3x9 naar 1x11

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
michielrensen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 00:05

Dag,

Ik heb een SRAM X9 schakelsysteem op mijn 26" FELT zitten. Het is al een oud beestje, maar rijd heerlijk. Nu heb ik een tijd geleden een (hier op dit forum) een SRAM X01 schakelsysteem gekocht (cassette, shifter, derailleur) die ik wil gaan monteren.

Ik wil van een 3x9 naar 1x11 gaan, wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden? (Afgezien van het feit dat ik een andere naaf nodig heb - SRAM XD, wist ik veel tis te lang geleden ;-) - maar dat komt wel goed)

Kan ik de triple (22T, 33T, 44T) vóór zomaar vervangen door een single (32T? 38T? 44T?) (Truvativ 104mm BCD)? Of loopt ie er snel af bij een 11 cassette achter (10-42)?

De huidige cassette is 11-32, ik zat zelf te denken om een 38T voorblad te nemen, dan blijven de verhouden redelijk intact (als mijn wiskunde me niet in de steek laat...), maar wat is handig, er vanuit gaande dat mijn speeltuin vooral in Nederland ligt (Amerongen, Limburg), met wellicht een uitstapje naar België, Luxemburg?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Die naaf is niet perse nodig, de goedkopere cassettes van SRAM en alle Shimano 11-speed cassettes kunnen op een 'ouderwetse' HG-body. (daarnaast nog wel wat andere merken, maar die ken ik niet).

Als ik het goed heb heeft de X0 derrailleur wel de extra veerspanning waardoor je ketting op spanning blijft, dus met hobbels springt je ketting niet 1-2-3 van de voorblad.
Voor dat voorblad is het wijs een zgn. Narrow-Wide blad te monteren, deze zorgt er voor dat wanneer je ketting op de buitenste tandwielen van je cassette ligt, die er niet zo afloopt.

Persoonlijk zeg ik dat een 38 tands voorblad wat ambitieus is, zelf rijd ik met 34 ovaal, en komt er (misschien een 36), maar ik weet niet hoeveel kracht je in de benen hebt.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Vergeet niet dat de TS een 26" heeft!

Dus een groter voorblad kan misschien best, maar hij moet zelf maar beslissen wat hij verstandig vindt aan de hand van welke versnelling hij nu gebruikt. Maar een narrow wide blad moet zeker als hij niet al te vaak de ketting weer terug op het blad wil leggen.

In principe gewoon op de plek van het huidige middenblad maar een 38 (of misschien evt een 36) komt dichterbij je frame dan je huidige 33 (?), dus kijk wel of er genoeg ruimte is tussen frame en blad. Kan misschien kiele kiele worden.

Kijk anders even op https://ritzelrechner.de/ voor de verhoudingen van de versnellingen
michielrensen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 00:05

Dank voor de reacties. Het is dus in principe niet zo’n gek idee om van een triple een single te maken. Huidige middenvlak heeft toch echt 33T (staat erop, heb niet geteld 🙈). Las ergens dat het een idee is om voorderri te laten zitten zonder kabels en shifter om eraf lopen te voorkomen... Anja das lelijk. Narrow-Wide is een goeie, thanks.
Voor wat ik kan vinden voor mijn crank zijn de opties 32, 38 of 44 🤔 dan ga ik voor 38.
Enne, naaf moet wel, cassette is XD en huidige naaf (heel oude SRAM) kan (zover ik kan zien) geen XD body opzetten...
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

michielrensen schreef: ma 20 april 2020, 13:04 Dank voor de reacties. Het is dus in principe niet zo’n gek idee om van een triple een single te maken. Huidige middenvlak heeft toch echt 33T (staat erop, heb niet geteld 🙈). Las ergens dat het een idee is om voorderri te laten zitten zonder kabels en shifter om eraf lopen te voorkomen... Anja das lelijk. Narrow-Wide is een goeie, thanks.
Voor wat ik kan vinden voor mijn crank zijn de opties 32, 38 of 44 🤔 dan ga ik voor 38.
Enne, naaf moet wel, cassette is XD en huidige naaf (heel oude SRAM) kan (zover ik kan zien) geen XD body opzetten...
Zo een narrow wide blad is makkelijk te vinden in 32,34,36 en 38 voor 104bcd cranks.
Wat betreft de cassette: je kan ook die XD verkopen en een 11sp cassette voor je huidge body kopen. Kwestie van beide opties naast elkaar leggen en kijken wat goedkoper/logischer is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja crank is 104 BCD.
Daar past dus gewoon vanalles op, zolang het maar voor 104 BCD is bedoeld.
Wat de fabrikant zelf aangeeft is wc-eend.
Koop een 104 NW voorblad bij Ali.
Bestel er ook een setje kortere bladbloetjes bij. (Of zaag straks de armpjes van je oude buitenbkad, om er spacers van te maken)
Duurt een paar weken, maar dan kan je alles op een rijtje zetten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie