lux 7.0 2020 lockt maar half

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Het is toch push to lock? Niet push to unlock? Dus als je ze losmaakt staat het open als het goed is. Ik weet dat trek eerste wel push to unlock had maar dat werkt totaal niet, lees gevaarlijk.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

JasperGr schreef: zo 10 mei 2020, 11:08 Het is toch push to lock? Niet push to unlock? Dus als je ze losmaakt staat het open als het goed is. Ik weet dat trek eerste wel push to unlock had maar dat werkt totaal niet, lees gevaarlijk.
Je moet de hendel indrukken om te unlocken. Push to unlock.
Maar wat is de reden dat dat gevaarlijk is?
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Oh raar. Nou het kost minder moeite om hem te locken dan te unlocken. Als ik kijk hoe gemakkelijk ik mijn twistloc en twinloc kon unlocken (wat bij jullie dus locken is). Je wilt niet dat je kabel bij jullie in een afdaling spanning verliest want dan heb je gewoon een starre mtb.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Het unlocken van de vering kost mij ook geen enkele moeite dus daar zie ik geen probleem in. Net zoals schakelen met en zonder clutch.
Dat de vering ineens gelocked is zie ik niet als gevaarlijk, eerder onhandig. Maar daar zijn waarschijnlijk de meningen over verdeeld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29962
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ben ik blij dat ik al 15 jaar geleden afscheid heb genomen van de wens om mijn vering te locken...
Geen lelijke dingen op mn stuur, geen gefriemel met hendeltjes onderweg, nooit een afdaling induiken terwijl de zaak nog gelockt is.

Maar als het voor jullie belangrijk is en het zit op je fiets...tja, dan moet het natuurlijk ook werken.
Als je er zelf niet uitkomt, dan ben je niet handig genoeg, of er is echt iets kapot.
Dus terug naar de verkoper (Canyon).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Bij het aantrekken van de kabel dan unlocked De vering/demper. Bij het loslaten van de kabel wordt de vering gelocked.
Zonder kabel moet ie dus in de lock mode staan.
Ik denk dat bij één van de 2 kabels iets niet lekker zit, misschien een tonnetje dat niet lekker valt o.i.d. en hierdoor de kabel niet voldoende "loslaat" voor een volledige lock.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Zolang het op de fiets zit moet het eigenlijk wel werken. Maar zolang als ik de fiets heb heb ik eigenlijk nog geen enkele keer gehad dat ik dacht, nu moet ik de vering vastzetten. Ook als ik tijdens een mtb rondje een stuk over de weg fiets blijft hij open.
Jboonstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon lux

Hier dezelfde lux, zojuist gecontroleerd en hetzelfde als wat al is aangeven, bij locken hooguit 5mm inveren. Er zitten wel per kabel naar de demper stelmogelijkheden in de buitenkabel waarmee je de kabelspanning kan beïnvloeden. Hier zou ik als eerste een mee spelen om te kijken wat dat doet. Eventueel kabel losser vaster afstellen op de vork/demper zelf.
Als dit niet door mijzelf was op te lossen zou ik er ook mee teruggaan.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb me hierin nooit zo verdiept maar nooit eerder een vork gehad die lockte als de kabel ontspannen was :~

Dan ontdoe je als fabrikant toch eigenlijk je vork van haar eigenlijk functie nl veren en dempen?

Want als de natuurlijk stand op lock out staat zul je deze toch vaker gebruiken dan andersom?

Ik gebruik de lockout best regelmatig in klimmen en op lange saaie stukken maar hoef slechts mijn lock out lichtjes aan te raken en alles is weer helemaal open. Voor de trail stand moet ik dan mijn lock out op half zetten. Vind ik de meest logische manier.

Wat TSTM zegt is natuurlijk ook een optie maar het is wel zonde als je een 3-way position hebt en deze nooit gebruikt. Maar goed dat is mijn mening .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 mei 2020, 15:57 Wat ben ik blij dat ik al 15 jaar geleden afscheid heb genomen van de wens om mijn vering te locken...
Geen lelijke dingen op mn stuur, geen gefriemel met hendeltjes onderweg, nooit een afdaling induiken terwijl de zaak nog gelockt is.

Maar als het voor jullie belangrijk is en het zit op je fiets...tja, dan moet het natuurlijk ook werken.
Als je er zelf niet uitkomt, dan ben je niet handig genoeg, of er is echt iets kapot.
Dus terug naar de verkoper (Canyon).
Bij mijn oude Nerve had ik vork en demper ook enkel in midden trail stand staan. Bij lux nog enkel open (descend) en dicht (climb)....., maar bij lijkt of er alleen descend en trail op zit en geen climb. Ik train ook 1 keer per week vanuit huis op de weg en hooguit wat klompenpaden (omdat de dichtstbijzijnde MTB track een half uur is), bij deze ritten wil ik graag een lock stand.
Ben handig genoeg maar bij nieuwe fiets van 3400,- moet alles toch gewoon functioneren ipv zelf klussen terwijl er garantie op zit....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lody, ik zou stoppen het ingewikkelder te maken dan dat het is.
‘t Is balen, klopt, het is nieuw, het behoort gewoon te functioneren. Maar dat doet het niet.
Dus: terug ermee naar Canyon, en het wordt gefixt.
Is je fiets daarna weer als nieuw, en dan zul je wel horen waar het aan lag.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29962
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
Daarom schreef ik al:
Als je er zelf niet uitkomt, dan ben je niet handig genoeg, of er is echt iets kapot.
Dus terug naar de verkoper (Canyon).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Martijn1976
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 april 2021, 23:19

Lody

Zou je een update kunnen geven mbt het probleem van de lockout van met name de vork? Heb je dit op kunnen lossen en hoe? Heb ook een lux 7 2020 met hetzelfde probleem bij de vork.

Gr.
Martijn
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Door de vork 3 keer volledig alle lucht eruit te laten en weer op druk brengen. Werd toen beter en bij controle canyon konden ze geen mankementen vinden. Lockt nu inderdaad goed.

Gr, Lody,
Martijn1976
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 april 2021, 23:19

Bedankt Lody. Heb het geprobeerd, maar dit brengt geen verandering in de zaak. Ik ga maar eens contact opnemen met Canyon.
Plaats reactie