Nieuw kettingblad, gelijk van double naar single speed?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JosV
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 13:39

Beste mede-MTBers,

Ik moet mijn ketting, kettingblad en cassette vervangen. Nu zat ik te overwegen om, als dat kan direct over te stappen op een single speed (alles moet er toch af...). Nu kan ik de hele boel wel vervangen, maar ik ben niet helemaal thuis in het ombouwen zogezegd. Er werd mij verteld dat dit kon, maar dat ik dan een narrow-wide chainring nodig had en mijn voorderailleur moest vervangen voor een chainguide. Klinkt allemaal logisch. Dan kan ik dus ook mijn shifter eraf halen? Ik moest dan nog kiezen voor het aantal vertandingen werd mij verteld. Nu heb ik 36x26 (Shimano XT FC-M800036x26T, 175mm) Is 32 een mooie middenweg of zie ik dat verkeerd? Gebruik eigenlijk alleen het kleine blad nu, dus theoretisch heb ik aan 26 genoeg, maar met lange afdalingen wil ik nog wel eens een tandje bij kunnen zetten en gebruik ik dus het grote blad.
Ik hoor graag jullie meningen om dit wel of niet aan te passen en zo ja welke vertanding.
En qua prijs: wat kost meer, gewoon de standaard terug zetten of voor de single speed gaan?
Alvast bedankt voor jullie meningen en tips!

Groeten Jos
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Naar single speed is een goede keuze!

Belangrijk is je body op het achterwiel. Die bepaald nl of je 1x11 of 1x12 cassette kunt rijden.
Voor is een chainguide niet noodzakelijk maar wel handig. De shifter kan er zeker af (en dus ook de voorderailleur). Qua voorblad is het meest gangbare 32t of 34t, jou verhaal lezende zou ik zeggen 32t. Je zou ook een oval van 32t kunnen overwegen, is ook wel handig.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JosV schreef: za 2 mei 2020, 10:57Nu zat ik te overwegen om, als dat kan direct over te stappen op een single speed (alles moet er toch af...).
Bij singespeed (=1x1 versnelling) dan moet inderdaad alles eraf, zowel voor als achter.
JosV schreef: za 2 mei 2020, 10:57Ik hoor graag jullie meningen om dit wel of niet aan te passen en zo ja welke vertanding.
Dan kun alleen jij bepalen... Jij weet welke overbrengingsverhoudingen jij gebruikt voor de trails die jij rijdt met jouw fysieke gesteldheid. En dat kan je gewoon allemaal op de achterkant van een bierviltje uitrekenen...
MarcelJG schreef: za 2 mei 2020, 11:18Belangrijk is je body op het achterwiel. Die bepaald nl of je 1x11 of 1x12 cassette kunt rijden.
Nee. De body (std Shimano, xD, Microspline) is belangrijk voor welke cassette past (merk, type), maar ook voor een standaard Shimano body zijn 1x12 cassettes verkrijgbaar.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt nu een achterderailleur zonder 'clutch', waardoor die iets te soepel beweegt. Als je dan je voorderailleur er af haalt, dan wil de ketting ondanks een narrow-wide tandwiel er toch nog wel eens af springen.

Je kunt dan inderdaad een geleider monteren, je kunt ook overwegen bijvoorbeeld een setje Shimano SLX 11 sp aan te schaffen. Dus ook de shifter en achterderailleur vervangen.

Dan een 11 sp cassette, eventueel met een groter bereik, dus een 11-46 bijvoorbeeld. En dan kun je met een 32T voorblad waarschijnlijk prima uit de voeten.

Blijf je bij 1x10, dan zou je een 30T kunnen pakken, hoewel je ook daar een cassette met 11-42 kunt pakken en dan voor toch die 32T. De stap van 30 naar 32 is overigens zeer klein, maar bij 1x10 misschien net dat hele kleine beetje wat je gaat 'redden'. Ik rijd af en toe met een 28T aan de voorkant, dat gaat prima tot pakweg 30-32 km/u. Maar bijtrappen op een Nederlandse afdaling is er dan inderdaad niet bij.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Lars TB schreef: za 2 mei 2020, 13:06 Je hebt nu een achterderailleur zonder 'clutch', waardoor die iets te soepel beweegt. Als je dan je voorderailleur er af haalt, dan wil de ketting ondanks een narrow-wide tandwiel er toch nog wel eens af springen.

Je kunt dan inderdaad een geleider monteren, je kunt ook overwegen bijvoorbeeld een setje Shimano SLX 11 sp aan te schaffen. Dus ook de shifter en achterderailleur vervangen.

Dan een 11 sp cassette, eventueel met een groter bereik, dus een 11-46 bijvoorbeeld. En dan kun je met een 32T voorblad waarschijnlijk prima uit de voeten.

Blijf je bij 1x10, dan zou je een 30T kunnen pakken, hoewel je ook daar een cassette met 11-42 kunt pakken en dan voor toch die 32T. De stap van 30 naar 32 is overigens zeer klein, maar bij 1x10 misschien net dat hele kleine beetje wat je gaat 'redden'. Ik rijd af en toe met een 28T aan de voorkant, dat gaat prima tot pakweg 30-32 km/u. Maar bijtrappen op een Nederlandse afdaling is er dan inderdaad niet bij.
XT M8000 is 11 speed en als er ook een XT derailleur op zit is het er ws ook een met clutch. Ombouwen is dan een kwestie van 30 of 32t er op zetten en de voorderailleur en shifter weghalen.
JosV
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 13:39

Bedankt allemaal voor de snelle en duidelijke reacties. voor de duidelijkheid: ik heb inderdaad een XT derailleur met clutch. Mijn ketting blijft dus redelijk op zn plaats.
Dan kun alleen jij bepalen... Jij weet welke overbrengingsverhoudingen jij gebruikt voor de trails die jij rijdt met jouw fysieke gesteldheid. En dat kan je gewoon allemaal op de achterkant van een bierviltje uitrekenen...
Is daar een rekentabelletje voor dan?

Als ik het zo lees zou ik dus voor een single speed kunnen gaan met 32T. Is dit gemiddeld genomen nog goed haalbaar voor de meest venijnige klimmen in NL? Ik ben meer van het hard en technisch rijden dan van het klimmen, dus dat laatste doe ik meestal rustig aan. Als ik er nu over nadenk zit ik meestal nog niet op de kleinste versnelling achter met klimmen, dus zou ik met 32T een eind moeten kunnen komen en wat meer snelheid behalen op lange rechte stukken en afdalingen (ervan uitgaande dat ik op het kleine voorblad ben gebleven in de huidige situatie).

Dan nog het kostenplaatje: bij het vervangen van beide voorbladen t.o.v. het overgaan op single speed met bijbehorende chainguide evt. wat zou dan meer kosten? Er zitten nog wat andere kosten aan de fiets momenteel namelijk.

Bedankt wederom!

Jos
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

JosV schreef: za 2 mei 2020, 14:52 Dan nog het kostenplaatje: bij het vervangen van beide voorbladen t.o.v. het overgaan op single speed met bijbehorende chainguide evt. wat zou dan meer kosten? Er zitten nog wat andere kosten aan de fiets momenteel namelijk.
Als je beide voorbladen moet vervangen dan is een narrow-wide blad niet duurder maar goedkoper. Chainguide zou ik in eerste instantie niet doen. Als je een clutch derailleur en een narro-wide blad hebt zou dat niet nodig moeten zijn. Eventueel kun je die er altijd nog opzetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

klaast schreef: za 2 mei 2020, 13:21 XT M8000 is 11 speed en als er ook een XT derailleur op zit is het er ws ook een met clutch. Ombouwen is dan een kwestie van 30 of 32t er op zetten en de voorderailleur en shifter weghalen.
Ah, scherp, had ik overheen gekeken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik rijd in de wintermaanden met een 1x set-up op mijn XTR m9000. Ik gebruik een NW blad oval 32T van one-up welke meteen de ketting-lijn corrigeert en een 11-46 casette. Kom in midden nederland overal boven. In de zomer (buitenland) monteer ik weer de 2x set-up.
Voor jouw XT: https://eu.oneupcomponents.com/collecti ... chainrings, ook in oval te verkrijgen. Kostenplaatje van 1x is gunstig. Heb ook het idee dat de 1x set-up langer meegaat dan de 2x set-up.

Patrick
Proberen lukt altijd
JosV
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 13:39

Oke bedankt voor de hulp! Het wordt een single van 32T. Bespaart me inderdaad iets en ga ik denk ik veel plezier van hebben. Scheelt me ook weer schoonmaken!

Jos
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik heb op 5 april 2007 een speciaal hoekje ingericht voor deze manier van rijden .

daar zit een hoop kennis .... :-q

is een sticky "Singlespeed hoek"
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Gabaruk enzo zijn ook nog wel merken om te kijken voor een voorblad.

Chainguide heb je zeker niet nodig met narrow wide en clutch der. Ik rij zelf met een 34 ovaal en 11-46 achter ( een tijdje ook 11-42 gereden) en kwam inderdaad overal boven. Door een 34 t voorblad te nemen kwam ik qua cassette net op een mooiere kettinglijn te zitten in mijn favoriete versnelling.

En mocht je naar het buitenland gaan een 30 of 28 blad erbij, 30 t kan je zelfs verwisselen zonder de crack er helemaal uit te halen.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jos, singlespeed is 1 voorblad en 1 achter.
Geen versnellingen.
Wat jij wilt is een 1x setup.
1x11 of 1x12
Dus elf of twaalf versnellingen.

Singlespeed heeft maar 3 versnellingen.
Zitten, staan en duwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

... en je kunt meedoen aan leuke evenementen waar je na afloop met mannen met baggy fietsbroeken in een kringetje bier kunt drinken in het bos!
Everybody bought a new bike!
JosV
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 13:39

ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 mei 2020, 19:30 Jos, singlespeed is 1 voorblad en 1 achter.
Geen versnellingen.
Wat jij wilt is een 1x setup.
1x11 of 1x12
Dus elf of twaalf versnellingen.

Singlespeed heeft maar 3 versnellingen.
Zitten, staan en duwen.
Bedankt voor de goede aanvulling! Wel handig om de juiste terminologie te gebruiken :-q
Plaats reactie