Voorvork servicen: alleen o-ringen vervangen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

De lockout van mijn RockShox REBA werkt niet meer, vermoedelijk omdat er olie uit de demperkamer is gelekt naar de vorkpoot. Dus ik wilde deze een service beurt gaan geven. De negatieve luchtkamer lijkt ook iets lucht te lekken, dus deze wil ik ook gelijk servicen. Ik heb dit nooit eerder gedaan, dus ben aan het uitzoeken wat ik precies nodig heb.

Het makkelijkste is uiteraard om zo'n service kit te kopen met o-ringen, washers, ventielen, borgringen, etc. Ik kan me echter niet voorstellen dat borgringen en dergelijke snel vervangen hoeven te worden en dat het dus eigenlijk alleen om de o-ringen te doen is. Klopt dat of zit ik er dan compleet naast?

Ik vroeg me dus af of het volstaat om alleen de o-ringen te vervangen. Op het amerikaanse mtbr forum heb ik al de benodigde maten gevonden voor de o-ringen in mijn vork. Als ik deze los bestel, dan heb ik voor 10 euro inclusief verzending genoeg o-ringen voor 3 service beurten. Wat denken jullie? Zijn er meer mensen die zo hun vorken servicen of gebruiken jullie altijd de complete service kits?

Bron:
https://forums.mtbr.com/shocks-suspensi ... 79868.html
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Sowieso de dust wipers en de foam ringen ook, en de olie verversen, zeker als de o-ringen lek zijn kan verse olie zeker geen kwaad.
Sneeuwmonster
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ja goed punt. Olie vervangen is vanzelfsprekend. Stofkappen en schuimringen heb ik vorig jaar nog vervangen, dus zal ik even bekijken of die nog goed zijn. DIe zitten sowieso niet in de service kits voor demper en luchtkamer, dus zal ik apart moeten bijbestellen.
Laatst gewijzigd door way2go op wo 29 april 2020, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

O-ringen, rubbers en foamringen sowieso vervangen. Olie uiteraard ook. En he, als je dat ding toch uit elkaar hebt, vervang dan ook die borgringen. Die gaan vaak stuk als je ze verwijderd.

Zorg ook dat je glijvet gebruikt.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

MVMVML schreef: wo 29 april 2020, 13:29 vervang dan ook die borgringen. Die gaan vaak stuk als je ze verwijderd.
Hoewel vervangen geen kwaad kan (kosten niks die dingen), heb ik er echt nog nooit eentje kapot gekregen bij het verwijderen. Een goede tang doet dan ook wonderen. :-q

Ik heb recentelijk nog aantal vorken herbouwd waarvan eentje de lockout ook "kapot" was, maar een revisie setje en verse olie was genoeg om hem weer als nieuw te laten lopen. :D
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed gereedschap is altijd belangrijk.
Misschien stoppen ze er een paar goedkope onderdelen bij om €10 meer te kunnen vragen.?.

Als je je vork op tijd openmaakt, en van nieuwe olie en vet voorziet, dan hoef je verder helemaal niets te vervangen.
Het spul gaat pas slijten (en lekken) als je te lang wacht.
Dan gaat alles droog lopen en gaat de slijtage heel hard.
Dus 2x per jaar je vork (of demper) uit elkaar.

Droppers ook regelmatig verwennen met wat vettigheid onder de kraag
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 14:44 Misschien stoppen ze er een paar goedkope onderdelen bij om €10 meer te kunnen vragen.?....

....Het spul gaat pas slijten (en lekken) als je te lang wacht....
Als ze alles los zouden moeten verkopen dan wordt het een duur en complex grapje als je een rebuildsetje wil samenstellen. Dus bundelen ze de onderdelen, wat begrijpelijk is. Je wil uiteraard graag al je onderdelen gewoon uit eigen naam verkopen. Dat een klant dan €10,- meer moet betalen voor de onderdelen die hij eigenlijk niet nodig heeft, maar ook niet perse slecht zijn om te vervangen is een prima business model. Overigens zijn die rebuild setjes sowieso aan de prijzige kant voor wat je krijgt.

Daarnaast voorkomt goed invetten en schoonmaken een hoop slijtage, veel onderdelen worden dan ook meer preventief vervangen als ze toch onderhoud aan het plegen zijn. wat vaak niet nodig is, zeker intern heeft het weinig te lijden.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je iemand betaald hebt voor de service, dan wil je uiteraard al het slijtage spul vervangen hebben.
Als je het zelf doet op zaterdagochtend, dan vervang je alleen wat versleten is.
Ben je er op tijd bij, dan is er nog niets versleten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 18:55 Als je iemand betaald hebt voor de service, dan wil je uiteraard al het slijtage spul vervangen hebben.
Als je het zelf doet op zaterdagochtend, dan vervang je alleen wat versleten is.
Ben je er op tijd bij, dan is er nog niets versleten.
Waarom niet alles vervangen als je het spul toch al hebt losliggen? Bij een RockShox niet perse heel moeilijk en je hoeft voorlopig niet weer.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Marco79 schreef: vr 1 mei 2020, 08:43
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 18:55 Als je iemand betaald hebt voor de service, dan wil je uiteraard al het slijtage spul vervangen hebben.
Als je het zelf doet op zaterdagochtend, dan vervang je alleen wat versleten is.
Ben je er op tijd bij, dan is er nog niets versleten.
Waarom niet alles vervangen als je het spul toch al hebt losliggen? Bij een RockShox niet perse heel moeilijk en je hoeft voorlopig niet weer.
Inderdaad. Als iets open ligt vervang ik alles. Niets irritanter dan een klein beetje besparen op dat moment om 1 maand later er achter te komen dat hij alweer uit elkaar moet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je 'm op tijd openmaakt is er nog niets versleten, heb je het revisie setje nog niet gekocht?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Die vraag stel je aan mij neem ik aan. Nee nog niet. Ik denk dat ik gewoon losse o-ringen ga bestellen en geen complete revisie set. Het is maar de voorvork van mijn oude 26-er, dus heel kritisch is het allemaal niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenlijk in t algemeen.
Bij jou lekt er iets, dus een nieuwe o ring kan geen kwaad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie