Olie Shimano remmen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Kan ik ook total lds olie gebruiken ipv de originele shimano olie? Ik heb nog een ltr staan (https://www.deolieconcurrent.nl/product ... BwQAvD_BwE)

Is voor mijn shimano xt 8100 remmen
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Shimano olie is minerale olie, ik zou het niet doen.
Zeker omdat het niet heel prijzig is, je houdt wel altijd over.

Maar een echt oliegoeroe ben ik niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

olietekoop.nl schreef:BESCHRIJVING
Synthetische hydraulische vloeistof voor Citroën uitgevoerd met HYDRActive 3 – systeem.

Specificatie:

PSA S71 2710

Deze vloeistof is oranje.

Niet te gebruiken waar groene vloeistof wordt voorgeschreven (LHM Plus)

Niet mengbaar met Total LHM Plus
De groene LHM is wel bruikbaar, en deze olie is niet bruikbaar/mengbaar met LHM.
Dus waarschijnlijk ook niet met Shimano olie.
Ik zou een fles originele olie bestellen.
Of als je heel erg haast hebt, een fles LHM olie bij de automaterialenhandel halen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Of je gebruikt babyolie :winkie:
modder zuigt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit soort vragen blijft met enige regelmaat terugkomen, tot mijn verbazing...
Want wat is nou een flesje originele Shimano olie op het bedrag wat de gemiddelde forumfiets kost? Je doet er ook nog eens lang mee, want je hoeft die olie niet om de haverklap te vernieuwen. En als je dat toch wilt koop je een keer de grote verpakking, voordat je die op hebt ben je vele jaren verder...
Daarnaast is eventuele garantie op de remmen ook weg bij gebruik van niet originele vloeistof.

Als het om serieuze bedragen ging zou ik me nog kunnen voorstellen dat je het overweegt, maar voor die paar euro?
Bij mij staat er gewoon zo'n ding op de plank:

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ik bestel een flesje originele. Ik had die lds olie hier nog staan en de C5 is er niet meer dus dacht mss kan ik die olie nog gebruiken voordat ik het weg doe. Gaat dus niet om het geld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, het gaat vaak niet om het geld, maar om gebruiken wat je hebt, ipv weer een liter te kopen.
Of het gaat er om dat je vandaag een oplossing nodig hebt, omdat je morgen gaat fietsen.
Een (halve) week wachten is dan geen optie.

Maar als je iets gaat kopen, dan liefst het originele spul.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: vr 17 april 2020, 09:43 Dit soort vragen blijft met enige regelmaat terugkomen, tot mijn verbazing...
Want wat is nou een flesje originele Shimano olie op het bedrag wat de gemiddelde forumfiets kost? Je doet er ook nog eens lang mee, want je hoeft die olie niet om de haverklap te vernieuwen. En als je dat toch wilt koop je een keer de grote verpakking, voordat je die op hebt ben je vele jaren verder...
Daarnaast is eventuele garantie op de remmen ook weg bij gebruik van niet originele vloeistof.

Als het om serieuze bedragen ging zou ik me nog kunnen voorstellen dat je het overweegt, maar voor die paar euro?
Bij mij staat er gewoon zo'n ding op de plank:

Afbeelding
Ja, zo literfles kost €16,-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik heb m ook.
En een halve liter Royal Blood en nog een paar literflessen vorkolie in 2,5W 5W 10W en 2 liter olie voor de stuurbekrachtiging van VAG, een liter DOT 4 en 5.1 en en en.
(De liter LHM is eindelijk op)
Vaak kan je ook kleine flesjes kopen, maar die zijn dan slecht 50 cent goedkoper dan een liter, en slechts geschikt voor 1 keer.
Een gulden middenweg is blijkbaar niet interessant voor de handel.

Eigenlijk geen zin om telkens een nieuwe fles te kopen, dus laatst mn Manitou Minute geserviced met de stuurbekrachtigings olie van VAG.
De vork is beter dan ooit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Is bv vorkolie wel lang te bewaren als je de fles eenmaal hebt geopend? Kan het makkelijk een jaar op het schap staan in een niet verwarmde schuur en dan weer gebruiken met jaarlijks onderhoud?
Kan het natuurlijk ook gewoon op zolder bewaren.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mike123 schreef: za 18 april 2020, 01:09 Is bv vorkolie wel lang te bewaren als je de fles eenmaal hebt geopend? Kan het makkelijk een jaar op het schap staan in een niet verwarmde schuur en dan weer gebruiken met jaarlijks onderhoud?
Kan het natuurlijk ook gewoon op zolder bewaren.
Naar mijn weten is dat geen enkel probleem. Het zijn geen plantaardige oliën die gaan polymeriseren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja hoor, vorkolie kan je gewoon bewaren. Wel de dop er op, zodat er geen stof in komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Dan koop ik voor de volgende onderhoudsbeurt een grotere fles of flessen (2 soorten). Is goedkoper dan zo'n klein flesje.
Bedankt.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

heeft er iemand een tip waar de Shimano olie nog te krijgen is? overal uitverkocht lijkt wel.... nu ik weer aan het biken ben dacht ik wat onderhoudsspullen aan te schaffen alleen die olie is nergens te krijgen meer..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Matthijs_XtC schreef: za 5 september 2020, 19:55 heeft er iemand een tip waar de Shimano olie nog te krijgen is? overal uitverkocht lijkt wel.... nu ik weer aan het biken ben dacht ik wat onderhoudsspullen aan te schaffen alleen die olie is nergens te krijgen meer..
FF een vlugge scan gedaan en het lijkt er idd op dat die olie overal is uitverkocht. R2bike, Bike24, Bike-discount, bike components, Wiggle, Mantel, Futurum... allemaal leeg. Mantel geeft verwachte levertijd 14-20 sept.
Plaats reactie