Voorvork compressor

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

japie carbon schreef: ma 27 april 2020, 17:05 Denk je dat je dat zelf kunt? Als je die vragen moet stellen dan denk ik het niet. Kijk eerst hoe het moet, dan zie je vanzelf wat je nodig heb en bedenk dan of je het kan.
Heb al wat filmpies gekeken is stappenplan. Alleen het is makkelijk te zeggen foam seal,... goed ok... maar wat voor seal nu juist? Is dat afhankelijk van merk?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

....* pakt een bak popcorn .... :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik al je vragen zo lees, dan doe je er verstandig aan een nieuwe vork te kopen, of de servicebeurt door iemand anders te laten doen.
Is ook geen schande, vorken, dempers en droppers zijn nu eenmaal ladtige dingen voor de gemiddelde thuissleutelaar.

Ik ben tegenstander vd Pipi Langkous instelling "Ik heb het nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan".
Youtube is ontzettend handig, maar er staat ook veel onzin en bagger op YT, en juist als beginnend sleutelaar kan je niet de goede en de foute filmpjes van elkaar scheiden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 april 2020, 17:44 Als ik al je vragen zo lees, dan doe je er verstandig aan een nieuwe vork te kopen, of de servicebeurt door iemand anders te laten doen.
Is ook geen schande, vorken, dempers en droppers zijn nu eenmaal ladtige dingen voor de gemiddelde thuissleutelaar.

Ik ben tegenstander vd Pipi Langkous instelling "Ik heb het nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan".
Youtube is ontzettend handig, maar er staat ook veel onzin en bagger op YT, en juist als beginnend sleutelaar kan je niet de goede en de foute filmpjes van elkaar scheiden.
Nieuwe vork terwijl ik er gewoon een onderhoudsbeurt aan moet doen... kan ik niet betalen hoor.... ben maar arme jongeman die na jaren sparen en huren tegelijk, dus heel armzalig leven, eindelijk plannen heeft kunnen maken iets te gaan kopen van huisje int kort... dusss.... vrees dat ik niet te gek mag doen met kosten. De fiets die ik nu heb is een 2de hands superfly 6 die ik voor 350 kocht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Al eens aan gedacht dat de vork misschien gewoon goed is?
Pompje kopen / lenen, handleiding lezen.

Pas geleden heeft iemand op dezelfde manier zn vork verprutst.
En dan moet je alnog een andere kopen.
We proberen alleen.maar te helpen :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crusty1 schreef: ma 27 april 2020, 09:55 Kan ik mijn voorvork met compressor lucht bijgeven? Hoeveel psi mag erop?

Tevens momenteel komt de mijne tot de grijze 25 procent, de 20-10 is niet zichtbaar... wat is er aan de hand?

Foto om aan te tonen wat ik bedoel, niet mijn fiets.
https://postimg.cc/6TzwL4cG
Je vork is prima. Je moet de geel gemarkeerde schaal gebruiken. De doorgekruiste schaal is voor 120 mm en dat heb je niet!

Afbeelding
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 april 2020, 19:57 Al eens aan gedacht dat de vork misschien gewoon goed is?
Pompje kopen / lenen, handleiding lezen.

Pas geleden heeft iemand op dezelfde manier zn vork verprutst.
En dan moet je alnog een andere kopen.
We proberen alleen.maar te helpen :bier:
Zo is het maar net , maar blijkbaar heeft ie de info dat zijn vork, een onderhoud nodig heeft met seals e.d , gelukkig kost dat weer meer dan eerst eens met een fatsoenlijke pompje aan de slag te gaan , en ja ALI express is zoveel beter .. :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Snelle Buffer schreef: ma 27 april 2020, 20:35
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 april 2020, 19:57 Al eens aan gedacht dat de vork misschien gewoon goed is?
Pompje kopen / lenen, handleiding lezen.

Pas geleden heeft iemand op dezelfde manier zn vork verprutst.
En dan moet je alnog een andere kopen.
We proberen alleen.maar te helpen :bier:
Zo is het maar net , maar blijkbaar heeft ie de info dat zijn vork, een onderhoud nodig heeft met seals e.d , gelukkig kost dat weer meer dan eerst eens met een fatsoenlijke pompje aan de slag te gaan , en ja ALI express is zoveel beter .. :bier:
Huh, ik dacht dat je vork jaarlijks een reiniging nodig had... ik weet niet of vorige eigenaar dat ooit deed... lijkt me dus niet verkeerd.

Maar mits ik toch het pompje vaker nodig ga hebben. Iemand een aanrader? Een bepaalde site waarvan tevreden?
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Mad Wally schreef: ma 27 april 2020, 20:24 Je vork is prima. Je moet de geel gemarkeerde schaal gebruiken. De doorgekruiste schaal is voor 120 mm en dat heb je niet!

Afbeelding
Bedankt.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Terug naar je oorspronkelijke vraag, een compressor kan natuurlijk prima, als je het goede ventiel/nippel hebt, als je er maar niet teveel inpompt. Je kunt ook even langs de fietsenmaker vragen of je de druk even mag checken en zo nodig bijpompen. Dan kun je weer een jaartje vooruit. Als je in de buurt van Ommen bent wil ik het ook voor je doen.
Onderhoud ben ik niet zo van, vooral niet voor een fiets van 350,- euro. Gewoon netjes houden en hopen dat alles het zo lang mogelijk volhoudt.
Laatst gewijzigd door Olieboer op di 28 april 2020, 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen gezeik, mountainbike!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Om even terug te komen op je eerdere vragen:

Servicekits, met afdichtingen etc, zijn merk en modelspecifiek. De inhoud is ook afhankelijk wat je wil servicen: demper, luchtveer, vorkpoten, of allemaal.

Kwa pomp zou ik je iets als dit aanbevelen: een pompje met een extra kraantje bovenop het ventiel. Dit maakt het instellen eenvoudiger omdat je geen luchtverlies hebt bij losschroeven... https://www.bike24.com/p260596.html?menu=1000,2,121
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Olieboer schreef: di 28 april 2020, 06:38 Onderhoud ben ik niet zo van, vooral niet voor een fiets van 350,- euro. Gewoon netjes houden en hopen dat alles het zo lang mogelijk volhoudt.
Bedoeling is dat die fiets, vork en alles erop wel aantal jaartjes volhoud... mits het kopen van woning en renovaties volgende 8 jaar +/- gaan plaatsvinden.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik zou beginnen met kijken of de vork wel echt een probleem heeft of niet. Ga dus een pompje kopen en stel hem goed af.

Heeft hij echt service nodig, ga dan naar de site van SRAM voor je info. De service video's van Rockshox zijn erg goed. Ga daar even kijken, ze laten zien welke onderdelen en gereedschappen je nodig hebt en dan kun je zelf wel inschatten of je dat aandurft. Wellicht vragen of er iemand helpt die zoiets eerder gedaan heeft. Er is vaak ook wat gereedschap nodig dat niet iedereen standaard heeft liggen. Wellicht is het beter om hem dan te laten servicen.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

Dank je wel iedereen. We gaan het zo aanpakken. :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Huh, ik dacht dat je vork jaarlijks een reiniging nodig had... ik weet niet of vorige eigenaar dat ooit deed... lijkt me dus niet verkeerd.
Daar heb je gelijk in.
Maar kijk eerst eens of alles werkt.
1e vereiste is dan een goed pompje.
Met een compressor (of fietspomp) lukt het niet, de vork loopt leeg als je 'm van het ventiel haalt.

Als de vork goed werkt kan je 'm demonteren, opnieuw smeren en weer dichtschroeven.
Vervangen van onderdelen hoeft dan meestal niet, is vaak pas nodig als je te lang bent doorgereden.
Maar je moet er handigheid in krijgen en met een beetje pech kost je dat eerst een vork.

Dus first things first, een goed pompje en dan volgens de regels oppompen.
(waarbij de druk waarschijnlijk iets lager mag dan wat RS voorschrijft)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie