Rijeigenschappen verschillende framematerialen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Waarom niet zelf een titanium frame bouwen? Als je het maar echt wil moet dat geen probleem voor je zijn toch? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

suravida schreef: do 7 mei 2020, 09:14 Waarom niet zelf een titanium frame bouwen? Als je het maar echt wil moet dat geen probleem voor je zijn toch? :winkie:
Geen interesse :bier:
Ik steek mijn tijd liever het beter worden op de bike dan alle ins en outs van titanium en de bike geometrie te leren. Om nog maar niet te spreken van alle kosten die de apparatuur en het materiaal met zich mee brengen.....
Maar inderdaad, als je maar ècht wilt dan kan iedereen dat leren toch? of heb je daar óók al talent voor nodig? :winkie: :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mark-V schreef: do 7 mei 2020, 09:58
suravida schreef: do 7 mei 2020, 09:14 Waarom niet zelf een titanium frame bouwen? Als je het maar echt wil moet dat geen probleem voor je zijn toch? :winkie:
Geen interesse :bier:
Ik steek mijn tijd liever het beter worden op de bike dan alle ins en outs van titanium en de bike geometrie te leren. Om nog maar niet te spreken van alle kosten die de apparatuur en het materiaal met zich mee brengen.....
Maar inderdaad, als je maar ècht wilt dan kan iedereen dat leren toch? of heb je daar óók al talent voor nodig? :winkie: :winkie:
Nee hoor, mooi titanium lassen kan iedereen. Wel eerst even 15 jaar lang elke dag 8 uur oefenen😋
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mark-V schreef: do 7 mei 2020, 09:10
Real Epic '89 schreef: wo 6 mei 2020, 11:40 Even iets anders. Waarom een Street trial frame van Titanium? Titanium is daar nl. niet het meest geschikte materiaal voor.
Gewoon omdat het iets anders en unieks is ;)
Maar waarom zou het dan niet geschikt zijn?
Omdat je iets gaat creëren waarin de titanium eigenschappen niet gebruikt gaan worden. Hij zal hetzelfde rijden als een aluminium model die veel goedkoper zal zijn. Dan kun je nog beter voor carbon kiezen. Die zijn wel stug en lichter te bouwen.

Ook leuk om zelf te leren. (Carbon bouwen.)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: do 7 mei 2020, 11:42 Omdat je iets gaat creëren waarin de titanium eigenschappen niet gebruikt gaan worden. Hij zal hetzelfde rijden als een aluminium model die veel goedkoper zal zijn. Dan kun je nog beter voor carbon kiezen. Die zijn wel stug en lichter te bouwen.

Ook leuk om zelf te leren. (Carbon bouwen.)
Tsja, maar stug is nou net wat ik niet zo geweldig vindt...
Ik heb 2 street trials bikes staan, waarvan de één van staal is en de ander van alu.
In vrijwel alle opzichten die voor mij interessant zijn, bevalt die Alu net iets beter. Alleen in één heel groot opzicht niet, en dat is dat hij keihard is.
Die stalen variant geeft meer mee bij een landing wat gewoon een stuk comfortabeler is met harde banden en geen dempers.
Dus eigenlijk zou mijn ideale bike meegeven, maar wel de voordelen van de alu variant (lichter, korter, directer).
Is dat dan wel of niet haalbaar?
Mad Wally schreef: do 7 mei 2020, 10:18 Nee hoor, mooi titanium lassen kan iedereen. Wel eerst even 15 jaar lang elke dag 8 uur oefenen😋
klinkt bijna als een uitdaging om het sneller te doen :winkie: :winkie: :winkie:
Maar nee, echt geen interesse ;)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Mad Wally schreef: do 7 mei 2020, 10:18
Mark-V schreef: do 7 mei 2020, 09:58
Geen interesse :bier:
Ik steek mijn tijd liever het beter worden op de bike dan alle ins en outs van titanium en de bike geometrie te leren. Om nog maar niet te spreken van alle kosten die de apparatuur en het materiaal met zich mee brengen.....
Maar inderdaad, als je maar ècht wilt dan kan iedereen dat leren toch? of heb je daar óók al talent voor nodig? :winkie: :winkie:
Nee hoor, mooi titanium lassen kan iedereen. Wel eerst even 15 jaar lang elke dag 8 uur oefenen😋
nee hoor, als je staal en rvs kunt lassen, kun je ook titanium lassen. het gaat om het verhaal eromheen, niet perse om het lassen zelf
Bird Aeris 9 blurple
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

novaterra schreef: vr 8 mei 2020, 08:20
Mad Wally schreef: do 7 mei 2020, 10:18

Nee hoor, mooi titanium lassen kan iedereen. Wel eerst even 15 jaar lang elke dag 8 uur oefenen😋
nee hoor, als je staal en rvs kunt lassen, kun je ook titanium lassen. het gaat om het verhaal eromheen, niet perse om het lassen zelf
Ik bedoel ook meer de lasvaardigheid in het algemeen. Maar titanium vloeit toch weer anders dus ook daar even mee oefenen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mark-V schreef: do 7 mei 2020, 21:28 Dus eigenlijk zou mijn ideale bike meegeven, maar wel de voordelen van de alu variant (lichter, korter, directer).
Is dat dan wel of niet haalbaar?
Lijkt mij een uitgemaakte zaak, helemaal als ik de ervaringen op het trials-forum zo lees. Veel springeriger, levendiger, maar geen noedel. En sowieso stukken lichter dan een stalen Arcade. Laat je toch een tita frame bouwen met de Fourplay geometrie? Die geo is flink verfijnd over verschillende iteraties, en als ie jou goed past, dan lijkt me dat je daar niet aan hoeft te sleutelen.

Overigens, een switch naar 26" kan ook altijd he, voor meer meegevendheid ;) Had je nou de Hex nog even geprobeerd? Titanium Hex! :winkie:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

DaanJ schreef: vr 8 mei 2020, 08:54
Mark-V schreef: do 7 mei 2020, 21:28 Dus eigenlijk zou mijn ideale bike meegeven, maar wel de voordelen van de alu variant (lichter, korter, directer).
Is dat dan wel of niet haalbaar?
Lijkt mij een uitgemaakte zaak, helemaal als ik de ervaringen op het trials-forum zo lees. Veel springeriger, levendiger, maar geen noedel. En sowieso stukken lichter dan een stalen Arcade. Laat je toch een tita frame bouwen met de Fourplay geometrie? Die geo is flink verfijnd over verschillende iteraties, en als ie jou goed past, dan lijkt me dat je daar niet aan hoeft te sleutelen.

Overigens, een switch naar 26" kan ook altijd he, voor meer meegevendheid ;) Had je nou de Hex nog even geprobeerd? Titanium Hex! :winkie:
Haha, ja precies!
En die Hex, ja ik heb die van Chris geprobeerd, en dat rolt echt wel lekker! Maar dan moet ik ook gelijk weer 500 euro aan een andere wielset uitgeven...Dat wordt dan wel weer erg prijzig zonder 100% zeker te weten dat het ook blijft bevallen ;)
Daarnaast heeft de Hex volgens mij meer de geo van de Arcade, en zou dat ook verklaren waarom een Zap tap naar rear wheel of een Wheel transfer going up mij vrij gemakkelijk af gaat / ging met de Fourplay. Met de Arcade moet ik echt veel meer moeite doen, en dat is echt niet alleen omdat ie 0,5kg zwaarder is.
Plaats reactie