Band breedte op velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Momenteel heb ik een mtb met 559x17c velg. Nu liggen hier 1.90" brede bandjes op en zou graag een slagje groter gaan.

Nu zag ik dat volgens de ETRTO norm een band van 50mm maximaal aangeraden wordt. Nou zijn normen natuurlijk enkel een advies en zijn de randjes vaak wat grijs. Dus daarom de vraag: Wat is jullie ervaring als ik hier bv een 2.1/2.2" bandje op zou leggen? Passen zullen ze wel, maar gaan ze niet te bol staan wat evt ten koste gaat van grip?

Het frame heeft de ruimte, dus dat zal het probleem niet worden.

Afbeelding
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gewoon doen.

Wij doen dat al jaren al geven bredere velgen wel een verbetering qua stabiliteit.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik denk dat de stabiliteit van de band een groter probleem is. De band kan te makkelijk opzij wegrollen tenzij je met hoge bandenspanning rijdt. Ik heb met een combi smalle velg en brede band ook wel eens een tubeless burp gehad.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Tomboo, dat gaat prima!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: vr 17 april 2020, 14:16 Tomboo, dat gaat prima!
Mits je niet de adviezen voor lage druk volgt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Ik was sowieso niet van plan extreem lage drukken te rijden dus dat zou zo te horen prima moeten kunnen.

Wat is jullie ervaring, welke breedtes zijn nog goed te doen op deze maat velgen? Mijn vriendin rijd op 2,25" op 19c velgjes. Is dit te fanatiek op een 17c of prima te doen? Zou het wel wat makkelijker maken qua banden namelijk. :D
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik rijdt met 2.4 26" op een 19 mm velg met 2,0 bar achter voor iets minder druk. Dat gaat best goed. Niet telaag in druk dan rolt het te veel.

Neem het niet te nauw. Probeer wat je goed bevalt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vroeger reden we 2.5 op 13 mm brede velgjes. Op 3 bar. En dan reden we 2.5 voor het comfort!


Maar je haalt meer uit je banden met bredere velgen. 25 mm is een beetje de ondergrens voor een 2.25 band tegenwoordig. Je kunt zo door naar 30 mm. Dan kun je met lagere druk rijden zonder dat de rolweerstand toeneemt en daardoor heb je meer comfort, grip, controle en vertrouwen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie