Canyon, 7 jaar oud, gescheurd frame, garantie?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zou hem aan de buitenkant moer rondom laten lassen.
Dus tussen de moer en frame.
En op de plek waar dat afgebroken stuk zat.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Jamis Diablo schreef: za 25 april 2020, 16:19 Ik zou hem aan de buitenkant moer rondom laten lassen.
Dus tussen de moer en frame.
En op de plek waar dat afgebroken stuk zat.
Dat was mijn idee ook, dus zoals op de onderstaande foto met de rode lijn is aangegeven.
Maarja, het was natuurlijk niet voor niets geen geheel?

Afbeelding
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Lassen lijkt me toch wel een uitdaging, veel warmte in zo'n klein gebied. Kan je het niet ergens laten lijmen?
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

De onderste rode streep is goed te lassen. De eigenlijk breuk heeft vooral bovenaan weinig materiaal, dat vloeit snel weg. Het geheel moet wel brandschoon zijn om te kunnen lassen, ook alle verf eraf. De draadbus voor de steekas zal er ondertussen wel vast inzitten, dus eigenlijk moet je alleen een goede bevestiging voor je pad hebben. Ik kan het wel voor je lassen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Mathijs_7 schreef: za 25 april 2020, 16:54 Lassen lijkt me toch wel een uitdaging, veel warmte in zo'n klein gebied. Kan je het niet ergens laten lijmen?
Daar had ik zelf niet eens aan gedacht, ik ben vanmiddag direct naar de bouwmarkt gegaan om Bison kombi metaal tweecomponenten epoxylijm te kopen. Morgen ga ik het lijmen en maandag testen op sterkte.
https://www.bison.nl/nl/product.2284

Arjan76 schreef: za 25 april 2020, 20:11 De onderste rode streep is goed te lassen. De eigenlijk breuk heeft vooral bovenaan weinig materiaal, dat vloeit snel weg. Het geheel moet wel brandschoon zijn om te kunnen lassen, ook alle verf eraf. De draadbus voor de steekas zal er ondertussen wel vast inzitten, dus eigenlijk moet je alleen een goede bevestiging voor je pad hebben. Ik kan het wel voor je lassen.
Bedankt voor je aanbod! Als het lijmen niet lukt laat ik dit weten.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dizer schreef: za 25 april 2020, 21:30
Mathijs_7 schreef: za 25 april 2020, 16:54 Lassen lijkt me toch wel een uitdaging, veel warmte in zo'n klein gebied. Kan je het niet ergens laten lijmen?
Daar had ik zelf niet eens aan gedacht, ik ben vanmiddag direct naar de bouwmarkt gegaan om Bison kombi metaal tweecomponenten epoxylijm te kopen. Morgen ga ik het lijmen en maandag testen op sterkte.
https://www.bison.nl/nl/product.2284

Arjan76 schreef: za 25 april 2020, 20:11 De onderste rode streep is goed te lassen. De eigenlijk breuk heeft vooral bovenaan weinig materiaal, dat vloeit snel weg. Het geheel moet wel brandschoon zijn om te kunnen lassen, ook alle verf eraf. De draadbus voor de steekas zal er ondertussen wel vast inzitten, dus eigenlijk moet je alleen een goede bevestiging voor je pad hebben. Ik kan het wel voor je lassen.
Bedankt voor je aanbod! Als het lijmen niet lukt laat ik dit weten.
Als lijmen niet lukt (en dat lukt dus niet) dan kan je het dus niet meer lassen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 26 april 2020, 11:50
Dizer schreef: za 25 april 2020, 21:30

Daar had ik zelf niet eens aan gedacht, ik ben vanmiddag direct naar de bouwmarkt gegaan om Bison kombi metaal tweecomponenten epoxylijm te kopen. Morgen ga ik het lijmen en maandag testen op sterkte.
https://www.bison.nl/nl/product.2284




Bedankt voor je aanbod! Als het lijmen niet lukt laat ik dit weten.
Als lijmen niet lukt (en dat lukt dus niet) dan kan je het dus niet meer lassen.
Waarom zou lijmen niet lukken, in de onderstaande test ziet het er best wel hoopvol uit. Ik vraag me alleen af of Bison Kombi Metaal vergelijkbaar in kwaliteit is met JB Weld Original.

https://www.youtube.com/watch?v=XObmZIbHOzY&t=670s
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

probeer het, dan weten we het.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ik had toch een goeie alu lasser opgezocht. Dit valt prima te lassen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat misschien wel, maar houdt het ook...?
Veruit de meeste aluminium frames waar aan gelast is die ik hier gezien heb gaan op termijn (vaak korte...) opnieuw kapot.

Zoiets is altijd balen, maar ik zou lekker op zoek gaan naar een ander frame waar je de meeste onderdelen op kunt overzetten. Even een paar avondjes besteden aan diepte-research op internet en dan moet er iets betaalbaars uit komen ;-)
Ik heb frames genoeg gekocht in het verleden, waaronder meerdere hardtails onder de 200 euro en zelfs een fully frame wat van ruim 1.900 afgeprijsd was naar een kleine 600 euro... (en dat was gewoon bij Chainreaction, dus niet bij een of andere obscure crimineel :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alu framebuizen lassen is bijna onmogelijk.
Maar dit is een dik stuk alu, geen flinterdunne buis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou elk excuus aangrijpen om een nieuw frame uit te kunnen zoeken :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 28 april 2020, 18:37 Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou elk excuus aangrijpen om een nieuw frame uit te kunnen zoeken :oops: :D
Daar kan ik niets tegen in brengen :winkie:

Maar misschien is hij nog aan het sparen voor zn droomfiets en kwam deze scheur wel erg ongelegen...

Nadeel is wel dat de meeste Neurons scheuren op de liggende achtervork, zo'n 30cm verder naar voren.
Dus dat zit er nog aan te komen :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

kermit schreef: di 28 april 2020, 18:18 Dat misschien wel, maar houdt het ook...?
Veruit de meeste aluminium frames waar aan gelast is die ik hier gezien heb gaan op termijn (vaak korte...) opnieuw kapot.

Zoiets is altijd balen, maar ik zou lekker op zoek gaan naar een ander frame waar je de meeste onderdelen op kunt overzetten. Even een paar avondjes besteden aan diepte-research op internet en dan moet er iets betaalbaars uit komen ;-)
Ik heb frames genoeg gekocht in het verleden, waaronder meerdere hardtails onder de 200 euro en zelfs een fully frame wat van ruim 1.900 afgeprijsd was naar een kleine 600 euro... (en dat was gewoon bij Chainreaction, dus niet bij een of andere obscure crimineel :D ).
Dit was inderdaad plan B, plan A was nog steeds om dit frame weer gerepareerd te krijgen.

Maargoed, nadat ik dacht dat het lijmen gelukt brak het eigenlijk toch weer snel af, ik vermoed dat de ondergrond gewoon slecht was. Omdat de breuk niet vlak was kon ik het ook niet goed opschuren.

Een familielid werkzaam in de metaalsector heeft het vervolgens gelast op zijn werk. Zoals je kunt zien zit er in de uitsparing nu een revet die is gebruikt om het geheel op zijn plek te houden tijdens het lassen. Kan ik deze revet laten zitten, of is het toch de bedoeling dat ik met het vastzetten van de bout via de openruimte wat spanning kan maken op de moer van de achteras? Dan haal ik deze er namelijk weer uit.

Afbeelding
Plaats reactie