ED vs lak

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Tijdens het bestellen van mijn fiets (On-one Big Dog) kon ik bij de keuze voor het frame kiezen uit 2 kleuropties. ED black of gloss orange.
Nu heb ik wat gegoogeld op ED en dat schijnt te staan voor electrophoretic deposition. Als ik het goed begrepen heb wordt dan het blanke frame in een bad met verf gedompeld en onder stroom gezet waardoor de statische elektriciteit er voor zorgt dat de verfdeeltjes een worden met het frame. Daarna gaat het in de oven voor nog betere samensmelting.

De voordelen die ik zelf heb kunnen vinden:
  • Heel egale laag die erg goed beschermt tegen de elementen.
  • Onderdompeling zorgt ervoor dat niet alleen de lastig bereikbare hoekjes, maar ook het binnenkant van het frame gecoat wordt. Alhoewel ik ook ergens las dat dit alleen geldt voor 2x de diameter van de opening van de framebuis. Iets met elektrische velden.
  • Door het onderdompelen gaat de verf ook in alle micro oneffenheden zitten in het frame waardoor het frame sterker wordt.
De nadelen die ik zelf heb kunnen vinden:
  • Over het algemeen een vrij dunne laag.
  • Minder krasvast dan gewone lak of powder coating.
Ik kwam ook her en der tegen dat ED eigenlijk een primer is en dat je er dus eigenlijk nog een powdercoating oid overheen moet doen voor het beste resultaat. Nu heb ik hier helemaal geen kaas van gegeten. Maar misschien is er iemand met wat meer ervaring hier.
Waar zouden jullie voor kiezen en waarom? Als je voor ED kiest, zou je dat dan nog verder behandelen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Big Dog is oranje.
Er zit bij mijn frame een donker grijze laag onder de lak. De binnenkant (te zien in de headtube, bottom bracket en seat tube) is zwart.
Mijn frame komt uit de 1e badge. Toen was er keuze uit grijs gefosfateerd en oranje.
Mijn vermoeden is dat de oranje frames overgespoten gefosfateerde waren.
Volgens de weegschaal waren de oranje frames 160g zwaarder dan de grijze.

Nu waarschijnlijk overgespoten ED-black frames.
(Ik denk dat ze de frames nu niet meer fosfateren, maar helemaal (binnen en buiten) ED black maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 mei 2020, 22:32 Nu waarschijnlijk overgespoten ED-black frames.
(Ik denk dat ze de frames nu niet meer fosfateren, maar helemaal (binnen en buiten) ED black maken.
Oh, dat zou wel logisch zijn ja. Ik heb uiteindelijk ook de oranje besteld, maar vroeg het me gewoon af.
Plaats reactie