AliExpress microspline body

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Met het vakantiegeld in aantocht kijk ik met een schuin oog naar de SLX 12 speed groep. Niet omdat ik hem perse nodig heb, maar je kent het wel. :wink:

Nu rijd ik al jaren met heerlijke Industry 9 Torch naven. Grijpen heel direct aan, zijn erg degelijk en de vrijloop zoemt heerlijk. Nu maakt I9 ook een Micro Spline body, die kost alleen ruim 200 euro. Ik weet het, kwaliteit heeft zijn prijs, maar dit vind ik een beetje van de zotte.

Ik kan natuurlijk een Sunrace cassette monteren, dat is ook zeker een optie. Maarrrr, ik kwam op Ali een I9 micro spline body tegen voor nog geen 4 tientjes. De beoordelingen op Ali zijn positief. Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke Ali micro spline body? Ik ben met name benieuwd naar het aantal pallen (huidige body heeft er 6) en de kwaliteit van de body zelf. Lagers zijn relatief goedkoop en kan ik altijd vervangen mochten ze snel stuk gaan.

Ik hoor het graag!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Ik ken het desbetreffende product niet, maar wat betreft ali-expres is het altijd even afwachten of de kwaliteit is wat ze beloven. Dus blijft een gokje. In het verleden heb ik regelmatig in china gehandeld en er zitten echt goede producenten tussen maar ook ronduit troep. Wat ook vaak opvalt is dat de basis van onderdelen best prima tot kwalitatief erg goed zijn maar dat er bv bezuinigd wordt op bv lagers (externe inkoop). Maar stel dat de body prima is en enkel de lagers wat slecht is de optie er altijd nog de optie om die te vervangen mocht het tegen vallen.

Met lagers moet je altijd wel even opletten. De nummers die op deze lagers staan zijn vaak industrie standaarden welke makkelijk te vinden zijn bij elke lager boer in nederland in verschillende kwaliteiten. Echter vinden chinezen het in sommige gevallen nog weleens leuk afwijkende maten te gebruiken wat het vervangen door een betrouwbaar merk nog weleens een probleem kan vormen (of stervens duur).

Ideaal gezien zou je dus even uitzoeken wat het zou kosten als je evt onderdelen moet vervangen (een service kitje meebestellen is ook geen overbodige luxe, want over een jaar kan het zomaar zijn dat je die niet meer kan vinden).

Daarnaast heb je ook veel ali-expres shopjes die standaard chinese onderdelen verkopen, dus ook daar kan een beetje rondshoppen geen kwaad.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is die body geschikt voor i9 naven??
MS is alleen de buitenkant.

Ik zou kiezen voor een XT shifter met klemband want je wilt niet klem komen te zitten tussen de verschillende ispec standaarden.
Dan een XT of SLX derailleur.
En een Sunrace 11-50 cassette.
Je hebt dan niet het kleine 10t kransje, maar van die micro kransjes ben ik sowieso geen voorstander. En als je een groot bereik wilt hebben moet je bij 2x of 3x blijven.
Verder 2 XT kettingen met snelskuiting en tot slot een NW voorblad. Als het ff kan van Ali. Je kan 5x zoveel uitgeven, maar die van Ali gaan precies lang genoeg mee en doen straks geen pijn om samen met rest vd aandrijving te vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ga eigenlijk in beide antwoorden wel mee, wat resulteert dat ik zou doen wat TSTM aangeeft.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Ze zijn er ook goedkoper dan 200euro; http://i9.bike/p/TKMFH26 maar dan is dat zonder de palletjes enzo, maar die kun je van je eigen driver over zetten.

Neem hiervoor ook eens contact op met hun europese afdeling (euservice@industrynine.net) , die verstuurd vanuit Spanje dus zit je niet met importkosten/hoge verzendkosten.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dank voor de reacties allemaal! Over de maat van de lagers had ik nog niet nagedacht, is wel een interessante. Heb toevallig net SKF lagers bij de plaatselijke lagerboer besteld omdat er wat speling op de achternaaf zit. Misschien dat ik er een mailtje aan ga wagen richting de verkoper van de body's. En TSTM, dat is ook de optie die ik voor ogen heb. Al denk ik er toch aan om een I spec shifter met een wolftooth I spec EV --> B te monteren voor de cleane look, maar dat is een detail. En dankjewel Crasstest voor de suggestie. Nog steeds veel geld, maar het scheelt wel inderdaad.

Mocht er nog iemand zijn die deze Ali microspline body's geprobeerd heeft dan hoor ik graag wat je ervaring is. Ik heb geen haast :)
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4107
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik heb er 1 voor dt, passing is prima, iets minder strak dan de originele hg freehub, maar spelingsvrij. Lagers zijn van iets mindere kwaliteit, maar rijd er nu een paar maanden mee en nul problemen.
⛧⛧⛧
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

xRemcox schreef: wo 22 april 2020, 19:52 Ik heb er 1 voor dt, passing is prima, iets minder strak dan de originele hg freehub, maar spelingsvrij. Lagers zijn van iets mindere kwaliteit, maar rijd er nu een paar maanden mee en nul problemen.
Thanks Remco! Over welke passing heb je het dan: body op de naaf of de cassette op de body? En heb je een idee of ze andere lagermaten gebruikt hebben? Met andere woorden: is het een exacte kopie van de DT body, of hebben ze er een eigen draai aan gegeven? :)
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4107
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Het is een exacte kopie, met passing bedoel ik, dat de originele body van DT en dan vooral de endcap strakker zit. Als ik nu het wiel uit de fiets haal en hou het wiel met de cassette naar de grond vast, dan valt de cassette met body eraf. En met de originele endcap moet ik toch echt aan de cassette trekken om de body te kunnen verwijderen.
⛧⛧⛧
Plaats reactie