Welke opties: trapper raakt de grond

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Ik heb sinds kort een andere fiets waarbij de BB 20mm lager ligt dan mijn vorige fiets. Nu raak ik in elke bocht waarbij ik doortrap en bij veel 'hobbels' waar ik overheen trap, heeeeeel vaak de grond. Soms wordt de fiets min of meer gelanceerd. Nee echt prettig of goed voor je zelf vertrouwen.

Nu moet ik zeggen dat ik het vermoeden heb dat de demper te soft ingesteld staat dus die wat strakker zetten (de sag is zeker 30%) en de sag naar 20%, zou al iets moet helpen. Maar dat is niet genoeg. Andere optie is om 170mm cranks te nemen i.p.v. de 175mm die er nu op zitten.

Welke opties zijn er nog meer om dit soort problemen te verkleinen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je rijdt met platform pedalen? Andere vorm nemen?

En anders langzaam aanleren om minder door te trappen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Begin inderdaad eens met merk en type fiets en soort pedalen.

Je cranklengte is niet zomaar een maat, dat is onderdeel van de afstelling. Nu is 5mm niet zoveel verschil, maar je merkt het (in het begin) wel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

zeroground schreef: zo 10 mei 2020, 20:12 ...Nu is 5mm niet zoveel verschil, maar je merkt het (in het begin) wel.
Ik niet...
Zelfs de 165mm cranks waarmee ik op mijn e-mtb rijd vergden nul gewenning. Op mijn hardtail heb ik 175mm cranks, op de gravelracer 170mm. Allemaal prima.

Ook de cranklengte & afstelling geloof ik niet zo in, google eens op "Keith Bontrager KOPS" voor het waarom. Uiteraard binnen redelijke grenzen, 120mm cranks voor een reus van 2m zal niet optimaal zijn ;-)

Maar ik zou dus zeker kortere cranks overwegen, 170mm lijkt mij risicoloos.
Uiteraard als eerste de demper op de juiste sag-instelling, wie weet hoeveel je dat al oplevert. Als je met flats of grote klikpedalen rijdt eventueel een iets kleinere variant zoeken.

Ik zat ook met teveel pedalstrikes op m'n e-mtb, de stap van 175 naar 165 cranks en een cm smaller flatpedal was de oplossing, probleem foetsie... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hier idemdito, op de Pivot (650b) regelmatig pedalstrikes met de 175mm cranks. Na montage van 170mm cranks nog maar erg weinig, gewenning 0.
De Hugene (29er) heeft weer 175mm cranks, en ook al heeft die nauwelijks pedalstrikes denk ik er toch over om weer terug te gaan naar 170 omdat het (voor mij) net iets lekkerder trapt. En ik ben met 184 een stukje groter dan Kermit.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Ik rijd 175 en 185 cranks door elkaar (verschillende fietsen) en merk het wel. Ik heb nu Saint flats op de 185 cranks icm een lage bottom bracket van mijn Cross check zorgt dat voor pedal strikes als je niet oplet. Met klikpedalen is het natuurlijk veel minder, maar met je buitenste pedaal beneden houden in bochten en horizontaal bij bulten kom je er zeker ook.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

185mm :o Welk merk levert die nog voor mtb’s in deze tijd?

Ik had met mijn fully precies hetzelfde. Ondanks maatje S leveren die Italianen standaard alle fietsen met 175mm icm met toen nog wat te slappe demper pakte ik ook regelmatig een hobbeltje mee.

Overgestapt op 170mm en demping wat aangepast en nooit meer last van gehad.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Ik gebruik Hope flat pedals maar deze had ik op mijn vorige fiets ook (waar ik geen last van pedalstrikes had).

Sag van 20% en 170mm crank zouden dus wel behoorlijk verschil moeten kunnen maken.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Harder de bochten doorgaan zodat je niet hoeft door te trappen :wink:

Ik trap vrijwel nooit door in bochten.
Dat merkt degene voor mij ook altijd wanneer we over een singletrack rijden en ik achter iemand aan jaag, je hoort bijna constant mn free hub ratel door alle bochten heen :-D

Ik betwijfel of die halve cm kortere cranks het verschil gaat maken als je blijft doortrappen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rechtuit door een geultje fietsen is ook lastig met een laag BB.
Ik wordt er zelf altijd erg zenuwachtig van.
Een laag BB zorgt voor een laag zwaartepunt.
Ik zet mn dropper liever een paar cm lager ;)

Een 20mm langere vork helpt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

hanjovdberg schreef: zo 10 mei 2020, 21:11 185mm :o Welk merk levert die nog voor mtb’s in deze tijd?
Is een Surly Mr Whirly, is niet helemaal standaard.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik rij met 165, 170 en 175. Vind 165 in elk opzicht het fijnst. 1,85 en 92cm BBL dus de industrie wil mij op 175 of groter. Langere cranks zijn niet efficiënter, sterker nog: eerder niet. Wel heb je meer momentum, ze zijn er dus eigenlijk voor de sprintpower. Als je cranks te kort zijn is je basispositie ook instabiel doordat je voeten dichter bij elkaar zijn. Dat is echter goed te compenseren met een bredere qfactor.
Waar woke is, is vuur
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Verschil in cranklengte merk je inderdaad, maar in mijn ervaring duurt dat hooguit 5 minuten na het switchen.

Ik deed het vroeger op de racefiets (om ingewikkelde reden). Eerste pedaalslagen voelde het vreemd, daarna niet meer.

Ik zou eerst sag aanpakken en eventueel pedalen, het is een duur grapje anders.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zeker eerst de sag goed instellen, maar dan uiteraard "goed" als in voor de optimale werking van de vering. Dus niet te hard oppompen omdat je dan minder pedalstrikes krijgt.
Dat kost je niks, en verbetert je fiets. Win-win :)

En als je onderdelen gaat vervangen, er zijn heel wat cranks te vinden die goedkoper zijn dan een setje Hope flatpedals ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik rijd op al mijn fietsen op 170mm. Toen ik 175mm kreeg voelde dat toch echt anders en alsof ik niet op normale wijze mijn kracht kwijt kon.

Terug naar 170mm was dat gevoel gelijk weg. Nu heb ik hele korte benen dus zal de invloed van zo’n relatief kleine wijziging ook groter zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie