Gecorrodeerde zadelpen inkorten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Een tijd terug heb ik een racefietsje op de kop getikt. Natuurlijk direct in de garage gegooid en op de mountainbike gestapt :-q Nu ben ik hem klaar aan het maken om eens een ritje te maken, maar ik ben er achter gekomen dat de zadelpen volledig vast zit (carbon frame met als pen). Was waarschijnlijk al zo bij de koop, maar ik heb er niet op gelet (stom, my bad, shit happens :wink: ). Ik heb al aardig lomp gedaan met een bankschroef en IMAL, dat mocht allemaal niet baten. Het zadel staat nu net wat te hoog. Daarnaast is het een setback pen en zou ik er graag een rechte pen in hebben.

Uiteraard kan ik carbon reparatie inschakelen, maar dat gaat me evenveel kosten als wat ik voor deze fiets betaald heb. Dat is het mij niet waard. Ik denk wel een andere, goedkopere oplossing te hebben. Waar ik aan denk is om de gecorrodeerde zadelpen met een pijpensnijder in te korten en vervolgens de binnendiameter te meten van de gecorrodeerde zadelpen en de vervangende (rechte) zadelpen. Met een beetje geluk vind ik iemand die een aluminium bus kan draaien met aan de ene kant de binnendiameter van de gecorrodeerde zadelpen en aan de andere kant de binnendiameter van de vervangende pen (minus een halve mm(?) voor lijm). Daar tussenin zou een kleine kraag mogen zitten van 31,6mm waar de nieuwe zadelpen op kan rusten. Deze bus lijm ik in de vervangende pen, uitgemeten en ingekort tot de juiste lengte uiteraard, en de gecorrodeerde pen. Op deze manier heb ik én een zadelpen op de juiste hoogte én ben ik van 20mm eetback af.

Zou dit kunnen werken? Iemand die dit ooit eerder gedaan heeft? Hoop dat jullie even mee kunnen denken :)
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kan je niet een buis dwars (T verbinding) op je zadelpen vastmaken (evt gat erin boren) en met een pijp kleine draaiend bewegingen maken. Met veel kruipolie en geduld moet ie dan toch wel een keer loskomen?

Lukt dat niet kun je altijd nog je plan uitvoeren. Of je probeert met en dremel voorzichtig de zadelpen in de lengterichting te snijden. Dan gaat de druk eraf en is verwijderen misschien alsnog mogelijk.

Jouw optie zou ook moet kunnen maar of dat mooi is .. maar misschien vind je dat geen probleem :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Pen in de bankschroef en het frame gebruiken om kracht te zetten al geprobeerd?

Anders nog stikstof zodat de pen krimpt en hopelijk toch nog los wil komen?

Er zijn flink wat artikelen hierover te vinden op het www, maar bij carbon is het wel lastig.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

bartsince1975 schreef: zo 3 mei 2020, 10:02 Pen in de bankschroef en het frame gebruiken om kracht te zetten al geprobeerd?
+1, wel met beleid!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Er staat toch dat ie dat al geprobeerd heeft? :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Klopt, zelfs “lomp”, en ik bedoel “met beleid”: gebruik iets van kruipolie, misschien zelfs ammoniak (internet zoeken), geef het tijd, probeer meerdere keren, geef het frame ondersteboven in de bankschroef een keer een klap op bracket.......zo dus.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dank voor de reacties mannen. Ik heb inderdaad al de zadelpen geprobeerd los te wrikken. Er is verspreid over meerdere dagen een hele bus IMAL in gegaan, een hamer, kokend water, bankschroef, frame gebruikt als hefboom en ik heb met beleid lomp veel kracht gebruikt :wink: . De zadelpen in de lengterichting doorslijpen om zo de druk er wat af te halen zou ik nog kunnen proberen, maar dan wel zo dat ik mijn oorspronkelijke idee nog uit kan voeren mocht hij alsnog niet los komen.

Heeft er iemand ervaring met het lijmen van aluminium? Waar zou ik zo'n bus eventueel kunnen laten maken?
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Ik zou met een zaagblad van een beugelzaag de pen in lengte richting voorzichtig doorzagen.
Je bent niet de eerste waar dit euvel zich voordoet.

Een bus op een pen lijmen en alle andere kunst grepen gaan vroeg of laat problemen opleveren zoals gekraak etc.
Een bus draaien moet je bij een machinefabriek langs en hopen dat ze aardig zijn en voor een pak gevulde koeken iets willen doen.
Ik zou voor optie 1 gaan en de zaag er in laten zakken.
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Ik zou het eerst eens met dit proberen https://www.ditoil.nl/product/sprayman/50, ik heb geen ervaring met carbon maar bij metalen is er niks beters.
Het gaat bij mij trouwens ook op de kettingen.
Mocht je in de buurt van Dordrecht zitten kan je bij mij wat komen halen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb ooit met een halfronde vijl een alu zadelpen uit een stalen frame gevijld. Met de wat puntige zijkant. Leuk werk, not.
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Het aluminium krimpt en zet uit door temperatuurverschil. Carbon doet dat (zo goed als) niet.

Kokend water deed precies het tegengestelde van wat je wilde. Het heeft de pen laten uitzetten waardoor hij alleen maar vaster kwam te zitten in het frame dat gelijk bleef.

De aanpak om te krimpen is een logische gedachte, maar ik heb daar geen ervaring mee. Om het te laten werken zou je de pen juist sterk moeten koelen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar het bovenstaande kan je wellicht toch helpen.

NB mogelijk gaat iemand stikstof noemen als mogelijkheid. Maar ik weet niet of dat schadelijk is voor carbon bij de temperaturen waar het dan over gaat.
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Tippie: Bianchi had in 2016 Methanol frames met een geïntegreerde zadelpen. Zadelbuis liep vanaf bracket helemaal door tot het zadel. Daar werd een soort “omgekeerd” zadelpennetje gebruikt wat jij nu ook voorstelt. Die ging om je zadelpen heen en kon je nog een klein beetje verstellen. Wellicht kun je gewoon zo’n ding bestellen en met een shim op jouw pen plaatsen. Met een beetje fantasie is er zelfs eentje in de maat van jouw pen.

Zelfde constructie bij: Giant TCR Advanced van paar jaargangen. (De Defy had het ook, maar die zadelbuis is zeker niet rond, dus dat valt af).
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Een beetje google-zoek-werk brengt mij op de site van Sheldon Brown.
https://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

Hier wordt in punt 9 het gebruik van Ammonia en/of een gootsteen ontstopper genoemd om de aluminium oxide op te lossen. Dit lijkt mij effectiever dan kruip-olie, gezien de oxide feitelijk aangroei op de pen heeft veroorzaakt waardoor deze in diameter is toegenomen. Als je deze oxidelaag weet te verwijderen, zal de pen weer 'afnemen' in diameter en mogelijk los komen.

Controleer wel even goed hoe carbon reageert op Ammonia!


Aluminium heeft een forse uitzettingscoëfficiënt, dus reageert erg sterk op temperatuur-verschil. In punt 10 van eerder genoemde link, wordt gesproken over dry-ice. Niet gemakkelijk te krijgen, maar misschien de moeite waard om even wat onderzoek naar te doen!

Succes ermee, ik weet wat voor 'n struggle dit kan zijn :cry:

Edit;
Kijk ook uit met 'zomaar' iedere (kruip)olie te gebruiken. Veel oliën bevatten weekmakers waar carbon niet best op reageert. Net als bij gebruik van verkeerd vet op rubbers, kan carbon ook opzwellen/uitzetten. Hierdoor komt je pen nog verder vast te zitten..

Ik heb helaas niet alle kennis in huis om te zeggen welke ammonia, ontstopper en of olie wel/niet gebruikt dient te worden. Maar met wat research is dit vast te vinden op het wereld wijde web!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je eenmaal kruipolie of WD40 hebt gebruikt komt de amoniak of natronloog bijna niet meer op zn plek.
Het moet dan eerst de olie oplossen en daarna de alu oxide.
Dus met de keuze voor olie heb je de weg van amoniak of natronloog afgesloten...

Carbon (epoxy) oplossen is juist een hele opgave, dat gaat echt niet gebeuren met wat olie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Koelen is eenvoudig om te proberen en geeft i.m.o ook het meeste kans op een goed resultaat. Het maakt ook niet uit of je het carbon meekoelt aangezien aluminium meer krimpt bij een gelijke temperatuur als carbon.
Plaats reactie