Hoi,
Ondertussen al aardig wat km's op mijn Twinsix gemaakt.
Hij zit als gegoten en rijdt heerlijk er is echter een maar.....het sturen gaat een stuk minder soepel dan op mijn 26er Gilbertson!
Korte snelle bochtjes lopen niet lekker. Voelt net of de fiets niet helemaal hetzelfde wilt als ik, waardoor eea minder soepel voelt en ik de bochten ook ruimer neem dan ik zou willen.
Waar zou dat aan kunnen liggen???
1) Het is een 29er en daar gaat het sturen ivm grotere wielen nu eenmaal minder soepel.
2) Ik rijd net als om mijn 26er met een 58cm stuurtje. Die breedte icm een 29er is niet verstandig. => Met breder stuur zou het beter moeten gaan
3) Stuurpen is nu geloof ik 9 cm. => met kortere stuurpen zou het beter moeten gaan
4) Rij op G-One's 2,35. Op de 26er rij ik of met Tattoo's of met Super Moto's => Met die banden(in 29er uitvoering) zou het op de Twinsix ook beter moeten gaan
5) Combinatie van punten 2 en/of/3 en/of 4
6) Andere rede?
29er stuurt minder dan 26er
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Dit is zeker een factor! Probeer het eens met minimaal 10cm meer.streetracer schreef: ↑do 16 april 2020, 19:36 2) Ik rijd net als om mijn 26er met een 58cm stuurtje.
Everybody bought a new bike!
Je moet een 29er iets meer inleunen om dezelfde bocht te maken bij verder dezelfde omstandigheden. Een breder stuur zal daar bij helpen maar een kortere stuurpen is daarbij wel essentieel. Ik zou in jouw geval een 6cm stuurpen pakken en een stuur van minimaal 72cm en deze stukje bij beetje inkorten tot je zitpositie gelijk is aan de combinatie 9cm / 58cm.
Waar woke is, is vuur
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Beetje van alles zou kunnen.
Een 68 cm stuur is al prima hoor.
(58 is waarschijnlijk wat smal en 78 is wat breed, zeker in de stad)
Stuurpen iets korter dan 90mm, bijv. 70mm.
Verder kan het aan de vork liggen.
Hoek(frame), vorksprong en hoogte (AC).
Is het een 29" vork of een 26" vork die je als 29" inzet?
Met noppenbanden heb ik wel grote verschillen gevoeld op straat. Bij slicks nog niet, maar het zou kunnen.
Kan je een ander voorwiel proberen?
Een 68 cm stuur is al prima hoor.
(58 is waarschijnlijk wat smal en 78 is wat breed, zeker in de stad)
Stuurpen iets korter dan 90mm, bijv. 70mm.
Verder kan het aan de vork liggen.
Hoek(frame), vorksprong en hoogte (AC).
Is het een 29" vork of een 26" vork die je als 29" inzet?
Met noppenbanden heb ik wel grote verschillen gevoeld op straat. Bij slicks nog niet, maar het zou kunnen.
Kan je een ander voorwiel proberen?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mijn Alma met het 70 cm breed stuurt gewoon perfect en net smal genoeg om overal door te passen.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op do 16 april 2020, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Is een 29er vorkThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 16 april 2020, 20:48 Beetje van alles zou kunnen.
Een 68 cm stuur is al prima hoor.
(58 is waarschijnlijk wat smal en 78 is wat breed, zeker in de stad)
Stuurpen iets korter dan 90mm, bijv. 70mm.
Verder kan het aan de vork liggen.
Hoek(frame), vorksprong en hoogte (AC).
Is het een 29" vork of een 26" vork die je als 29" inzet?
Met noppenbanden heb ik wel grote verschillen gevoeld op straat. Bij slicks nog niet, maar het zou kunnen.
Kan je een ander voorwiel proberen?
Ik ga eerst wel combi van iets breder stuur(niet te breed want dat vind ik niet fijn maar heb nog mooi stuurtje van 62 cm liggen) icm 70mm stuurpen.
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Met slicks heb ik ook regelmatig ruzie gehad met sturen. Van de ene - smalle - velg op de andere - bredere - velg heb je opeens heel ander stuurgedrag. En de karkassen zijn de afgelopen jaren wat aangepast, waardoor een band bijvoorbeeld iets vierkanter wordt. En heel anders gaat sturen.
Iets spelen met de druk kan dan nog wel eens verrassende verschillen geven!
Iets spelen met de druk kan dan nog wel eens verrassende verschillen geven!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
Tijd voor de gulden middenweg (27.5 inch rules ).
Serieus: ja met 29 inch wielen ben je minder wendbaar. Breeder stuur maakt fietsen over het algemeen meer stabiel, en zal denk ik juist niet het sturen nerveuzer maken. Echter in combi met vooral een kortere stuurpen gaat dit wel uitmaken (let op dat je zithouding dan ook anders wordt, het bredere stuur werkt als correctie op de kortere stuurpen).
Serieus: ja met 29 inch wielen ben je minder wendbaar. Breeder stuur maakt fietsen over het algemeen meer stabiel, en zal denk ik juist niet het sturen nerveuzer maken. Echter in combi met vooral een kortere stuurpen gaat dit wel uitmaken (let op dat je zithouding dan ook anders wordt, het bredere stuur werkt als correctie op de kortere stuurpen).
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
17,5” frame, 9cm -17gr pen, 58cm stuur... da’s gemaakt om hard rechtdoor te rijden ! Zeer ‘old school’ en eigenlijk niet passend bij de natuur van een 29-er.
Ik zou minimaal eens een 68-70cm stuur proberen, icm een 2 cm kortere pen.
Je blijft dan ongeveer even ‘voorovergebogen’ zitten als nu, maar met je armen wat breder uit elkaar, en het stuur iets dichterbij.
Het insturen wordt daardoor met meer hefboomwerking en kortere pen veel direkter en sneller.
(En breed stuur wat inkorten kan dan altijd nog).
Ik zou minimaal eens een 68-70cm stuur proberen, icm een 2 cm kortere pen.
Je blijft dan ongeveer even ‘voorovergebogen’ zitten als nu, maar met je armen wat breder uit elkaar, en het stuur iets dichterbij.
Het insturen wordt daardoor met meer hefboomwerking en kortere pen veel direkter en sneller.
(En breed stuur wat inkorten kan dan altijd nog).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Beide zo tussen de 1450 en 1500 gram
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
misschien zijn ze vergeten de nadelen van 29 ers te vermelden in de folders, stuurt in korte bochten idd minder, wielen zijn slapper, zwaarder, allerhande vreemde frameconstructies nodig bij kleinere maten, meestal minder veerweg, en je versnellingen komen ook weer iets anders uit.
beetje flauw natuurlijk, maar ik zou ook met een kortere stuurpen en breder stuur beginnen. En onder de streep rijdt mijn zoon van 16 op een alu hardtail met 26 inch wielen hier op het bochtige parcours van vlaardingen bijna iedereen eraf...
beetje flauw natuurlijk, maar ik zou ook met een kortere stuurpen en breder stuur beginnen. En onder de streep rijdt mijn zoon van 16 op een alu hardtail met 26 inch wielen hier op het bochtige parcours van vlaardingen bijna iedereen eraf...
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Ik denk dat het ook een stuk wennen is. Stuurhoek is een stukje flauwer, geheel voelt misschien nog wat log. Breder stuurtje gaat zeker ook helpen. En als je toch voor vornamelijk op de weg rijd zou ik toch kijken naar iets smalere en soepele banden. Banden hebben bij mij altijd “het” verschil gemaakt. De G-one vond ik niet snel op mijn gravel bike, nu heb ik Compass Antilope banden, gaan als een speer!!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.