freehub verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik wil graag de freehub van een oude 26 inch verwijderen. Heb de wiellagers en de as eruit gehaald en kan nu met een 12mm inbus bij die bout waarmee de body vastzit. Deze moet vanaf de non drive side worden losgedraaid. Hij zit echter gigantisch vast. Ik zie ook wel wat roestvorming en het is een hele oude fiets. Zit dus waarschijnlijk al 20 jaar vast!
Volgens mij is dit een bout die rechtsom moet worden losgedraaid, maar het kost zoveel kracht dat ik twijfel. Wel een paar keer linksom geprobeerd maar zit even vast. Heb geen bankschroef. Mijn vraag is dus of rechtsom losdraaien logisch is.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Is normale schroefdraad, dus linksom los en rechtsom vast...op die manier kun je m nooit "losfietsen" 😉
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

gijsje schreef: di 28 april 2020, 09:01 Is normale schroefdraad, dus linksom los en rechtsom vast...op die manier kun je m nooit "losfietsen" 😉
Maar wanneer je vanaf de non-drive side zit te schroeven moet je natuurlijk wel de andere kant op draaien, dus rechtsom los!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Mad Wally schreef: di 28 april 2020, 09:19
gijsje schreef: di 28 april 2020, 09:01 Is normale schroefdraad, dus linksom los en rechtsom vast...op die manier kun je m nooit "losfietsen" 😉
Maar wanneer je vanaf de non-drive side zit te schroeven moet je natuurlijk wel de andere kant op draaien, dus rechtsom los!
Inderdaad ! ( was even te snel )
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Okee dan zit ik goed. Er is maar een kant om te kunnen schroeven. Aan de drive side zit alleen een rond gat. Maar hij zit echt gruwelijk vast
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Freediamond87 schreef: di 28 april 2020, 09:43 Okee dan zit ik goed. Er is maar een kant om te kunnen schroeven. Aan de drive side zit alleen een rond gat. Maar hij zit echt gruwelijk vast
Heb je al geprobeerd of er aan de drive side niet een kleinere inbus in past, 8 of 10 mm?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Inbus in een bankschroef zetten en dan het wiel draaien. Is een fijne methode.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een fijne methode om antwoord te krijgen is even vermelden welk merk en type het is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Geen idee welk merk en type, maar naaf en velg zijn Easton XC2.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Je hebt geen bankschroef ..maar vast wel een ringsleutel ?
Daarmee kun je de inbussleutel verlengen zodat je meer hefboomwerking krijgt....beetje lastig uitleggen maar je steekt het uiteinde van de inbussleutel een stukje door het oog vd ringsleutel.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik snap wat je bedoelt. Ik gebruik een grote bahco om de inbus vast te klemmen en als hefboom te dienen. Ik kan daarmee best veel kracht zetten maar vooralsnog zit het muurvast
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik zou toch op zoek gaan naar iemand met een flinke bankschroef...garagebedrijfje of zo.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Denk ook dat dat de enige oplossing is. Gezien de krachten die ik nu al moet uitoefenen moet dat wel een behoorlijk grote bankschroef zijn
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Groot hoeft de bankschroef niet te zijn als die maar goed vast zit. aan de tafel en de tafel ook vast staat

Met een 1 of 2 goede lijmtangen en de hoek van een tafel is ook wat te improviseren.
Bout moet los zoals een normale schroef. Dus wiel tegen de klok in draaien. Als de sleutel in gespannen is. ( body zit met een vertanding in de naaf. Kan dus niet door het trappen loskomen.)
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Als het zo loeivast zit is een paar daagjes in de kruipolie (geen WD40) wel een goed idee. IMAL van Griffon is bijvoorbeeld je vriend bij dit soort klusjes.
Plaats reactie