29er stuurt minder dan 26er

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Hoi,

Ondertussen al aardig wat km's op mijn Twinsix gemaakt.
Hij zit als gegoten en rijdt heerlijk er is echter een maar.....het sturen gaat een stuk minder soepel dan op mijn 26er Gilbertson!
Korte snelle bochtjes lopen niet lekker. Voelt net of de fiets niet helemaal hetzelfde wilt als ik, waardoor eea minder soepel voelt en ik de bochten ook ruimer neem dan ik zou willen.

Waar zou dat aan kunnen liggen???
1) Het is een 29er en daar gaat het sturen ivm grotere wielen nu eenmaal minder soepel.
2) Ik rijd net als om mijn 26er met een 58cm stuurtje. Die breedte icm een 29er is niet verstandig. => Met breder stuur zou het beter moeten gaan
3) Stuurpen is nu geloof ik 9 cm. => met kortere stuurpen zou het beter moeten gaan
4) Rij op G-One's 2,35. Op de 26er rij ik of met Tattoo's of met Super Moto's => Met die banden(in 29er uitvoering) zou het op de Twinsix ook beter moeten gaan
5) Combinatie van punten 2 en/of/3 en/of 4
6) Andere rede?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

streetracer schreef: do 16 april 2020, 19:36 2) Ik rijd net als om mijn 26er met een 58cm stuurtje.
Dit is zeker een factor! Probeer het eens met minimaal 10cm meer. :-q
Everybody bought a new bike!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je moet een 29er iets meer inleunen om dezelfde bocht te maken bij verder dezelfde omstandigheden. Een breder stuur zal daar bij helpen maar een kortere stuurpen is daarbij wel essentieel. Ik zou in jouw geval een 6cm stuurpen pakken en een stuur van minimaal 72cm en deze stukje bij beetje inkorten tot je zitpositie gelijk is aan de combinatie 9cm / 58cm.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beetje van alles zou kunnen.
Een 68 cm stuur is al prima hoor.
(58 is waarschijnlijk wat smal en 78 is wat breed, zeker in de stad)
Stuurpen iets korter dan 90mm, bijv. 70mm.
Verder kan het aan de vork liggen.
Hoek(frame), vorksprong en hoogte (AC).
Is het een 29" vork of een 26" vork die je als 29" inzet?

Met noppenbanden heb ik wel grote verschillen gevoeld op straat. Bij slicks nog niet, maar het zou kunnen.
Kan je een ander voorwiel proberen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PaganiProductions

Mijn Alma met het 70 cm breed stuurt gewoon perfect en net smal genoeg om overal door te passen.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op do 16 april 2020, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 april 2020, 20:48 Beetje van alles zou kunnen.
Een 68 cm stuur is al prima hoor.
(58 is waarschijnlijk wat smal en 78 is wat breed, zeker in de stad)
Stuurpen iets korter dan 90mm, bijv. 70mm.
Verder kan het aan de vork liggen.
Hoek(frame), vorksprong en hoogte (AC).
Is het een 29" vork of een 26" vork die je als 29" inzet?

Met noppenbanden heb ik wel grote verschillen gevoeld op straat. Bij slicks nog niet, maar het zou kunnen.
Kan je een ander voorwiel proberen?
Is een 29er vork

Ik ga eerst wel combi van iets breder stuur(niet te breed want dat vind ik niet fijn maar heb nog mooi stuurtje van 62 cm liggen) icm 70mm stuurpen.
PaganiProductions

Ik heb een 70 mm stuurpen en de fiets in maat medium.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik merk al verschil tussen een 29 en 27.5 wielen. 29 draait minder makkelijker.
Je moet meer vooruit kijken en inleunen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met slicks heb ik ook regelmatig ruzie gehad met sturen. Van de ene - smalle - velg op de andere - bredere - velg heb je opeens heel ander stuurgedrag. En de karkassen zijn de afgelopen jaren wat aangepast, waardoor een band bijvoorbeeld iets vierkanter wordt. En heel anders gaat sturen.

Iets spelen met de druk kan dan nog wel eens verrassende verschillen geven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Tijd voor de gulden middenweg (27.5 inch rules 😉).

Serieus: ja met 29 inch wielen ben je minder wendbaar. Breeder stuur maakt fietsen over het algemeen meer stabiel, en zal denk ik juist niet het sturen nerveuzer maken. Echter in combi met vooral een kortere stuurpen gaat dit wel uitmaken (let op dat je zithouding dan ook anders wordt, het bredere stuur werkt als correctie op de kortere stuurpen).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

17,5” frame, 9cm -17gr pen, 58cm stuur... da’s gemaakt om hard rechtdoor te rijden :wink: ! Zeer ‘old school’ en eigenlijk niet passend bij de natuur van een 29-er.
Ik zou minimaal eens een 68-70cm stuur proberen, icm een 2 cm kortere pen.
Je blijft dan ongeveer even ‘voorovergebogen’ zitten als nu, maar met je armen wat breder uit elkaar, en het stuur iets dichterbij.
Het insturen wordt daardoor met meer hefboomwerking en kortere pen veel direkter en sneller.
(En breed stuur wat inkorten kan dan altijd nog).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Hoe zwaar zijn je 29er en 26er wielen?
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

zonoskar schreef: do 16 april 2020, 23:00 Hoe zwaar zijn je 29er en 26er wielen?
Beide zo tussen de 1450 en 1500 gram
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

misschien zijn ze vergeten de nadelen van 29 ers te vermelden in de folders, stuurt in korte bochten idd minder, wielen zijn slapper, zwaarder, allerhande vreemde frameconstructies nodig bij kleinere maten, meestal minder veerweg, en je versnellingen komen ook weer iets anders uit.
beetje flauw natuurlijk, maar ik zou ook met een kortere stuurpen en breder stuur beginnen. En onder de streep rijdt mijn zoon van 16 op een alu hardtail met 26 inch wielen hier op het bochtige parcours van vlaardingen bijna iedereen eraf...
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat het ook een stuk wennen is. Stuurhoek is een stukje flauwer, geheel voelt misschien nog wat log. Breder stuurtje gaat zeker ook helpen. En als je toch voor vornamelijk op de weg rijd zou ik toch kijken naar iets smalere en soepele banden. Banden hebben bij mij altijd “het” verschil gemaakt. De G-one vond ik niet snel op mijn gravel bike, nu heb ik Compass Antilope banden, gaan als een speer!!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie