moeten zijn. Beter dan een goedkope nieuwe en veiliger dan een gebruikte (andermans ellende).

Denk aan de spreuk “waardeer het, repareer het”😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Het servicen van een rp23 is eenvoudig zelf te doen. Daarbij, vond het een hele fijne demper dus waarom vervangen?
Er zijn zat filmpjes te vinden hoe dit moet en bij de online shops zijn ook genoeg kits te vinden.

Je hebt er een paar spulletjes kwa gereedschap voor nodig, daarom goed kijken naar wat men gebruikt in zo’n howto video.

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Mad Wally schreef: zo 12 april 2020, 17:25 Waarom geef je de voorkeur van een mindere of gebruikte boven servicen, tenzij deze niet bevalt, heel oud is of dat je reden hebt te denken dat deze echt afgeschreven is.
Laten servicen kost ca 150 euro, en dan zou deze weer als nieuw moeten zijn. Beter dan een goedkope nieuwe en veiliger dan een gebruikte (andermans ellende).

Denk aan de spreuk “waardeer het, repareer het”😉

Dat is een valide punt! Maar wat is oud? Ik meen dat de demper van 2009 is. En deze is al eerder geweest voor service ( zover ik heb begrepen van de vorige eigenaar).

En zelf doen; ik heb geen idee of ervaring. Ik wil dus zeker wel wat proberen maar lost een service kit het issue van zweten bij de hendel op?

Het is gewoon lastiger als je no niet de ervaring en het budget hebt. ( budget ivm Corona nu een probleem zeg maar )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gezien jouw budget zou ik 'm (laten) servicen.
Redenen zijn hierboven al gegeven.
Servicen hoort er ook gewoon bij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 12 april 2020, 18:56 Gezien jouw budget zou ik 'm (laten) servicen.
Redenen zijn hierboven al gegeven.
Servicen hoort er ook gewoon bij.
Dat is zeker zo en ook geen issue uiteraard.
Ik vraag me wellicht meer af of het punt niet is gekomen dat deze aan vervanging toe is.

Zover ik zie kan ik Zelf weinig verkeerd doen aan een service kit. Dat is wellicht de beste optie. Een volledige service beurt kan dan aan het einde van er jaar mooi!

Dank voor de inzichten!
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Edit:
Omdat bij de hendel ook sprake is van een een lek laat ik deze voor revisie gaan.

2 vragen Daarbij

1. Wat is jullie eventuele ervaring bij :
http://www.mountainbikeonderhoud.nl/Dem ... 0Onderhoud

2. Kan het kwaad om nu nog wel km door te rijden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beide geen idee.
Maar waarom zou je door willen rijden met een lekke demper?
Dan verpruts je misschen/waarschijnlijk de kans dat de demper nog geserviced kan worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mirko schreef: zo 12 april 2020, 19:35
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 12 april 2020, 18:56 Gezien jouw budget zou ik 'm (laten) servicen.
Redenen zijn hierboven al gegeven.
Servicen hoort er ook gewoon bij.
Dat is zeker zo en ook geen issue uiteraard.
Ik vraag me wellicht meer af of het punt niet is gekomen dat deze aan vervanging toe is.

Zover ik zie kan ik Zelf weinig verkeerd doen aan een service kit. Dat is wellicht de beste optie. Een volledige service beurt kan dan aan het einde van er jaar mooi!
Gezien de lekkage bij de hendel heb je inderdaad een volledige servicebeurt nodig. En die zit al snel rond de €150,-. En dan is het inderdaad de vraag of dat nog de moeite is bij een 11 jaar oude demper.

De techniek heeft niet stil gestaan en het verschil in kwaliteit van de demping ga je met die Manitou al dubbel en dwars voelen. Daar kun je met die oude Fox zelfs na uitgebreide tuning nog niet eens in de buurt komen.

Dus voor die paar tientjes extra zou je je het beste gewoon kunnen verwennen met een nieuwe demper.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 12 april 2020, 21:22 Beide geen idee.
Maar waarom zou je door willen rijden met een lekke demper?
Dan verpruts je misschen/waarschijnlijk de kans dat de demper nog geserviced kan worden.
Dat is de vraag: hoeveel kwaad kan het. Als het weinig kwaad kan dan is het fijn om dat onderhoud nog even te laten zitten. Ik heb geen twee fietsen en ben vooral nu heel blij dat ik nog kan fietsen.
Zover ik zie ben je de demper wel even kwijt.

Maar ik lees dus dat het wel kwaad kan, en gaat de fiets in de schuur totdat dat is gefixed :)
Plaats reactie