Kopje inbussleutel afgebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

robin schreef: do 7 mei 2020, 14:27 Ik heb een schroevenuitdraaiset, ( https://www.conrad.nl/p/gedore-2659336- ... et-1907934 )dat heeft me ook al een paar keer geholpen uit rare bout situaties.
De juiste op een accuboormachine zetten en langzaam uit draaien.
Waarschijnlijk de klauw wel even klemmen tussen een bankschroef(wel doeken er tussen als bescherming)
De kleinste is M3. Dat wordt spannend, boutje is niet dikker dan 3mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dixie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: di 12 juni 2012, 16:54

Wat Tomboo al adviseerde. De rem unit loshalen en met een Dremeltje, en dun slijpschijfje, een klein recht gleufje slijpen aan de boven kant van de inbusbout !. (hoge snelheid en de Dremel stevig vasthouden (om uitschieten te voorkomen) en veiligheidsbril op !, . Daarna met een goede rechte schroevendraaier los draaien.
Moet lukken. :-q

PS. Volgens de foto, heb je een te kleine maat inbussleutel gebruikt, maar ik kan me vergissen. :winkie:
Bovendien hoeven dit soort boutjes niet muurvast te zitten. Het is puur om de blokjes op zijn plaats te houden, meer niet.
Laatst gewijzigd door Dixie op vr 8 mei 2020, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Een fiets piept alleen als er echt iets mis is.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Met die schroef uitdraaiset zou het in theorie moeten lukken.
habebat vehentem
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Met een Dremel zou ook mijn advies zijn als je die in je schuur hebt liggen. Heb je die niet is het een mooi excuus om er 1 te kopen.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Inmiddels even geprobeerd los te tikken, echter zonder succes. Er is eigenlijk geen ruimte om ertussen te komen.
Het inslijpen of uitboren laat ik aan een vakman over. Dus toch maar even naar de FM en kan ie gelijk een onderhoudsbeurt doen.
Dank voor de reacties :-q

En... zal de volgende keer wat beter kijken naar het type sleutel voor ik ga schroeven... oeps.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Denk dat je een boortmachine rustig linksom laat draaien met een boortje iets groter als de binnenzeskant een redelijke kans maakt dat het boutje loskomt en er uit kan worden gedraaid.
Linkse tap kan altijd nog.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik zou denken dat je met een punttang van boven af er bij kan. Dus tussen de lip van de remblokken boven de schijf. Als het niet te vast zit tenminste want zo,n tang heeft niet veel grip.
"This species has amused itself to death"
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik zou van een oude inbussleutel oid een beiteltje maken, en dan het boutje op de zijkant los tikken. Ik heb het vaak genoeg gedaan met veiligheidsboutjes of boutjes met een kapotte kop. Stel niks voor. Succes!
Put something exciting between your legs!
Plaats reactie