Voor naaf op - naaf of wiel vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
e1234
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 25 april 2020, 06:12

Goedemorgen,

Onlangs ben ik gestart met mountainbiken en besloten om een tweedehands fiets te kopen om te beginnen. Het gaat om een Focus Bold Pro uit 2017: https://www.12gobiking.nl/focus-bold-pro-27-2017

Ik heb de fiets vrijwel direct naar de fietsenmaker gebracht voor een controle. Nu komt de fietsenmaker terug met wat standaard dingen: nieuwe ketting, cassette, etc. Dit laat ik door de fietsenmaker doen.

Maar hij geeft ook aan dat de voor naaf op is en die aan vervanging toe is. Hij adviseert om alleen de naaf te vervangen maar dit is mij te duur, voornamelijk door de uren.

Wat is de meest kosteneffectieve manier om dit te vervangen? Ik dacht zelf aan een nieuw wiel kopen en de banden overzetten. Dit lijkt mij makkelijker om zelf te doen waardoor ik de kosten kan drukken. Mocht dit de beste optie zijn dan hoor ik graag waar ik op moet letten met het kopen van een nieuw wiel.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Groet,

Ed
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Wat zijn de kosten dan voor de vervanging? En nieuwe velg zal niks oplossen lijkt me, je zult dan een nieuwe naaf moeten kopen en die zelf erin knutselen of een heel nieuw wiel.

Je kunt natuurlijk ook een 2e hands wiel kopen, met een risico op vrij snel nieuw onderhoud.
Geen gezeik, mountainbike!
e1234
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 25 april 2020, 06:12

Olieboer schreef: za 25 april 2020, 07:01 Wat zijn de kosten dan voor de vervanging? En nieuwe velg zal niks oplossen lijkt me, je zult dan een nieuwe naaf moeten kopen en die zelf erin knutselen of een heel nieuw wiel.

Je kunt natuurlijk ook een 2e hands wiel kopen, met een risico op vrij snel nieuw onderhoud.
Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde ook een heel nieuw wiel, bericht aangepast!

De kosten voor de vervanging door de fietsenmaker zijn rond de €150.
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

150 is behoorlijk aan de prijs. Een wieltje van vergelijkbare kwaliteit kun je voor 80 á 100 euro echt makkelijk scoren.

NB meningen zullen verschillen, maar ik ben absoluut geen liefhebber van gebruikte velgen opnieuw spaken.

Waar je op moet letten bij het uitzoeken van een nieuwe:
- het model as (dikte en breedte)
- de passing van je remschijf (6-Bouts of Centrelock)
- liefst ook een velg die lijkt op je huidige (vorm, breedte en kleur), met een beetje mazzel zie je bijna geen verschil.
- zelfde geldt voor de spaken. Ik zie op de foto dat de spaken en nippels zwart zijn. Zou jammer zijn als je een voorwiel met glimmende spaken neemt.

Op de site van 12go kon ik het antwoord hierop niet zien, dus dat moet je even checken op de fiets.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Zonder de kennis van je fietsenmaker te betwisten: wat voor naaf zit er in dat ie stuk beyond repair is? Bij zogenaamde cup-cone naaf kan ik mij dat voorstellen. Bij een naaf met vaste lagers kan het ook, maar die zijn meestal wel op te frissen met wat nieuwe lagers.

Als je voorwiel zo gaar is zal het met het achterwiel ook niet lang duren: overweeg een nieuwe wielset.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het zijn wel de standaard zaken die een fietsenmaker vindt als je een 2de hands fiets brengt die daar niet is gekocht.
De moeite die ze er in willen stoppen om iets te repareren ipv vervangen is dan meestal nul.
Dus inderdaad zelf goed kijken of de lagers niet af te stellen of vervangen zijn.
Voel je zelf speling of iets dergelijks in de naaf?
En schakelt de fiets slecht?
e1234
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 25 april 2020, 06:12

Bedankt voor de reacties!

Wat ik weet is dat het wiel van Concept is. Na controle was het wel duidelijk dat de voornaaf stroef loopt en speling heeft. De fietsenmaker zegt dat het nog heel even kan maar wel aan vervanging toe is. Voor de rest is de fiets prima (schakelt en remt goed). De achternaaf lijkt ook (nog) geen problemen te hebben.

Ik wil na de kosten bij de fietsenmaker niet veel meer kwijt zijn. Is een een nieuw voorwiel de beste optie voor iemand die niet heel handig is?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt er een beetje aan wat je precies nodig hebt (disc, velgrem, snelspanner, 26", 29"?), maar een gebruikt, goed wieltje kan tussen de €25,- en €50,- zitten.

Je mag me een pb-tje sturen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als hij nu prima schakelt zou ik de vervanging van cassette en ketting gewoon uitstellen tot de ketting over slaat.
En een voorwiel scoren bij Lars.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

En als je het aandurft zou ik het voorwiel er gewoon eens uit halen en kijken of de lagers te vervangen zijn. Zeker als er standaard kogellagers in zitten is dat goed zelf te doen.
Lekker fietsen!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Paar fotootjes van de naaf + zij aanzicht zonder snelspanner? Van belang is te weten of het nastelbare lagers zijn a la Shimano of sealed industrielagers. In beide gevallen moet de zaak m.i. reparabel zijn. Kan me haast niet voorstellen dat een voornaaf van 2017 zo ver heen is dat je helemaal moet vervangen.

Een Shimano XT voornaafje kost niet veel < 30 €. Omspaken max 50-60 € + nieuwe spaken. Moet dus iets goedkoper kunnen dan 150 €.

Voor tamelijk weinig geld heb je een nieuw wiel: https://www.bike24.de/p1239883.html, dit zijn wel de std 27.5"wielen. Met enig zoeken kan je vast beter vinden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie