Vandaag tijdens een rit iets raars gemerkt. Als ik helemaal voor op het zadel ga zitten, overdreven ver. Dan heb ik het gevoel dat het achterwiel zwaarder gaat draaien.
Fiets: Canyon Lux CF 8.0 (fully)
Band loopt nergens aan. Ik ga er vanuit dat het bij het achterwiel vandaan komt, maar kan dit niet met zekerheid zeggen.
Wiel zit gewoon goed op z'n plek, steekas zit gewoon goed vast gedraaid.
Na normale positie weer op het zadel innemen dan rolt ie weer beter.
Het is reproduceerbaar, heb het meerdere keren getest.
Ikzelf heb hier geen verklaring voor, iemand die hiervoor wel een verklaring heeft?
Vreemde gewaarwording, bij voorop het zadel zitten draait het wiel zwaarder.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Is het tijdens klimmen en/of op vlak?
Trap je op dat moment of niet?
Trap je op dat moment of niet?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Sorry niet lullig bedoeld, maar ik denk dat dit hoofdzakelijk tussen je oren zit.....
De positie die jij in neemt op het zadel kan het achterwiel niet mechanisch laten afremmen cq zwaarder laten lopen.
Wat eventueel zou kunnen is dat er wat meer druk op je voorwiel komt en daarmee de band meer vervormd en dat dit iets meer rolweerstand geeft.
De positie die jij in neemt op het zadel kan het achterwiel niet mechanisch laten afremmen cq zwaarder laten lopen.
Wat eventueel zou kunnen is dat er wat meer druk op je voorwiel komt en daarmee de band meer vervormd en dat dit iets meer rolweerstand geeft.
Canyon Neuron CF9 2022
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 346
- Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
- Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0
Ik wil nog niet geloven dat dit tussen mijn oren zit. Ik heb een redelijk goed gevoel bij techniek en mechanica, maar dit verschijnsel kan ik niet verklaren.
Het gevoel was dermate aanwezig dat er iets is wat de rolweerstand merkbaar verhoogd.
Het gevoel was dermate aanwezig dat er iets is wat de rolweerstand merkbaar verhoogd.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Probeer het eens op glad asfalt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Dit zou wel kunnen, een andere oplossing lijkt mij ook niet mogelijk. tenzij frame kapot..thijsgillijns schreef: ↑zo 19 april 2020, 21:55 Sorry niet lullig bedoeld, maar ik denk dat dit hoofdzakelijk tussen je oren zit.....
De positie die jij in neemt op het zadel kan het achterwiel niet mechanisch laten afremmen cq zwaarder laten lopen.
Wat eventueel zou kunnen is dat er wat meer druk op je voorwiel komt en daarmee de band meer vervormd en dat dit iets meer rolweerstand geeft.
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 428
- Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
- Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023
Wat zijn je banden voor merk/type en op welke druk rij je?
En lopen je wielen vrij als je de fiets optilt en het wiel laat draaien?
En lopen je wielen vrij als je de fiets optilt en het wiel laat draaien?
Code: Selecteer alles
climb → enjoy view
↑ ↓
rest ← descend
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
op asfalt nog eens proberen, banden op max druk en voorvork gelocked. ik ben benieuwd wat de oorzaak is
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Wat ik hierin wel herken is het volgende: "vroeger" had je voorvorken met on-the-fly verstelbare veerweg (RS U-Turn en Fox Talas).
Ik heb zo'n Fox gehad, met een veerweg die instelbaar was op 100, 120 en 140mm. Als ik die vork op de korte veerweg zette (op asfalt) had ik het gevoel dat het wat zwaarder trapte dan op 140mm. We hebben het over kleine verschillen, maar wel voelbaar.
De enige verklaring die ik zo kan bedenken is dat door de andere gewichtsverdeling de rolweerstand iets veranderde. Er komt meer druk op de voorband, en ik rijd voor meestal met meer nop en iets minder druk dan achter.
(Theoretisch geneuzel, maar de kortere veerweg gaf een diepere zit en daarmee zou de luchtweerstand juist weer iets moeten verminderen...).
Dat er mechanisch -buiten de veerweg- iets aan de fiets veranderde geloof ik niet.
Voor TS: wat in jouw geval natuurlijk wel verandert is je houding, met name de heuphoek en dat kan invloed hebben op je (gevoel van) kracht kunnen leveren.
Als je daadwerkelijk hoort dat je achterband aanloopt is er natuurlijk iets totaal anders aan de hand.
Ik heb zo'n Fox gehad, met een veerweg die instelbaar was op 100, 120 en 140mm. Als ik die vork op de korte veerweg zette (op asfalt) had ik het gevoel dat het wat zwaarder trapte dan op 140mm. We hebben het over kleine verschillen, maar wel voelbaar.
De enige verklaring die ik zo kan bedenken is dat door de andere gewichtsverdeling de rolweerstand iets veranderde. Er komt meer druk op de voorband, en ik rijd voor meestal met meer nop en iets minder druk dan achter.
(Theoretisch geneuzel, maar de kortere veerweg gaf een diepere zit en daarmee zou de luchtweerstand juist weer iets moeten verminderen...).
Dat er mechanisch -buiten de veerweg- iets aan de fiets veranderde geloof ik niet.
Voor TS: wat in jouw geval natuurlijk wel verandert is je houding, met name de heuphoek en dat kan invloed hebben op je (gevoel van) kracht kunnen leveren.
Als je daadwerkelijk hoort dat je achterband aanloopt is er natuurlijk iets totaal anders aan de hand.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4702
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik denk dat Kermit heel dichtbij de ‘oplossing’ zit.
Je verandert je lichaamshouding nogal zeg je door overdreven voorop je zadel te gaan zitten. Daarmee zit je boven of zelfs voor je trapas en duw je ipv voor je uit juist achter je weg. Dat geeft ook een andere gewichtsverdeling en mogelijk dus dit gevoel.
Anders zou het nog kunnen zijn dat je naaf anders belast wordt door deze houding en misschien wat weerstand oplevert? Iets speling die normaal geen probleem veroorzaakt maar nu juist in verkeerde richting wordt geduwd en mogelijk daardoor een soort in elkaar geperst wordt? Denk ook maar hardop want ik herken wel iets wat je zegt maar dat ligt toch eigenlijk altijd aan de benen/hoofd
Je verandert je lichaamshouding nogal zeg je door overdreven voorop je zadel te gaan zitten. Daarmee zit je boven of zelfs voor je trapas en duw je ipv voor je uit juist achter je weg. Dat geeft ook een andere gewichtsverdeling en mogelijk dus dit gevoel.
Anders zou het nog kunnen zijn dat je naaf anders belast wordt door deze houding en misschien wat weerstand oplevert? Iets speling die normaal geen probleem veroorzaakt maar nu juist in verkeerde richting wordt geduwd en mogelijk daardoor een soort in elkaar geperst wordt? Denk ook maar hardop want ik herken wel iets wat je zegt maar dat ligt toch eigenlijk altijd aan de benen/hoofd
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Heb je niet ergens een scheur in je frame zitten? Kijk die achterbrug eens na
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
@ Kermit en Hanjo,
TS geeft aan dat het fenomeen het meest te merken is "op vlak terrein met de benen stil".
Dan gaat dat duwen in een andere zitpositie niet op.
Als het bij trappen was dan is het de meest logische verklaring.
Ik ben benieuwd waar TS nog mee gaat komen qua informatie.
TS geeft aan dat het fenomeen het meest te merken is "op vlak terrein met de benen stil".
Dan gaat dat duwen in een andere zitpositie niet op.
Als het bij trappen was dan is het de meest logische verklaring.
Ik ben benieuwd waar TS nog mee gaat komen qua informatie.
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Was even uit mijn focus tijdens het typen van mijn post, "met de benen stil" stond niet in de startpost bij de vraagstelling...
Maar als het niet op asfalt maar in het terrein is zoek ik het toch ook in de rolweerstand van de voorkant.
(Uiteraard ervan uitgaande dat de fiets in orde is).
Maar als het niet op asfalt maar in het terrein is zoek ik het toch ook in de rolweerstand van de voorkant.
(Uiteraard ervan uitgaande dat de fiets in orde is).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ik heb jaren geleden ooit gehad dat mijn remkabels op de wielrenfiets dusdanig slecht gemonteerd waren dat bij een bepaalde stuuruitslag de remmen bediend werden. (Sinds ik dit soort rommel van de fietsenmaker terug kreeg ben ik zelf gaan sleutelen.)
Hoewel een hydraulische rem hier geen last van zou moeten hebben, heb jij mogelijk heb jij een vergelijkbaar probleem door de indrukking van je vork.
Ook een mogelijkheid is dat de lagers in je voorwiel aan het eind van hun leven zijn en dat een grotere kracht de rolweerstand negatief beïnvloed wordt.
Hoewel een hydraulische rem hier geen last van zou moeten hebben, heb jij mogelijk heb jij een vergelijkbaar probleem door de indrukking van je vork.
Ook een mogelijkheid is dat de lagers in je voorwiel aan het eind van hun leven zijn en dat een grotere kracht de rolweerstand negatief beïnvloed wordt.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!