Sram Eagle loopt niet soepel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Iedereen bedankt voor de reacties. Mijn conclusie is dus dat de GX cassette de veroorzaker is. Deze cassette maar eens oprijden en dan kijken naar wat anders.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

dat was voor mij een reden om over te stappen naar 12sp shimano. sinds ik met de xtr 12speed rij is het stil, en veel eenvoudiger af te stellen
Bird Aeris 9 blurple
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Ik ben niet meer fan van Sram dan van Shimano of vice versa maar de reden dat ik Sram heb is vanwege gripshift. Vind dat superfijn schakelen en oogt heel clean op het stuur. Rij inmiddels al een jaar of 8 met alleen maar gripshift.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

BIj mij begon de GX eagle ook wat op te spelen van de week. Nieuwe ketting op 250km ketting oude casette. Heb de kabelspanning aangepast en sinsdien geen last meer van. Komt redelijk precies heb ik het idee en alleen onder "druk".
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Ik heb een NX cassette welke met afschakelen op het 3-4-5e tandwiel blijft hangen. Ik moet dan dubbel afschakelen en weer eentje op, om goed uit te komen.

Ik heb van alles geprobeerd door aan de shifter de kabelspanning te verstellen maar ik slaag er maar niet in om een perfect schakelend geheel te krijgen. :-{
Ik begin bijna aan de Sram NX te twijfelen of hij ooit wel ok gaat schakelen. Iemand nog een idee waar ik aan kan tweaken om dit probleem op te lossen? Zou het helpen om de kabel opnieuw te spannen en af te stellen van scratch af aan?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik zou beginnen met je pad je te richten, op het oog recht is niet voldoende
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MarcelJG schreef: do 14 mei 2020, 11:25 Ik heb een NX cassette welke met afschakelen op het 3-4-5e tandwiel blijft hangen. Ik moet dan dubbel afschakelen en weer eentje op, om goed uit te komen.

Ik heb van alles geprobeerd door aan de shifter de kabelspanning te verstellen maar ik slaag er maar niet in om een perfect schakelend geheel te krijgen. :-{
Ik begin bijna aan de Sram NX te twijfelen of hij ooit wel ok gaat schakelen. Iemand nog een idee waar ik aan kan tweaken om dit probleem op te lossen? Zou het helpen om de kabel opnieuw te spannen en af te stellen van scratch af aan?
De kabel kan ook problemen veroorzaken.
Knikje ofzo.
Verder moet je der patje precies recht staan en is de b-tension belangrijk.
[Afstand tussen bovenste der.wieltje en grootste krans]
Hoe meer kransjes, des te nauwer het komt.
Kijk ook of je derailleur geen uiterlijke beschadigingen heeft, misschien heb je iets geraakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Recent liep Eagle casette ook niet meer 100%, maar derailleurhanger vervangen en nu alles weer top.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Je moet er ook mee fietsen, op loopsnelheid schakelt bijna niks goed.

Ok even zonder gekheid, die Eagle 12 sp luistert zo enorm nauw, er hoeft maar iets te gebeuren en het is mis. Kabelrek, tikje tegen je derrie etc. Er zit niet voor niets zo'n rood afstel ding bij waar je nog geen mm van af kan/mag wijken.

Ik ben voor het eerst in mijn mtb leven naar de fietsenmaker gegaan om hem weer goed te laten schakelen, ik deed het voorheen altijd zelf. Ook bij Mantel waren ze er 45 min. zoet mee.

Het bereik en idee is super maar werking tricky.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Zonder de rode tool lukt het bijna niet. Tooltje van €5,- aanschaffen als het niet lukt?
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

Met een fully is het instellen niet simpel voor de B-tension. ik heb ook geen tweede persoon die kan helpen als iemand op de bike zit. Ik veronderstel dat die nog wat inzakt en ik dus beter 1 of 2 mm boven de lijn blijf? iemand suggesties?

Het afstellen van de Eagle is echt dikke miserie. Ik krijg hem wel goed afgesteld maar ik vind ook dat hij rap ontregeld na 50-100 km maar mss is het een probleem met de X01 derailleur, of het is volgende oorzaak: mijn derailleurwieltjes tonen nogal veel speling.

Iemand tips voor de 2 problemen?
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

demonic schreef: vr 15 mei 2020, 09:05 Met een fully is het instellen niet simpel voor de B-tension. ik heb ook geen tweede persoon die kan helpen als iemand op de bike zit. Ik veronderstel dat die nog wat inzakt en ik dus beter 1 of 2 mm boven de lijn blijf? iemand suggesties?

Het afstellen van de Eagle is echt dikke miserie. Ik krijg hem wel goed afgesteld maar ik vind ook dat hij rap ontregeld na 50-100 km maar mss is het een probleem met de X01 derailleur, of het is volgende oorzaak: mijn derailleurwieltjes tonen nogal veel speling.

Iemand tips voor de 2 problemen?
1. Is niet relevant
2. Check kwaliteit buiten- en binnenkabels en derrailleurpad (met een richter!)

https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... gJ2k_D_BwE
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

Thx voor snel antw.

1. Dan mag ik hem toch gewoon afstellen als er niemand opzit op het exacte lijntje.
2. Zo'n richter is weinig interessant, in 10j anders nog nooit geen kromme pad gehad. dan bestel ik direct een nieuwe pad, is goedkoper.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Heb je wellicht je ketting gewisseld? Met schoonmaken of nieuwe ketting? Check dan ook even of je de quicklink er goed op hebt zitten.
Ik had deze laatst veranderd en blijkbaar er verkeerd opgelegd waardoor hij dus op de kleinste kransjes ook soms oversloeg :oops:
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

demonic schreef: vr 15 mei 2020, 09:33 Thx voor snel antw.

1. Dan mag ik hem toch gewoon afstellen als er niemand opzit op het exacte lijntje.
2. Zo'n richter is weinig interessant, in 10j anders nog nooit geen kromme pad gehad. dan bestel ik direct een nieuwe pad, is goedkoper.
1. Correct. (Het is bij een fully alleen van belang om bij het bepalen van de juiste kettinglengte de achtervering volledig in te veren door de demper even los te koppelen)
2. Je wieltjes moeten niet te veel speling hebben (daar had je het nog over). Overigens zal het je verbazen hoeveel achterpadjes krom zijn, zowel horizontaal als verticaal, terwijl deze op het oog recht lijken. Zoals hierboven al gezegd: hoe meer kransjes achter, hoe gevoeliger de afstelling wordt van derriepad, kabels, b- schroef, speling......en fingerspitzen :-q
Plaats reactie