Sram Eagle loopt niet soepel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

De eerste 1000km op mn nieuwe Orbea is al bijna een feit maar ik erger me eigenlijk kapot aan het feit dat de ketting niet soepel loopt wat eigenlijk al vanaf het begin speelt. Wellicht dat iemand hier een nog een idee heeft? Ben nog niet bij de LBS geweest maar dat komt met name omdat deze niet om de hoek is.

Setup:
X01 Gripshift
X01 12 speed derailleur type 3.0
GX Eagle casette 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50 Z
Ketting: gx of kmc (beide zelfde probleem)

Probleem
Het op en afschakelen doet die perfect maar op het 5de (18T) en 6de (21T) kransje lijkt de ketting wat tegen de cassette te tikken.
Je hoort dus zo'n geluid wat er op zou duiden dat de afstelling niet goed is. Echter op alle andere 10 kransjes hoor ik niks en het op en afschakelen doet die, zoals gezegd, perfect.

Ga ik de boel verstellen dan krijg je op alle andere kransjes een tikkend geluid en gaat het op en afschakelen ook minder goed tot niet.

Ik kan het tot nu toe nog niet rijmen waarom juist de 18T en 21T niet soepel lopen.
Iemand een suggestie?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb het ook maar in voor mij acceptabele mate met 2 GX Eagle cassettes. Het schijnt bij de GX een bekend issue te zijn. Oplossing is een XO cassette, maar dat vind ik te duur voor de mate waaraan het mij irriteert.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Klinkt alsof jouw kabel niet helemaal fris meer is, heb je de binnen en buitenkabel ook al vernieuwd?
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

De truc bij eagle systeem is vooral de afstelling van de afstand van de derailleur naar de cassette, ik heb 3 verschillende fietsen met 12 speed eagle rijden maar alle drie zelf geinstalleerd en het kost veel tijd om hem goed af te stellen. Als hij goed staat is het systeem foutloos. Maar dat is even een investering in tijd, op youtube staan een aantal goede hulpvideos. Maar ook het meegeleverde rode plastic hulp apparaatje kan nuttig zijn. Succes
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
bartike
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: do 3 februari 2011, 20:25
Mijn mountainbike: on-one Lurcher & Inbred

chain link correct geplaatst?
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Dennis78 schreef: za 9 mei 2020, 11:22 Klinkt alsof jouw kabel niet helemaal fris meer is, heb je de binnen en buitenkabel ook al vernieuwd?
Fiets is nog geen 1000km oud, nieuw uit de doos. Dus dat kan het niet zijn
bartike schreef: za 9 mei 2020, 12:54 chain link correct geplaatst?
Ja die zit in de rij richting. KMC heeft dat overigens niet en daar is het probleem hetzelfde

Ben gisterenavond nog aan het prutsen geweest en het lijkt nu wel iets beter. Het is nog steeds geen naaimachine zoals met 10 of 11 speed en dat verbaast mij toch enigzins zeker in combinatie met een X01 derrie en shifter.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Herken dit probleem ook. Bij mij hielp het om de derailleur zo dicht mogelijk tegen de cassette aan te zetten. Het bovenste wieltje raakt dan net de 50 niet wanneer ik daarheen schakel. Hij staat dichter bij de cassette dan wanneer het afgesteld wordt met het tooltje.

Daarnaast kan het zo zijn dat een nieuwe fiets (of wanneer je nieuwe kabels monteert) na verloop van tijd bijgesteld moet worden. Jij hebt dit al gedaan zoals je omschrijft.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Voor het goed afstellen van 12 speed sram is naast voorgaande zaken als kabels e.d. ook een rechte derailleur pad van belang. En de b-schroef stel je af met het rode tooltje.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

bongo schreef: za 9 mei 2020, 19:00 Voor het goed afstellen van 12 speed sram is naast voorgaande zaken als kabels e.d. ook een rechte derailleur pad van belang.
Dat kan niet omdat :
michel3vb schreef: za 9 mei 2020, 13:24 Fiets is nog geen 1000km oud, nieuw uit de doos. Dus dat kan het niet zijn.
:D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Bij schakelt het best okee, maar heb eens aan hetzelfde wiel in dezelfde fiets een XO gezet en dat echt veeeeel beter.
Het is dat ik te gierig ben om zoveel aan een cassette uit te geven, maar het verschil tov de GX cassette vond ik opvallend.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Snelle Buffer schreef: za 9 mei 2020, 19:06
bongo schreef: za 9 mei 2020, 19:00 Voor het goed afstellen van 12 speed sram is naast voorgaande zaken als kabels e.d. ook een rechte derailleur pad van belang.
Dat kan niet omdat :
michel3vb schreef: za 9 mei 2020, 13:24 Fiets is nog geen 1000km oud, nieuw uit de doos. Dus dat kan het niet zijn.
:D
Sorry, maar een derriepad kan zelfs krom zijn als de fiets bij fabrikant de doos in gaat :-q (en ik spreek uit ervaring)
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Heb dat probleem ook met een shimano cassette en krans gehad. Derailleurpad is het meest waarschijnlijke probleem. Als ie niet horizontaal en verticaal recht staat dan heb je soms dat de ketting een beetje op de krans schuift bij bepaalde versnellingen en dan krijg je dat.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

bongo schreef: za 9 mei 2020, 20:36
Snelle Buffer schreef: za 9 mei 2020, 19:06

Dat kan niet omdat :


:D
Sorry, maar een derriepad kan zelfs krom zijn als de fiets bij fabrikant de doos in gaat :-q (en ik spreek uit ervaring)
Chips zo duidelijker :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Snelle Buffer schreef: za 9 mei 2020, 22:16
bongo schreef: za 9 mei 2020, 20:36

Sorry, maar een derriepad kan zelfs krom zijn als de fiets bij fabrikant de doos in gaat :-q (en ik spreek uit ervaring)
Chips zo duidelijker :winkie:

No worries, happy days :-q
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Ik ben best handig, maar heb voor mijn Eagle derailleur toch de rode tool nodig om hem goed af te stellen.

Eerst met een GX cassette gereden en die geeft met schakelen een soort rammel. XO1 cassette heeft dat niet
Plaats reactie