Ik zou hem aan de buitenkant moer rondom laten lassen.
Dus tussen de moer en frame.
En op de plek waar dat afgebroken stuk zat.
Canyon, 7 jaar oud, gescheurd frame, garantie?
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Dat was mijn idee ook, dus zoals op de onderstaande foto met de rode lijn is aangegeven.Jamis Diablo schreef: ↑za 25 april 2020, 16:19 Ik zou hem aan de buitenkant moer rondom laten lassen.
Dus tussen de moer en frame.
En op de plek waar dat afgebroken stuk zat.
Maarja, het was natuurlijk niet voor niets geen geheel?
De onderste rode streep is goed te lassen. De eigenlijk breuk heeft vooral bovenaan weinig materiaal, dat vloeit snel weg. Het geheel moet wel brandschoon zijn om te kunnen lassen, ook alle verf eraf. De draadbus voor de steekas zal er ondertussen wel vast inzitten, dus eigenlijk moet je alleen een goede bevestiging voor je pad hebben. Ik kan het wel voor je lassen.
Daar had ik zelf niet eens aan gedacht, ik ben vanmiddag direct naar de bouwmarkt gegaan om Bison kombi metaal tweecomponenten epoxylijm te kopen. Morgen ga ik het lijmen en maandag testen op sterkte.
https://www.bison.nl/nl/product.2284
Bedankt voor je aanbod! Als het lijmen niet lukt laat ik dit weten.Arjan76 schreef: ↑za 25 april 2020, 20:11 De onderste rode streep is goed te lassen. De eigenlijk breuk heeft vooral bovenaan weinig materiaal, dat vloeit snel weg. Het geheel moet wel brandschoon zijn om te kunnen lassen, ook alle verf eraf. De draadbus voor de steekas zal er ondertussen wel vast inzitten, dus eigenlijk moet je alleen een goede bevestiging voor je pad hebben. Ik kan het wel voor je lassen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als lijmen niet lukt (en dat lukt dus niet) dan kan je het dus niet meer lassen.Dizer schreef: ↑za 25 april 2020, 21:30Daar had ik zelf niet eens aan gedacht, ik ben vanmiddag direct naar de bouwmarkt gegaan om Bison kombi metaal tweecomponenten epoxylijm te kopen. Morgen ga ik het lijmen en maandag testen op sterkte.
https://www.bison.nl/nl/product.2284
Bedankt voor je aanbod! Als het lijmen niet lukt laat ik dit weten.Arjan76 schreef: ↑za 25 april 2020, 20:11 De onderste rode streep is goed te lassen. De eigenlijk breuk heeft vooral bovenaan weinig materiaal, dat vloeit snel weg. Het geheel moet wel brandschoon zijn om te kunnen lassen, ook alle verf eraf. De draadbus voor de steekas zal er ondertussen wel vast inzitten, dus eigenlijk moet je alleen een goede bevestiging voor je pad hebben. Ik kan het wel voor je lassen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Waarom zou lijmen niet lukken, in de onderstaande test ziet het er best wel hoopvol uit. Ik vraag me alleen af of Bison Kombi Metaal vergelijkbaar in kwaliteit is met JB Weld Original.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 26 april 2020, 11:50Als lijmen niet lukt (en dat lukt dus niet) dan kan je het dus niet meer lassen.Dizer schreef: ↑za 25 april 2020, 21:30
Daar had ik zelf niet eens aan gedacht, ik ben vanmiddag direct naar de bouwmarkt gegaan om Bison kombi metaal tweecomponenten epoxylijm te kopen. Morgen ga ik het lijmen en maandag testen op sterkte.
https://www.bison.nl/nl/product.2284
Bedankt voor je aanbod! Als het lijmen niet lukt laat ik dit weten.
https://www.youtube.com/watch?v=XObmZIbHOzY&t=670s
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
probeer het, dan weten we het.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat misschien wel, maar houdt het ook...?
Veruit de meeste aluminium frames waar aan gelast is die ik hier gezien heb gaan op termijn (vaak korte...) opnieuw kapot.
Zoiets is altijd balen, maar ik zou lekker op zoek gaan naar een ander frame waar je de meeste onderdelen op kunt overzetten. Even een paar avondjes besteden aan diepte-research op internet en dan moet er iets betaalbaars uit komen
Ik heb frames genoeg gekocht in het verleden, waaronder meerdere hardtails onder de 200 euro en zelfs een fully frame wat van ruim 1.900 afgeprijsd was naar een kleine 600 euro... (en dat was gewoon bij Chainreaction, dus niet bij een of andere obscure crimineel ).
Veruit de meeste aluminium frames waar aan gelast is die ik hier gezien heb gaan op termijn (vaak korte...) opnieuw kapot.
Zoiets is altijd balen, maar ik zou lekker op zoek gaan naar een ander frame waar je de meeste onderdelen op kunt overzetten. Even een paar avondjes besteden aan diepte-research op internet en dan moet er iets betaalbaars uit komen
Ik heb frames genoeg gekocht in het verleden, waaronder meerdere hardtails onder de 200 euro en zelfs een fully frame wat van ruim 1.900 afgeprijsd was naar een kleine 600 euro... (en dat was gewoon bij Chainreaction, dus niet bij een of andere obscure crimineel ).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Alu framebuizen lassen is bijna onmogelijk.
Maar dit is een dik stuk alu, geen flinterdunne buis.
Maar dit is een dik stuk alu, geen flinterdunne buis.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou elk excuus aangrijpen om een nieuw frame uit te kunnen zoeken
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Daar kan ik niets tegen in brengen
Maar misschien is hij nog aan het sparen voor zn droomfiets en kwam deze scheur wel erg ongelegen...
Nadeel is wel dat de meeste Neurons scheuren op de liggende achtervork, zo'n 30cm verder naar voren.
Dus dat zit er nog aan te komen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dit was inderdaad plan B, plan A was nog steeds om dit frame weer gerepareerd te krijgen.kermit schreef: ↑di 28 april 2020, 18:18 Dat misschien wel, maar houdt het ook...?
Veruit de meeste aluminium frames waar aan gelast is die ik hier gezien heb gaan op termijn (vaak korte...) opnieuw kapot.
Zoiets is altijd balen, maar ik zou lekker op zoek gaan naar een ander frame waar je de meeste onderdelen op kunt overzetten. Even een paar avondjes besteden aan diepte-research op internet en dan moet er iets betaalbaars uit komen
Ik heb frames genoeg gekocht in het verleden, waaronder meerdere hardtails onder de 200 euro en zelfs een fully frame wat van ruim 1.900 afgeprijsd was naar een kleine 600 euro... (en dat was gewoon bij Chainreaction, dus niet bij een of andere obscure crimineel ).
Maargoed, nadat ik dacht dat het lijmen gelukt brak het eigenlijk toch weer snel af, ik vermoed dat de ondergrond gewoon slecht was. Omdat de breuk niet vlak was kon ik het ook niet goed opschuren.
Een familielid werkzaam in de metaalsector heeft het vervolgens gelast op zijn werk. Zoals je kunt zien zit er in de uitsparing nu een revet die is gebruikt om het geheel op zijn plek te houden tijdens het lassen. Kan ik deze revet laten zitten, of is het toch de bedoeling dat ik met het vastzetten van de bout via de openruimte wat spanning kan maken op de moer van de achteras? Dan haal ik deze er namelijk weer uit.