27,5+ vraag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor de gemiddelde nederlandse mtb-route zeker geen noodzaak, dan blijft 29" de beste keuze denk ik.
Dat vat het wel zo'n beetje samen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

En 69'ers en 79'er (97'er?) bestaan ook! De Trek 69'er is ooit geleverd met 29" voorwiel en 26". kort eentje gehad, was het niet voor mij.
79'er+ ook gehad. Gekocht hier op het forum 29"+ voorwiel met 27.5"+ achterwiel. dat was origineel een 29 frame met max 2.4 banden. Sturen vergde wat inzet, maar behoorlijk veel grip.

Inmiddels heb ik een 29+ fiets, wendbaar genoeg, stevig gewicht en accelereren vraagt veel input. Mijn 29'er fully is een stuk lichter,wendbaarder en heeft meer grip dan de starre 29+. Allen op mulle stukken en ongebaande paden is de 29+ beter. Leuk is zo'n ding op veel meer plekken.

Verwacht geen competitiefiets maar meer een vermaak-je-fiets.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik heb twee fietsen en twee wielsets die te wisselen zijn.

27.5+ 2.8 rekon met 40mm alu velgen. Veel comfort, veel grip, perfect met mul zand. En je ramt zonder te kijken overal over en door. Kan bijna niks verkeerd doen. Daardoor snel.

29 2.3 minion en CrossMark. Op 27mm Carbon velgen. Stijf, precies, scherp, veel grip. Minder comfortabel. En ik moet alert zijn hoe ik stuur, net verkeerd op een wortel en dan lig ik. Heel snel als ik goed stuur. Doe ik dat niet dan kost het corrigeren veel energie.

Wat is beter? Beide. Maar ik vind het actieve van de 29 leuker. Meestal tenminste.
scan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 22:09

Heb een 27+ en vind die heel fijn rijden. Het rolt wat zwaarder maar dat merk je vooral op vlakke stukken. Op klimmen en afdalingen merk ik daar veel minder of niets van. Veel is ook afhankelijk van de bandenspanning. Op ruwer en meer enduro gericht terrein zet ik de bandenspanning lager dan op ritjes met veel flowy singletracks. De geo maakt ook veel verschil. Mijn fiets is lang en slack. Op lage snelheid stuurt die wat trager maar eenmaal op snelheid is dat weg.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Heckler40 schreef: do 23 april 2020, 13:11 Hier ook vrij uitgebreide eerste hand ervaring met verschillende maten: zowel 29ers als 27,5 plus LT Hardtail, 27,5 plus fully en starre 29plus en Fatbike. En ik heb deels ook andere ervaringen dan wat hierboven gedeeld is Voorop staat voor mij dat veel afhangt van het terrein en de omstandigheden waaronder je rijdt.

Gewicht van de wielen banden heeft op zowel snelheid als wendbaarheoid effect
Zwaar heeft meer intertie en is moeilijker te accelereren en af te remmen
Zwaar heeft ook meer vliegwiel effect en is moeilijker van richting te veranderen

Een 800gr 27,5 x 2,8 RoRon op een lichte 40mm carbon velg is lichter als een 29x2.4 Rekon van 850gr op een 30mm aluminium velg
Maar eender welke meer dan kilo zware 27,5 plus op een 45mm brede aluminium velg ga je voelen. Het rij gevoel van 27,5 plus is wel anders dan een 29x2.4, maar dan kom je op het terrein van voorkeuren. En dat mag iedreen dus helemaal zelf weten. Hieronder nog een een paar van mijn waarnemingen/meningen.

Wendbaarheid komt niet van de wielmaat maar van de geometrie en een deel rijtechniek.
Snelheid komt niet van de wielmaat maar van de benen en skill van de rijder.

Sommige bikes verlangen meer lichaams inzet "body English" om de bocht om te komen. Vind ik leuk. En de man met de beste benen/skill komt als eerste boven cq over de streep. Bij gelijke benen zijn er bepaalde voordelen van de gekozen equipment.

De rolweerstand van een 27,5 plus is op een trail niet hoger dan van een 29x2.4 band ,
En in serieuze tests is ook wel minder weerstand gemeten. YMMV

Enjoy!!
Gezonde blik ( ook omdat dit past bij mijn visie)

Maar wat hierboven staat vind ik wel passend. Ik rij sowieso iedere woensdagavond met de club waar de meesten volwaardige race ht of fully's rijden met laag profiel bandjes. Deze mensen rijden mij zeker niet zoek en balen inderdaad als het mul wordt. Ik ben absoluut niet de lichtste rijder en het zal mij uiteindelijk best wel wat meer energie kosten als de anderen maar dat heb ik over voor het plezier en vertrouwen wat het mij geeft.
Just do Ti, or did i die?
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik heb ook een Trek stache. Bijzonder wendbaar ding, komt door de gruwelijk korte achterkant. Bij een sprongetje of een wheelie komt je voorkant snel omhoog.
Met deze drode omstandigheden is het echt lachen hoe makkelijk het door het mulle gaat.
Echter in de nettere periodes is het serieus aanpoten en lijkt het alsof je remmen aanlopen.
Ik zou persoonlijk dit niet als enige fiets willen, heb er nog een 29er fully naast.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q me too :winkie:

En dan graag nog een gravelbike voor de vele xc routes in ons land :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik deel die ervaring van de nattere periode niet echt, foto gemaakt na echt een prima rit op de Intense in de modder :winkie:
En vorige week reed ik op de Rooster 29+ een Strava KOM (kleintje, en droog, 90% harde singletrack) Zo zie je maar.

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie