Crank bout verloren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
KoenvdM
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 13:44

Helaas mijn crankbout van de week verloren. Maar heb geen idee welke ik zou moeten bestellen. Adviseren jullie om naar een fietsenmaker hiervoor te gaan of zelf te bestellen? Wat voor type bout zou ik dan nodig hebben?

Ik heb de Trek X-Caliber 9, zie https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/p/29760/ voor meer info over het type crankstel

Ik had zelf al iets als dit gevonden. Maar ik heb geen idee of dit de juiste is. https://www.mantel.com/shimano-deore-xt ... -y1f811100

Bedankt alvast

Mvg Koen
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die grote zwarte van plastic? Gewoon zelf bestellen, maar check wel even of de kleine inbusjes van de crackarm nog vast zitten.

PS: Dat is een torx maar er past gewoon een 12mm inbus in.
PPS: 3 topics is wel wat veel voor 1 doppie :wink:
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Zou iemand een 3D model van zo'n crank bout hebben? Volgens mij moet je die dingen ook redelijk goed kunnen 3D printen in PLA bijvoorbeeld!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Waarom moeilijk doen voor 4 euro. In ieder geval kun je zolang er geen speling op de cranck zit en de twee boutjes goed vast zitten gewoon doorfietsen totdat het ding binnen is.

Shimano heeft overigens een gereedschapje om deze vast te draaien.

Shimano Cranksleutel TL-FC16 / FC-M960 (linkje leggen lukt ff niet)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Marke schreef: za 9 mei 2020, 08:20 Waarom moeilijk doen voor 4 euro. In ieder geval kun je zolang er geen speling op de cranck zit en de twee boutjes goed vast zitten gewoon doorfietsen totdat het ding binnen is.

Shimano heeft overigens een gereedschapje om deze vast te draaien.

Shimano Cranksleutel TL-FC16 / FC-M960 (linkje leggen lukt ff niet)
Die zou ik er gelijk bij bestellen. Die bovenstaande plastic crank bout zit daar alleen om het lager voorspanning te geven als die twee boutjes los zijn. Die twee zijn nl. voor de bevestiging.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die dop kan er alleen uit als de inbussen los zitten.
Als je hebt gefietst met losse inbussen, dan is de passing vd linker crank waarschijnlijk uitgesleten.
Dat geeft geen goede vooruitzichten...

De dop is alleen nodig voor het afstellen vd zijdelingse speling. Je kan gerust zonder.
Met een lijmtang kan je de cranks ook zachtjes naar elkaar duwen. Dan de inbussen vast en je kan gewoon fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KoenvdM
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 13:44

Thanks voor de reacties. Wellicht een beetje laat. Maar ik heb hem besteld, wacht nog even tot die binnen is. Wel de inbussen vast gedraaid, dus kan weer op pad.
KoenvdM
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 13:44

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ik ben best een leek op het gebied van crankstellen, maar ik heb hem net nog eens uit elkaar gezet en kwam erachter dat het plaatje tussen mijn linkercrank kapot is. Ik heb foto's toegevoegd in een drive voor extra duidelijkheid. Maar als ik mijn linker crankarm vast draai (met de twee bouten en het plaatje) kan ik hem vervolgens er zo af trekken. Ik dacht dat dit lag aan het feit dat ik tijdens mijn laatste rit die crankbout was verloren, wat ik begrijp aan jullie reacties zou dat niet uit moeten maken. Ligt het dan aan het plaatje, dat die kapot is?

https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

En hebben jullie enig idee waar ik zoiets kan kopen?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bedoel je dus nu dat je ondanks het aandraaien van die 2 boutjes je crank er nog af kunt trekken?

Dat plaatje vult de opening op van de li crank en heeft normaal een pinnetje die in een gaatje van je crankas valt/past.
Het heeft een soort borgfunctie.

Maar is niet van dermate in invloed dat je zomaar je crank los kunt trekken. Dan lijkt er echt iets mis te zijn met je crankstel. Of je draait de boutjes niet vast genoeg. Die mogen 14-16Nm.

Dus of het helpt om dit plaatje los te bestellen vraag ik me af.

https://www.bike-components.de/de/Shima ... ln-p35700/

Als je de dop nog niet hebt kan het natuurlijk zijn dat je de crank nog niet vast genoeg hebt aangedraaid en dat je daarom weer eraf te trekken is.

Hieronder een link naar dit eerder gemeld probleem;

viewtopic.php?t=133266
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als die grote plastic moer er uit is gekomen tijdens het fietsen, heb je met te losse inbusjes gereden.
Dan is de passing van je linker crank misschien uitgesleten en helpt aandraaien vd inbusjes niet meer.
Het pladtic plaatje is net als de plastic dop niet nodig.
Om de crank vsst te zetten heb je alleen de 2 inbusjes nodig.
Als dat niet meer werkt dan is de crank uitgesleten....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie