Ketting onderhoud

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Sinds kort ben ik regelmatig op de mtb te vinden na jaren op de weg rond gereden te hebben. Nu is niet geheel onwaarschijnlijk dat de fiets na een ritje toch wat viezer / stoffiger is dan na de gemiddelde rit op een asfalt strook.

Ik heb altijd mijn ketting gesmeerd met ketting olie waarna al de overtollige olie netjes met een doek verwijderd wordt voordat ik ga fietsen. Echter is dit niet echt de manier als je offroad gaat rijden heb ik gemerkt. Deze olie lijkt een hoop vuil aan te trekken en het vuil is vervolgens ook nog lastig te verwijderen. Om nou na elke rit de ketting in een ultrasoonbadje te leggen met ontvetter is ook zo wat. :D

Nu zijn er inmiddels zoveel mogelijkheden om je ketting te behandelen dat ik benieuwd ben wat iedereen gebruikt voor zijn ketting.
Daarom de vraag: Hoe doen jullie ketting onderhoud? Welke smeermiddelen gebruiken jullie? Wat gebruiken jullie om je ketting weer (snel) schoon te krijgen (alsmede de tandwielen)?
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Mijn methode: Ketting ontvetten en quirt gebruiken als smeermiddel. Al jaren tevreden over.
Na ritje eventueel afspoelen en nieuw aanbrengen als ketting droog is. Droge doek na-afnemen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kijk eens bij sleuteltips , en anders even proberen om de zoekfunctie te gebruiken , er is al veel overgeschreven , discussieert.

Suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier is al heel veel over geschreven, je bent niet de eerste mtb'er die zijn ketting moet smeren.
Dus ff zoeken naar tips en info. :wink:


Maar olie trekt geen vuil aan.
Vuil blijft plakken.
(En omdat het alleen aan de buitenkant is, maakt dat geen drol uit)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Squirt.

Van het weekend nieuwe ketting voorzien daarmee. Eerst in een badje wasbenzine voor 5 minuten beetje schudden etc. Daarna de ketting wassen met afwasmiddel en warm water dan de ketting goed droogmaken. Alle olie is dan weg. Vervolgens 3x squirt aanbrengen op alle schakels met telkens een uurtje pauze. Nachtje wachten, ketting op de fiets leggen ik doe dan nog een laatste laag. Uur later kan je fietsen. Ik doe om de 100-150km nieuwe laag aanbrengen, afhankelijk van het weer. Nooit meer een zwarte smerige ketting. Voor mij nooit meer iets anders.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hier nog een squirt fan. Na een paar ritten draai ik de ketting door een oude lap om te reinigen. Heel simpel, door aan de trapper te draaien.
Dan een schone doek met wat verse squirt er op, en ook daar de ketting doorheen draaien. Een paar keer herhalen met wat verse squirt.

Cassette maak ik schoon met zo'n speciaal borsteltje. Daarna flossen met lapje met wat lampenolie er op.

Eens per jaar de cassette er af voor grondige reiniging met sop.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Jirure1984 schreef: di 21 april 2020, 19:42 Squirt.

Van het weekend nieuwe ketting voorzien daarmee. Eerst in een badje wasbenzine voor 5 minuten beetje schudden etc. Daarna de ketting wassen met afwasmiddel en warm water dan de ketting goed droogmaken. Alle olie is dan weg. Vervolgens 3x squirt aanbrengen op alle schakels met telkens een uurtje pauze. Nachtje wachten, ketting op de fiets leggen ik doe dan nog een laatste laag. Uur later kan je fietsen. Ik doe om de 100-150km nieuwe laag aanbrengen, afhankelijk van het weer. Nooit meer een zwarte smerige ketting. Voor mij nooit meer iets anders.
Ik heb squirt ook een tijd gebruikt en voor de ketting vond ik dit ook altijd super. Wat ik vervelend vond was dat die squirt helemaal tussen de tandwielen en rond de derailleur wieltjes gaat zitten, van die enorme proppen rommel. Hoe houden jullie dat schoon dan?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Geen last van. Maar derailleur wieltjes moet je sowieso regelmatig reinigen. Gaat goed met een doekje met wat lampenolie.
Qua tandwielen: ook weinig last van. Ik borstel ze regelmatig schoon met zo'n cassette borsteltje en verder even flossen met een doekje, eventueel met wat lampenolie.
Maar misschien gebruik je teveel squirt?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

achterwiel van de grond, trappen en met een schroevendraaier langs de wieltjes.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Ik zie hier veel goede reacties mbt squirt. Nu heb ik weleens gekeken naar wax, maar heb ooit gehoord dat dit een mindere bescherming geeft tegen roest. Hoe is jullie ervaring hiermee? Ik kan me voorstellen dat zeker bij een MTB welke je regelmatig gebruikt in wat modderige condities / nat reinigt, hoe goed je hem ook droogmaakt hierna wat roestvorming kan optreden.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tomboo schreef: wo 22 april 2020, 14:16 Ik zie hier veel goede reacties mbt squirt. Nu heb ik weleens gekeken naar wax, maar heb ooit gehoord dat dit een mindere bescherming geeft tegen roest. Hoe is jullie ervaring hiermee? Ik kan me voorstellen dat zeker bij een MTB welke je regelmatig gebruikt in wat modderige condities / nat reinigt, hoe goed je hem ook droogmaakt hierna wat roestvorming kan optreden.
Ik ben meer van de smeer ( :lol: ) olie, maar de meesten hier zijn dol op squirt.
Dus het zal wel goed werken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Tomboo schreef: wo 22 april 2020, 14:16 Ik zie hier veel goede reacties mbt squirt. Nu heb ik weleens gekeken naar wax, maar heb ooit gehoord dat dit een mindere bescherming geeft tegen roest. Hoe is jullie ervaring hiermee? Ik kan me voorstellen dat zeker bij een MTB welke je regelmatig gebruikt in wat modderige condities / nat reinigt, hoe goed je hem ook droogmaakt hierna wat roestvorming kan optreden.
Ik fiets eigenlijk niet met zeer natte condities. Maar de keren dat het is voorgekomen laagje squirt erop na het fietsen.

Let wel, squirt moet minimaal een uur inwerken anders komt het niet tot zijn recht. Met olie kan je direct op de fiets.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 april 2020, 15:03 Ik ben meer van de smeer ( :lol: ) olie, maar de meesten hier zijn dol op squirt.
Dus het zal wel goed werken.
Ik ben dat tot nu toe ook altijd geweest aangezien dit op een wielrenfiets prima werkt, maar op de MTB lijkt dit toch een hoop viezigheid te geven, in het speciaal die zanderige baantjes waar ik hier in de duinen op rij. :D Misschien ben ik een neuroot hierin maar als mijn ketting een beetje zwart is moet ik hem eerst goed schoonmaken voor ik van mezelf weer mag rijden, ofterwijl op de MTB sta ik langer te poetsen dan dat ik op de fiets zit. :roll:
Jirure1984 schreef: wo 22 april 2020, 15:12
Tomboo schreef: wo 22 april 2020, 14:16 Ik zie hier veel goede reacties mbt squirt. Nu heb ik weleens gekeken naar wax, maar heb ooit gehoord dat dit een mindere bescherming geeft tegen roest. Hoe is jullie ervaring hiermee? Ik kan me voorstellen dat zeker bij een MTB welke je regelmatig gebruikt in wat modderige condities / nat reinigt, hoe goed je hem ook droogmaakt hierna wat roestvorming kan optreden.
Ik fiets eigenlijk niet met zeer natte condities. Maar de keren dat het is voorgekomen laagje squirt erop na het fietsen.

Let wel, squirt moet minimaal een uur inwerken anders komt het niet tot zijn recht. Met olie kan je direct op de fiets.
Ik neem aan dat je squirt ook gewoon even na het fietsen erop kan doen en dan een paar dagen gewoon zo weg kan fietsen of zit het wat gecompliceerder? Is het nodig hem na/voor elke rit weer te "smeren" of kan je wel een paar ritjes doen met een "laagje"
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Heb ook een poosje squirt gebruikt maar was er toch niet ondersteboven van. Bij natte ritten of vochtige ondergrond altijd roestvorming op de ketting en bij ritten langer als 50km in droge omstandigheden altijd een krakende, slecht lopende ketting en even ‘bij-squirten’ werkt niet want je moet wachten tot hij opgedroogd is.

Ben sinds een jaar ofzo weer terug op olie en neem die zwarte ketting voor lief. Ziet er niet netjes uit maar loopt altijd als een zonnetje😎
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

P@trick schreef: wo 22 april 2020, 17:45 Heb ook een poosje squirt gebruikt maar was er toch niet ondersteboven van. Bij natte ritten of vochtige ondergrond altijd roestvorming op de ketting en bij ritten langer als 50km in droge omstandigheden altijd een krakende, slecht lopende ketting en even ‘bij-squirten’ werkt niet want je moet wachten tot hij opgedroogd is.

Ben sinds een jaar ofzo weer terug op olie en neem die zwarte ketting voor lief. Ziet er niet netjes uit maar loopt altijd als een zonnetje😎
Ja, daarom gebruik ik ook nog steeds olie.
Je kan omderweg bijsmeren, zelfs in modder en regen.
De buitenkant wordt zwart, maar dat is alleen de buitenkant en ik erger me er niet aan
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie