Rockshox RT3 demper service : druk brengen van de damperbody

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Misschien weet iemand raad , maar ik heb het volgende probleem ,

Volledige service uitgevoerd aan een Rockshox RT3 achterdemper , seal's en olie vervangen, so far so good , nu kom ik aan op het hoofstuk : IPF and Damperservice .
Schrader valve aan de onderzijde verwijdert en vervangen voor een nieuw exemplaar , de damper body weer gevuld en de damper cap gemonteerd , airbleed toegepast , en nu moet de body op druk worden gebracht tot 350PSI :o , en daarbij heb je een verloop stukje om op de demperpomp te monteren om via de valve de body op druk te brengen, so far so good . Maar bij het verwijderen van de demperpomp incl verloop loopt alle druk weer weg via de valve , tijdens het losdraaien , hoe ik het ook doe hij loopt weer telkens leeg , nog even de tekst gecopieerd vanuit de manual :

Monarch™ RT3: Use a shock pump with the Monarch™ air valve
adapter to pressurize the damper body to 350 psi.
Monarch R: Use a shock pump with the Monarch air valve
adapter to pressurize the damper body to 250 psi.
If you have the proper fill equipment, you may substitute
air with nitrogen.

Once you have pressurized the shock, remove the Monarch
air valve adapter from the air fill port before removing it
from the shock pump. Separating the pump from the adapter
first will cause all of the air to escape from the shock.



Wat gaat er fout?

wat heb ik gedaan tot nu toe ?

schrader valve uitgewisseld , en opnieuw geprobeerd ,eerst verloop stukje losdraaien , daarna de pomp , de pomp met verloopstukje in 1 keer los gedraaid .

Iemand een idee ?
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op za 25 april 2020, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Weet je zeker dat het ventiel goed vast is gedraaid?
Verder lijk je alles goed te doen.
Idd adapter en pomp samen er af draaien.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Hier dezelfde ervaring tijdens het servicen van een Monarch RT3; bij het losdraaien van de adapter verliest de luchtkamer meteen zijn druk. Oplossing was adapter uitboren met een 2 mm boortje en een 1,5 mm spaak op 22-23 mm knippen/zagen en die in de adapter steken. Zie uitleg hier.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bedankt voor de tip :-q

Maar wat doet die afgeknipte spaak in de adapter precies ?, zorg die ervoor dat het schrader ventiel gelijk dicht gaat bij het losdraaien van de adapter ?, en dan zal wel de lengte van de " spaak" erg belangrijk zijn , denk te kort je hebt hetzelfde resultaat zonder modificatie ,en te lang het ventiel wordt niet " open gezet" bij het monteren van de adapter ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie