SRAM NX eagle groep installeren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is idd iets te cru gesteld maar wel is cube hoofdzakelijk met Shimano afgemonteerd. Zeker in de prijsklasse 500-1200 is Shimano niet te evenaren en zal cube (als Duits merk) bijna altijd kiezen voor Shimano. In het hogere segment zullen ze wel eens een uitstapje maken.

Maar ts heeft een Acid dus een basismodel. En we hebben al geconstateerd dat hij een direct mount hanger heeft. Ofwel eerst die wisselen (model staat er ook al bij in mijn post) en dan weer verder kijken qua kettinglengte.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
900lptwit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 2 juli 2017, 20:08

allen,

ben jullie meer dan dankbaar voor nuttige input. Altijd weer schat aan kennis op dergelijke fora (vergelijkbaar met Saabforum :-q )

INmiddels de pad besteld via mijn lokale sportfietsenwinkel, waarna ik zal posten hoe het is afgelopen !

Overigens wel grappig: de huidige cube acid is met SRAM NX Eagle 1x12 afgemonteerd.

Dus het huwelijk met Shimano was toch een open relatie...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Voordat Shimano met SLX en XT 12-speed kwam waren er best een hoop Sram GX en NX fietsen te koop van Cube, ook in het goedkope segment.

Voordeel voor jou is dat het dus gewoon moet kunnen werken zonder rare toeren.
Succes ermee, zal wel lukken.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q

Klopt Elvander. Na mijn post bedacht ik me dat ook. SHIMANO heeft wat achter gelopen met de 1x12 maar haalt dat nu ruimschoots in.

Ben persoonlijk niet zo’n fan van NX. Net teveel plastic ...

Als Shimano nu een 1x12 groep Deore uitbrengt zijn ze echt terug in de markt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Elvander schreef: di 21 april 2020, 08:29 Cube is helemaal niet altijd Shimano geweest.
Althans dan is mijn derailleur al een paar jaar in een shimanocaranavalsoutfit aan het rondhangen. Er zijn zat cubes met Sram geleverd. Of er voor deze fiets een juiste hanger is dat blijft afwachten, dat klopt.

Je kunt buiten de juiste hanger je ketting lengte ook controleren door de quicklink los te maken en de ketting twee schakels korter te maken door langs elkaar te schuiven, als je derailleur dan lang niet de uiterste stand bereikt dan is deze te lang.

Foto's van de twee uitersten standen zijn wel handig.
De derailleur zit met deze hanger niet op zn plek, dus verder gewoon NIETS doen totdat je de goede derailleurhanger hebt.

Bedenk ook dat het misschien niet gaat lukken om een passende derailleurhanger te vinden.
Dan moet je het Sram spul verkopen en dat gaat beter als je de ketting niet (extra) hebt ingekort.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het was niet bedoeld om direct toe te passen maar dat staat er niet zo handig inderdaad.

Daarbij is langs elkaar schuiven om de lengte te bepalen niet permanent maar om te zien of het korter kan zonder problemen te verwachten. Althans daarvoor stond het er zo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, nu begrijp ik het beter.
Dacht dat je hem adviseerde om het eerst met een kortere ketting te proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar in mijn post staat de juiste derailleurhanger al genoemd. Die is gewoon te bestellen. TS heeft deze al besteld zelfs ... dus even afwachten tot die gemonteerd is en dan opnieuw kettinglengte bepalen en fietsen maar.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
900lptwit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 2 juli 2017, 20:08

Hij doet het!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
900lptwit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 2 juli 2017, 20:08

[img][https://www.dropbox.com/s/481u4v19g7zqv ... g?dl=0[img]

Hoefde gelukkig niets te doen met ketting lengte!
Plaats reactie