Stuurpen vervangen, welk aandraaimoment met montagepasta

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MeridaPetra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 11:16

Beste mensen,

Onlangs heb ik een nieuwe aluminum stuurpen en montagepasta (Morgan Blue) besteld. De stuurpen dient met een aandraaimoment van 6NM te worden vastgezet, dit wordt hierop vermeld.

Nu las ik ergens onderstaande, als je gebruikmaakt van montagepasta:
"Door de hechtende werking van de montagepasta verminder je zelfs het aandraaimoment met 30% waardoor je beschadigingen tot een minimum beperkt".

Ik vraag mij nu af of ik met gebruik van de montagepasta op de boutjes het aandraaimoment van 6NM kan aanhouden... oftewel, moet je een afwijkend aandraaimoment gebruiken als je montagepasta op de boutjes doet?

Alvast bedankt, groetjes Petra
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Heb je ook een alu stuurbuis? In dat geval komt het allemaal niet zo heel erg krap. 6Nm is ook zo weinig dat het bijna niet te doen is om dat exact zo te krijgen.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

MeridaPetra schreef: do 23 april 2020, 14:44 "Door de hechtende werking van de montagepasta verminder je zelfs het aandraaimoment met 30% waardoor je beschadigingen tot een minimum beperkt".

Ik vraag mij nu af of ik met gebruik van de montagepasta op de boutjes het aandraaimoment van 6NM kan aanhouden... oftewel, moet je een afwijkend aandraaimoment gebruiken als je montagepasta op de boutjes doet?
De eerste tekst komt van deze pagina, het gaat hier over carbon montagepasta. Dit is wat anders dan gewone montagepasta. Deze pasta is bedoelt om de wrijving van carbon te verhogen waardoor er minder kracht nodig is tijdens montage. Of carbonpasta ook voordelen biedt bij niet-carbon toepassingen is mij niet bekend.

Het is ook de bedoeling om de contact oppervlaktes in te smeren, niet de boutjes.

Iemand ervaring met de carbonpasta van Morgan Blue? Stond op het punt deze te kopen, maar de recensies waren mwa mwa.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

The Flying V schreef: do 23 april 2020, 15:01 Het is ook de bedoeling om de contact oppervlaktes in te smeren, niet de boutjes.
Dat dus


En oppassen Je kunt het echt fout doen. alleen boutjes smeren als de instructies dat zeggen.

Als je smeermiddel op de boutjes doet verlaag je de wrijving bij aandraaien. De wrijving is waar je tegen werkt bij het aandraaien, en met minder wrijving kun je dus verder aandraaien met hetzelfde aanhaalmoment. Dus smeermiddel op de boutjes geeft hogere klemkracht bij hetzelfde aanhaalmoment.

En voor de volledigheid: dat is zo als je stuurpen een spleetje laat tussen de twee delen die je aanhaalt.
Als je een "No gap" stuurpen hebt werkt het weer anders.

Enjoy!! maar denk altijd na
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16843
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt wel de specifiek voor carbon montagepasta?
Dan zou ik die gebruiken en gewoon die 6Nm aanhouden.

Als het om gewone montagepasta gaat, dus niet specifiek voor carbon, dan moet je die niet gebruiken! In tegenstelling tot carbon montagepasta, die de wrijving tussen de onderdelen verhoogd is het effect van gewone montage pasta juist minder wrijving. En wat je echt niet wilt is dat de stuurpen om de vorkbuis kan gaan draaien :o :D

Dus of schoon (ontvet) monteren, of met carbonpasta.
En gewoon die 6Nm aanhouden als dat aangegeven is als maximum op die pen (hoewel hij met 7Nm ook heus niet zal scheuren).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MeridaPetra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 11:16

Het gaat om de gewone montagepasta, niet voor carbon onderdelen. In onderstaande filmpje wordt er van deze pasta gebruikt. Ik bedoel dan ook voor het gebruiken het schroefdraad, zoals in onderstaand filmpje wordt gedaan bij 1:44 min. Of is dit niet noodzakelijk?

https://youtu.be/QyaiPhPSXoA

Misschien verduidelijkt dit mijn verhaal :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16843
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is wel belangrijk ja ;-)
Daarom dat ik het ook zo specifiek vroeg.

Die pasta (een soort van vet) mag je dus niet gebruiken tussen stuur en stuurpen, en tussen stuurpen en vorkbuis.
Voor de boutjes is het prima, piepklein beetje is genoeg. Bij nieuwe stuurpennen zit er vaak ook wat vet op de boutjes.

En dan de waardes aanhouden die aangegeven worden. Voor het stuur houd ik zelf altijd 4Nm aan, maar dan gebruik ik wel carbonpasta.
Voor de klemboutjes om de vorkbuis kijk ik naar wat er voor de betreffende stuurpen wordt aangegeven, dat kan nog weleens verschillen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MeridaPetra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 11:16

kermit schreef: do 23 april 2020, 15:51 Dat is wel belangrijk ja ;-)
Daarom dat ik het ook zo specifiek vroeg.

Die pasta (een soort van vet) mag je dus niet gebruiken tussen stuur en stuurpen, en tussen stuurpen en vorkbuis.
Voor de boutjes is het prima, piepklein beetje is genoeg. Bij nieuwe stuurpennen zit er vaak ook wat vet op de boutjes.

En dan de waardes aanhouden die aangegeven worden. Voor het stuur houd ik zelf altijd 4Nm aan, maar dan gebruik ik wel carbonpasta.
Voor de klemboutjes om de vorkbuis kijk ik naar wat er voor de betreffende stuurpen wordt aangegeven, dat kan nog weleens verschillen.
Thanks, dan is het duidelijk! Ik zou dit ook niet gaan gebruiken tussen stuur/stuurpen of stuurpen/vorkbuis, maar alleen (een piepklein beetje dus :D ) voor het schroefdraad.

Ik wist niet dat er zoveel soorten pasta's waren, tenminste als het niet over eten gaat :wink:

Bedankt voor de reacties!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16843
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien kun je deze pasta ook wel eten? :D :D
(don't try this at home kids...)

De term "pasta" zouden ze ook niet moeten gebruiken imo, is inderdaad verwarrend.
Of op z'n engels, daar noemen ze die carbon pasta "friction paste", dat geeft iig beter aan wat het doet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie