29er stuurt minder dan 26er

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon eens andere banden proberen, of een andere bandenspanning.
Sommige banden zijn erg gevoellig voor iets te kage druk. En dat voel je juist op straat.
Misschien kan je hier wat banden of voorwielen lenen voor een testritje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Lars TB schreef: vr 17 april 2020, 12:55
streetracer schreef: vr 17 april 2020, 12:03 Lars wat bedoel je precies met vlakker balhoofdhoek?
Een 780 mm breed stuur en een 35 mm korte stuurpen op een ouderwetse 26" met een 71 graden balhoofdhoek gaat niet zo heel goed werken.En andersom gaat een enduro met een 65 graden balhoofdhoek ook niet lekker sturen met een 75 mm pen en een 680 mm stuur.

Wat ik vooral bedoel is dat niet alleen het stuur en de stuurpen dus al met elkaar gecombineerd moeten worden (dus bij een breed stuur sowieso een kortere stuurpen en andersom), maar dat die combi ook nog eens op de juiste fiets toegepast moet worden.

Bij een 29er hardtail met een 70 graden hoek hoort nog steeds een iets langere stuurpen. Maar waar een 26" met een 125 mm pen echt gestuurd werd met het stuur, daar vraagt een huidige 29" wel wat lichaamsinput: je stuurt een beetje en je hangt een beetje. En een downhillbike wil (net als een motorfiets) vooral met het lijf gestuurd worden.
streetracer schreef: vr 17 april 2020, 12:03
Heb even opgez0cht head tube angle = 68,8 graden
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

streetracer schreef: vr 17 april 2020, 12:47 Heb even opgezocht head tube angle = 68,8 graden
Dat is mooi middle-of-the-road, kan prima met 70-90 mm pen, 600-700 mm stuur. Daar ligt het dus niet aan. Maar nadat je met je lichaam hebt gestuurd, met banden hebt gespeeld, zou je ook daar nog iets meer kunnen experimenteren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie