Ik wil graag de freehub van een oude 26 inch verwijderen. Heb de wiellagers en de as eruit gehaald en kan nu met een 12mm inbus bij die bout waarmee de body vastzit. Deze moet vanaf de non drive side worden losgedraaid. Hij zit echter gigantisch vast. Ik zie ook wel wat roestvorming en het is een hele oude fiets. Zit dus waarschijnlijk al 20 jaar vast!
Volgens mij is dit een bout die rechtsom moet worden losgedraaid, maar het kost zoveel kracht dat ik twijfel. Wel een paar keer linksom geprobeerd maar zit even vast. Heb geen bankschroef. Mijn vraag is dus of rechtsom losdraaien logisch is.
freehub verwijderen
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Maar wanneer je vanaf de non-drive side zit te schroeven moet je natuurlijk wel de andere kant op draaien, dus rechtsom los!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Okee dan zit ik goed. Er is maar een kant om te kunnen schroeven. Aan de drive side zit alleen een rond gat. Maar hij zit echt gruwelijk vast
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Heb je al geprobeerd of er aan de drive side niet een kleinere inbus in past, 8 of 10 mm?Freediamond87 schreef: ↑di 28 april 2020, 09:43 Okee dan zit ik goed. Er is maar een kant om te kunnen schroeven. Aan de drive side zit alleen een rond gat. Maar hij zit echt gruwelijk vast
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Inbus in een bankschroef zetten en dan het wiel draaien. Is een fijne methode.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een fijne methode om antwoord te krijgen is even vermelden welk merk en type het is.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Geen idee welk merk en type, maar naaf en velg zijn Easton XC2.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 882
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Je hebt geen bankschroef ..maar vast wel een ringsleutel ?
Daarmee kun je de inbussleutel verlengen zodat je meer hefboomwerking krijgt....beetje lastig uitleggen maar je steekt het uiteinde van de inbussleutel een stukje door het oog vd ringsleutel.
Daarmee kun je de inbussleutel verlengen zodat je meer hefboomwerking krijgt....beetje lastig uitleggen maar je steekt het uiteinde van de inbussleutel een stukje door het oog vd ringsleutel.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Ik snap wat je bedoelt. Ik gebruik een grote bahco om de inbus vast te klemmen en als hefboom te dienen. Ik kan daarmee best veel kracht zetten maar vooralsnog zit het muurvast
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Denk ook dat dat de enige oplossing is. Gezien de krachten die ik nu al moet uitoefenen moet dat wel een behoorlijk grote bankschroef zijn
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Groot hoeft de bankschroef niet te zijn als die maar goed vast zit. aan de tafel en de tafel ook vast staat
Met een 1 of 2 goede lijmtangen en de hoek van een tafel is ook wat te improviseren.
Bout moet los zoals een normale schroef. Dus wiel tegen de klok in draaien. Als de sleutel in gespannen is. ( body zit met een vertanding in de naaf. Kan dus niet door het trappen loskomen.)
Met een 1 of 2 goede lijmtangen en de hoek van een tafel is ook wat te improviseren.
Bout moet los zoals een normale schroef. Dus wiel tegen de klok in draaien. Als de sleutel in gespannen is. ( body zit met een vertanding in de naaf. Kan dus niet door het trappen loskomen.)
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- wamske
- Mountainbike Junk
- Berichten: 295
- Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Als het zo loeivast zit is een paar daagjes in de kruipolie (geen WD40) wel een goed idee. IMAL van Griffon is bijvoorbeeld je vriend bij dit soort klusjes.