Balhoofdlagers niet gelijk

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb in mijn fully de balhoofdlagers vervangen want ze kraakten.

Op de lagers waren de typenummers af te lezen dus voor zover geen probleem dacht ik ...

Echter het bovenste lager TH MR1211 1/8 45/45 welke ik van Elvedes bestelde is net een mm hoger dan mijn originele. Hierdoor past de afsluitende afdichtkap niet mooi en blijft er een mm randje open.

Gelukkig was het bovenste originele lager nog goed dus die heb ik nu weer teruggeplaatst. Maar heeft iemand een verklaring voor dit verschil? Het zijn officieel FSA lagers (balhoofd) maar die kon ik niet vinden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik vrees dat het antwoord 'FSA' is. Met heel veel :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:


Van 1 en hetzelfde balhoofd hebben zij 38 versies. Niet officieel. Maar in de praktijk wel. Blijkbaar met de bedoeling dat je dan origineel FSA gaat bestellen. Maar ja, dan moeten ze die dingen wel op voorraad houden :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar als er een nummer op het lager zelf staat, dan moet een vervanger met hetzelfde nummer toch ook dezelfde maat hebben?
Wat staat er op het lager van Elvedes?

Een beetje googlen op TH MR121 1 1/8 45/45 levert dit op:
https://www.bike-discount.de/en/buy/fsa ... 1-8-757421

Product features - MR121
Type: TH-870E ACB 45°x45° MR121 for 1 1/8" - IS42
Outer diameter: 41,8mm
Inner diamter: 30.2mm
Height: 8mm
Bearing: Industrial ball bearings
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja die had ik ook gevonden. Maar omdat Lars in een ander topic een keertje aangaf dat de Elvedes lagers het goed deden en precies dezelfde codering hadden zag ik niet in waarom die niet zouden passen ... :roll: (en bij Mantel op voorraad en dus snel binnen ... :wink: ) en die van FSA hadden ze niet. Had via Google diverse opties gevonden maar of bij een onbekende webshop of heel duur of hele lange verzendtijd (Duitse webshops momenteel +7 dagen)

Op de Elvedes staat dus precies dezelfde codering.

Het onderste lager de TH MR127 lijkt wel goed aan te sluiten.

Er staat op dit lager nog F8. Dus hoogte 8mm denk ik. Op het 1/8 lager kon ik geen extra code ontcijferen. Maar misschien is dit dus een 7mm lager en wijkt de Elvedes lager dus 1mm af van het originele fsa lager.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: di 28 april 2020, 20:36 Er staat op dit lager nog F8. Dus hoogte 8mm denk ik. Op het 1/8 lager kon ik geen extra code ontcijferen. Maar misschien is dit dus een 7mm lager en wijkt de Elvedes lager dus 1mm af van het originele fsa lager.
Nee, jouw 'originele' FSA wijkt af van wat FSA opgeeft! En het hele balhoofd is daar omheen gebouwd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Das idd lekker dan ... :winkie:

Maar eens even contact opnemen met FSA dan.

Of als deze versleten is gewoon een heel nieuw balhoofd erin persen.

Hoewel ik lijm zag zitten dus waarschijnlijk zijn de cups ook nog eens verlijmd met het Carbon frame. Daar ga ik dan weer niet op zitten rammen met het risico dat ik de hele boel sloop.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan je lagers met elkaar vergelijken of opmeten met een schuifmaat?
Is de hoek bij beide 45 ?
Valt het nieuwe lager helemaal in de cup?

Ik kan me voorstellen dat FSA afwijkende maten gebruikt, maar niet dat er dan een standaard maat op staat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

hanjovdberg schreef: di 28 april 2020, 20:36 Er staat op dit lager nog F8. Dus hoogte 8mm denk ik.
Ik vermoed dat het hier gaat om de passing (tolerantie) van de lager. F8 is een veelgebruikte passing voor lager. Voor de gemiddelde fietser overigens niet heel interessant.

Overigens als er gewone lagers in je ballhoofd zitten dan moet deze altijd van een ander merk te koop zijn. Zo'n FSA gaat echt niet zijn eigen lagers maken hoor. Let wel even goed op met onder andere je maten (vermoedelijk niet metrisch), dit kan wel een moeilijk te vinden maat zijn en evt overige opties zoals type seals, vet etc.


edit: is dit hem?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tomboo op wo 29 april 2020, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik had nog een ritchey balhoofd liggen met precies hetzelfde lager. Daarbij zat nog een andere afdichtcap. Die past wel precies op het vervangende lager.

Dus het lijkt idd of het opstaande randje net niet mooi in de FSA afdichtcap valt en wel bij in dit geval een hogere afdichtcap van Ritchey. Ik zal bij een volgende bestelling eens de originele FSA lagers bestellen en kijken hoe dat gaat.

Wat ik me nog afvroeg; wat als ik juist iets minder hoge lagers bestel van bijvoorbeeld enduro. Die zijn er in precies dezelfde afmetingen te vinden maar dan 6.5-7mm hoog. Of ga ik dan speling krijgen?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

hanjovdberg schreef: wo 29 april 2020, 13:06 Ik had nog een ritchey balhoofd liggen met precies hetzelfde lager. Daarbij zat nog een andere afdichtcap. Die past wel precies op het vervangende lager.

Dus het lijkt idd of het opstaande randje net niet mooi in de FSA afdichtcap valt en wel bij in dit geval een hogere afdichtcap van Ritchey. Ik zal bij een volgende bestelling eens de originele FSA lagers bestellen en kijken hoe dat gaat.

Wat ik me nog afvroeg; wat als ik juist iets minder hoge lagers bestel van bijvoorbeeld enduro. Die zijn er in precies dezelfde afmetingen te vinden maar dan 6.5-7mm hoog. Of ga ik dan speling krijgen?
Je kunt extra hoogte winnen met een shim tussen lager en topcap. Hope heeft die dingen geloof ik :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meer merken leveren die shims bij het bovenste deel.
Misschien heeft FSA ze ook wel meegeleverd, indertijd...

Snelle zoekactie levert bij FSA geen foto met spacers op.
Wel een foto van Hope.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijkbaar heb ik mazzel.
Ik heb een FSA semi integrated in mijn 2012 carbon frame.(jaja, bijna antiek)
Daar zit inmiddels de 5e vork in.
En aan de bovenkant het 3e lager(*). De cup zit zo vast in het frame dat er telkens een nieuw lager in leg.
Gewoon uit de kist, net wat er nog voorhanden was op dat moment.
Paste altijd.
Lucky me

*) onder bij de eerste wissel meteen een Hope er in gezet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Dit is dus precies de reden waarom ik mijn fiets naar de LBS heb gebracht van de week. Dat kostte dan wel 30,- meer, maar ik had geen (zelfs met nameten met een schuifmaat) idee welke lager nu te bestellen online. 45 graden zus, 36 graden zo, 6.5, 7 of 8 mm hoog en dan nog erger 30.2 of 30.5 mm interne diameter etc. En dan bleek ook nog eens dat ze of de top - of de bottom lager alleen hadden. Plus dan ook nog eens de mogelijke Corona vertraging was bij mij de doorslag. Nu weer originele Giant FSA lagers erin, die lagen gewoon daar in de kast klaar.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja kan altijd maar ik doe alles zelf en zou zo geen lbs (bij ons in de buurt..) weten die betere lagers besteld had.

Zeker niet omdat ik exact dezelfde codering heb gezocht en die lagers besteld. Ik heb nu ook nog een origineel FSA lager met die codering besteld. We gaan zien of die wel perfect past.

Trouwens het opmeten hoeft in principe niet want de maten staan gewoon op de buitenrand van de lagers.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie