Sram Eagle loopt niet soepel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ook nieuwe padjes en nieuwe fietsen zijn niet altijd recht.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Allemaal waar maar we kunnen ook stellen dat de toleranties met 12S zodanig klein zijn dat een kleine afwijking (niet met het oog waar te nemen) al lijdt tot rateltjes en niet soepel lopen. Soms vraag ik me daarom de meerwaarde van het 12-13(14) speed af :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

bongo schreef: vr 15 mei 2020, 09:25
demonic schreef: vr 15 mei 2020, 09:05 Met een fully is het instellen niet simpel voor de B-tension. ik heb ook geen tweede persoon die kan helpen als iemand op de bike zit. Ik veronderstel dat die nog wat inzakt en ik dus beter 1 of 2 mm boven de lijn blijf? iemand suggesties?

Het afstellen van de Eagle is echt dikke miserie. Ik krijg hem wel goed afgesteld maar ik vind ook dat hij rap ontregeld na 50-100 km maar mss is het een probleem met de X01 derailleur, of het is volgende oorzaak: mijn derailleurwieltjes tonen nogal veel speling.

Iemand tips voor de 2 problemen?
1. Is niet relevant
2. Check kwaliteit buiten- en binnenkabels en derrailleurpad (met een richter!)
Ik vraag me wel af of ik die pad wel moet wisselen, ik krijg het wel goed afgesteld maar het enige waar ik nog over twijfel is dat mijn X01 derailleur al ferm afgezien heeft door de vorige eigenaar op mijn tweedehands bike en al ferm gehavend is qua krassen en of die nog goed schakelt. Het feit dat het na afstellen 50km probleemloos rijdt en daarna begint met slecht schakelen had ik zelf gedacht dat het eerder met een slechte X01 derailleur te maken had of teveel speling op mijn derailleurwieltjes?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Blijft je kabel wel goed vastzitten?
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

Elvander schreef: vr 15 mei 2020, 12:16 Blijft je kabel wel goed vastzitten?
Daar doe je me twijfelen, maar ik werk al 12j aan mijn bikes, heb dat toch nog nooit gehad dat die lost, dus dat heb ik niet zo onderzocht. Feit is wel dat ik na 50 km moet beginnen bijregelen a/h stuur. De kabel en housing is ook nog maar 1500 km oud. Onregelmatig schakelen dat vaak terugkomt zoals ik beschrijf heb ik wel al gehad op een slechte derailleur met slechte veer. Maar ik wil niet zomaar een X01 derailleur vervangen zonder te kijken naar andere oorzaken.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die kabel op een X01 deailleur moet een hele route afleggen door een oogje en om een bochtje, moet echt goed zitten en tevens kan je boutje die hem vast houdt op z'n plek ook nog niet vast genoeg zitten.
Zou dat in ieder geval even goed bekijken.

In het kader van "been there, done that" maar dan ook verkeerd gedaan dus ;)
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Zou ook even kabel lossen en derrie goed checken op speling van parallellogram (de vier scharnierpunten) en van de kooi (van de twee wieltjes) t.o.v. Parallellogram. Misschien heeft derrie klap gehad in verleden wat jij niet weet.
In mijn ervaring is de afstelling van de b-schroef niet de meest essentiele, maar rode tooltje is wel van belang voor de juiste basisafstelling ervan.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

bongo schreef: vr 15 mei 2020, 10:11
demonic schreef: vr 15 mei 2020, 09:33 Thx voor snel antw.

1. Dan mag ik hem toch gewoon afstellen als er niemand opzit op het exacte lijntje.
2. Zo'n richter is weinig interessant, in 10j anders nog nooit geen kromme pad gehad. dan bestel ik direct een nieuwe pad, is goedkoper.
1. Correct. (Het is bij een fully alleen van belang om bij het bepalen van de juiste kettinglengte de achtervering volledig in te veren door de demper even los te koppelen)
2. Je wieltjes moeten niet te veel speling hebben (daar had je het nog over). Overigens zal het je verbazen hoeveel achterpadjes krom zijn, zowel horizontaal als verticaal, terwijl deze op het oog recht lijken. Zoals hierboven al gezegd: hoe meer kransjes achter, hoe gevoeliger de afstelling wordt van derriepad, kabels, b- schroef, speling......en fingerspitzen :-q
Je spreekt jezelf tegen denk ik:
Als je bij een fully, de kettinglengte moet meten in "gesagde" stand, dan betekend dat dus de boel uitgerekt wordt bij het inveren. Wat dus ook weer betekend dat de stand van je derailleur veranderd en de chaingap dus groter wordt.
Dus ja: bij een fully de chaingap meten in gesagde stand (tip: haal lucht uit je demper tot aan de sag-stand)
Ride a bike!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik denk niet dat ik me tegenspreek: het gaat er in ieder geval om, om de achterbrugpositie te hebben die de maximale kettinglengte vergt :-q
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

Ik wil iedereen bedanken die hier geholpen heeft. Oorzaak opgelost door nieuwe derailleurwieltjes, want op de lagers van de oude zat veel te veel speling. Als die warmgedraaid zijn, dan begon ik dat mss te merken na 50 km in de nauwkeurigheid van het schakelen. De grootste oorzaak was misschien nog de derailleur waar blijkbaar een klein beetje speling opzat a/d bevestiging van de pad. Onderaan de kooi is dat duidelijk merkbaar. Terug aangespannen tot 11 nm. Schakelt als een droom terug.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Plaats reactie