Helaas mijn crankbout van de week verloren. Maar heb geen idee welke ik zou moeten bestellen. Adviseren jullie om naar een fietsenmaker hiervoor te gaan of zelf te bestellen? Wat voor type bout zou ik dan nodig hebben?
Ik heb de Trek X-Caliber 9, zie https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/p/29760/ voor meer info over het type crankstel
Ik had zelf al iets als dit gevonden. Maar ik heb geen idee of dit de juiste is. https://www.mantel.com/shimano-deore-xt ... -y1f811100
Bedankt alvast
Mvg Koen
Crank bout verloren
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Die grote zwarte van plastic? Gewoon zelf bestellen, maar check wel even of de kleine inbusjes van de crackarm nog vast zitten.
PS: Dat is een torx maar er past gewoon een 12mm inbus in.
PPS: 3 topics is wel wat veel voor 1 doppie
PS: Dat is een torx maar er past gewoon een 12mm inbus in.
PPS: 3 topics is wel wat veel voor 1 doppie
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Waarom moeilijk doen voor 4 euro. In ieder geval kun je zolang er geen speling op de cranck zit en de twee boutjes goed vast zitten gewoon doorfietsen totdat het ding binnen is.
Shimano heeft overigens een gereedschapje om deze vast te draaien.
Shimano Cranksleutel TL-FC16 / FC-M960 (linkje leggen lukt ff niet)
Shimano heeft overigens een gereedschapje om deze vast te draaien.
Shimano Cranksleutel TL-FC16 / FC-M960 (linkje leggen lukt ff niet)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Die zou ik er gelijk bij bestellen. Die bovenstaande plastic crank bout zit daar alleen om het lager voorspanning te geven als die twee boutjes los zijn. Die twee zijn nl. voor de bevestiging.Marke schreef: ↑za 9 mei 2020, 08:20 Waarom moeilijk doen voor 4 euro. In ieder geval kun je zolang er geen speling op de cranck zit en de twee boutjes goed vast zitten gewoon doorfietsen totdat het ding binnen is.
Shimano heeft overigens een gereedschapje om deze vast te draaien.
Shimano Cranksleutel TL-FC16 / FC-M960 (linkje leggen lukt ff niet)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die dop kan er alleen uit als de inbussen los zitten.
Als je hebt gefietst met losse inbussen, dan is de passing vd linker crank waarschijnlijk uitgesleten.
Dat geeft geen goede vooruitzichten...
De dop is alleen nodig voor het afstellen vd zijdelingse speling. Je kan gerust zonder.
Met een lijmtang kan je de cranks ook zachtjes naar elkaar duwen. Dan de inbussen vast en je kan gewoon fietsen.
Als je hebt gefietst met losse inbussen, dan is de passing vd linker crank waarschijnlijk uitgesleten.
Dat geeft geen goede vooruitzichten...
De dop is alleen nodig voor het afstellen vd zijdelingse speling. Je kan gerust zonder.
Met een lijmtang kan je de cranks ook zachtjes naar elkaar duwen. Dan de inbussen vast en je kan gewoon fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik ben best een leek op het gebied van crankstellen, maar ik heb hem net nog eens uit elkaar gezet en kwam erachter dat het plaatje tussen mijn linkercrank kapot is. Ik heb foto's toegevoegd in een drive voor extra duidelijkheid. Maar als ik mijn linker crankarm vast draai (met de twee bouten en het plaatje) kan ik hem vervolgens er zo af trekken. Ik dacht dat dit lag aan het feit dat ik tijdens mijn laatste rit die crankbout was verloren, wat ik begrijp aan jullie reacties zou dat niet uit moeten maken. Ligt het dan aan het plaatje, dat die kapot is?
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
En hebben jullie enig idee waar ik zoiets kan kopen?
Ik ben best een leek op het gebied van crankstellen, maar ik heb hem net nog eens uit elkaar gezet en kwam erachter dat het plaatje tussen mijn linkercrank kapot is. Ik heb foto's toegevoegd in een drive voor extra duidelijkheid. Maar als ik mijn linker crankarm vast draai (met de twee bouten en het plaatje) kan ik hem vervolgens er zo af trekken. Ik dacht dat dit lag aan het feit dat ik tijdens mijn laatste rit die crankbout was verloren, wat ik begrijp aan jullie reacties zou dat niet uit moeten maken. Ligt het dan aan het plaatje, dat die kapot is?
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
En hebben jullie enig idee waar ik zoiets kan kopen?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Bedoel je dus nu dat je ondanks het aandraaien van die 2 boutjes je crank er nog af kunt trekken?
Dat plaatje vult de opening op van de li crank en heeft normaal een pinnetje die in een gaatje van je crankas valt/past.
Het heeft een soort borgfunctie.
Maar is niet van dermate in invloed dat je zomaar je crank los kunt trekken. Dan lijkt er echt iets mis te zijn met je crankstel. Of je draait de boutjes niet vast genoeg. Die mogen 14-16Nm.
Dus of het helpt om dit plaatje los te bestellen vraag ik me af.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ln-p35700/
Als je de dop nog niet hebt kan het natuurlijk zijn dat je de crank nog niet vast genoeg hebt aangedraaid en dat je daarom weer eraf te trekken is.
Hieronder een link naar dit eerder gemeld probleem;
viewtopic.php?t=133266
Dat plaatje vult de opening op van de li crank en heeft normaal een pinnetje die in een gaatje van je crankas valt/past.
Het heeft een soort borgfunctie.
Maar is niet van dermate in invloed dat je zomaar je crank los kunt trekken. Dan lijkt er echt iets mis te zijn met je crankstel. Of je draait de boutjes niet vast genoeg. Die mogen 14-16Nm.
Dus of het helpt om dit plaatje los te bestellen vraag ik me af.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ln-p35700/
Als je de dop nog niet hebt kan het natuurlijk zijn dat je de crank nog niet vast genoeg hebt aangedraaid en dat je daarom weer eraf te trekken is.
Hieronder een link naar dit eerder gemeld probleem;
viewtopic.php?t=133266
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als die grote plastic moer er uit is gekomen tijdens het fietsen, heb je met te losse inbusjes gereden.
Dan is de passing van je linker crank misschien uitgesleten en helpt aandraaien vd inbusjes niet meer.
Het pladtic plaatje is net als de plastic dop niet nodig.
Om de crank vsst te zetten heb je alleen de 2 inbusjes nodig.
Als dat niet meer werkt dan is de crank uitgesleten....
Dan is de passing van je linker crank misschien uitgesleten en helpt aandraaien vd inbusjes niet meer.
Het pladtic plaatje is net als de plastic dop niet nodig.
Om de crank vsst te zetten heb je alleen de 2 inbusjes nodig.
Als dat niet meer werkt dan is de crank uitgesleten....
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.