van 2x11 naar 1x11

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Nu heb ik echt gezocht maar kan het niet helemaal vinden dus start ik een topic. Mocht blijken dat ik iets gemist heb dan hoor ik het graag.

Mijn Cube HT heeft een 2x11 XT groep waarbij het grote blad en de ketting echt aan vervanging toe zijn. Daarnaast heeft een deel van de cassette ook zijn beste tijd gehad.
Ik speel in groeiende mate met de gedachte om er een 1x11 van te maken. Wat ik niet goed kan vinden is of dat 'zomaar' kan, of ik daar nog een hoop extra fratsen voor moet uithalen? Ergens online vond ik de opmerking "gewoon Narrow wide erop en klaar" maar dat leek mij wat kort door de bocht.

Kan iemand mij ofwel wat tips geven ofwel naar een bestaande topic dirigeren waar dit uitgelegd staat? :-q
Repetition is the mother of all skill
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

klopt wel, gewoon narrow wide erop en klaar, oja en even je voorderrie verwijderen incl shifter en kabels.

bij het vervangen van je ketting doe je ook altijd je cassette.

zelfs zou je mss kunnen kiezen voor een cassette met een groter bereik.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

jeroentjuh76 schreef: ma 11 mei 2020, 15:24 klopt wel, gewoon narrow wide erop en klaar, oja en even je voorderrie verwijderen incl shifter en kabels.

bij het vervangen van je ketting doe je ook altijd je cassette.

zelfs zou je mss kunnen kiezen voor een cassette met een groter bereik.
Het vervangen van cassette hoefde nog niet echt omdat ik met 2 kettingen heb gewerkt die ik uitwisselde om zo slijtage van de cassette niet te hard te laten gaan. Tijdje terug 1 ketting verknald tijdens een kleine crash dus met 1 doorgereden. Maar goed: normaliter vervangen in 1 moeite is duidelijk.En in dit geval zeker omdat een nieuwe ketting op een gebruikte cassette niet het beste idee is.

En dat ik, als ik van 2x naar 1x ga, dan naar een groter bereik zou gaan had ik ook al bedacht al ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Hangt ook af van wat ik maximaal voor kwijt kan. En juist daar kwam mijn vraag vandaan: want als ik van 2x voor naar 1x ga dan schuift het blad toch dichter naar de fiets? Of zit er een spacer bij de narrow wide?
Repetition is the mother of all skill
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meestal kun je kiezen, NW blad op de binnenste of op de buitenste positie. Uiteraard met gevolgen voor de kettinglijn, en wil je een vrij groot voorblad past het soms niet binnen maar wel buiten (ivm clearance).
Kijk voor de beste positie naar welke versnellingen je vaak rijdt, en/of hoe de ketting loopt op het grootste kransje. Dat is vaak kritischer dan op het kleinste.

Nog iets om even te checken voor je gaat investeren, wat kan je huidige derailleur als maximale kransje aan? Ga je voor een 42 cassette zal het wel werken, maar als je een 50 wilt is dat niet vanzelfsprekend.

Om een goed beeld te krijgen van wat je zou kunnen kiezen als voorblad en cassette is de ritzelrechner een handig hulpje:
www.ritzelrechner.de

Omdat je qua totale bereik altijd inlevert als je van een dubbel naar een enkel voorblad gaat moet je kijken naar jouw manier van rijden, en welk terrein je verwacht te doen. Ben je iemand die licht trapt of juist stoempt, rijd je vooral vlakke routes met een incidenteel bultje of zit je elk weekend in de Ardennen...? (zodra de crisis dat toelaat ;-)).
Dat bepaalt wel of je een 36 of een 28 voorop schroeft, of iets er tussenin. En of je dat combineert met een 11-40 of 9-50 cassette (voor die laatste heb je ook een XD body nodig, op conventionele Shimano body's past niet kleiner dan 11t).

Zelf heb ik een 32 & 11-50 cassette op mijn hardtail. Ik ben niet sterk, dus heb een licht verzetje nodig voor de steilere hellingen. En hoge snelheden rammen boeit me niet/kan ik niet meer, dus aan die 32x11 als zwaarste heb ik genoeg. Maar een sterke (wedstrijd)rijder zal voor een groter blad nodig hebben voor de hoge snelheden en heeft daar ook genoeg aan op een pittige helling.
Dus kijk naar je eigen situatie, niemand kan jou het ideale verzet adviseren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij kunnen alle Shimano 11-speed derailleurs wel een 46 aan (en ook een 50).
Als je crank een 2x is van Shimano, dan kan je er zo een 1x van maken, dat doet Shimano zelf namelijk ook.
Dus een 32, 34 of 36 NW er op en klaar.
Achter kies je een 11-42 of 11-46 van Shimano. Misschien zelfs een 11-50 (van Sunrace). De 46 of 50 gebruik je om het gemis van je granny te compenseren.
Bij een grotere cassette hoort natuurlijk een iets langere ketting, dus gewoon alles nieuw.

In de ritzelrechner kan je het allemaal nog eens inzichtelijk maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Je kan ook overwegen om een ovale NW blad te nemen.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Een goede kettinglijn is toch best belangrijk. Bij conversie naar 1x zal het kettingblad een stukje op moeten schuiven. Bij Oneup components hebben ze daar een mooi artikel over. Ze verkopen sets met narrow wide bladen en bijhorende spacers.
modder zuigt!
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Om welke groep gaat het? XT8000?
Lees hier verder: viewtopic.php?f=9&t=145837

Patrick
Proberen lukt altijd
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

tiggermac schreef: ma 11 mei 2020, 21:29 Om welke groep gaat het? XT8000?
Lees hier verder: viewtopic.php?f=9&t=145837

Patrick
Thanks! die heb ik eerder dus niet kunnen vinden :-q
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Mark-xt schreef: ma 11 mei 2020, 20:20 Een goede kettinglijn is toch best belangrijk. Bij conversie naar 1x zal het kettingblad een stukje op moeten schuiven. Bij Oneup components hebben ze daar een mooi artikel over. Ze verkopen sets met narrow wide bladen en bijhorende spacers.
Daar zocht ik naar want ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zij zo'n conversie het op z'n minst verstandig is de kettinglijn zo ideaal mogelijk te maken. Bij een 2x weet je dat je wat bereik verliest op uiterste bladen maar in dit geval wil ik zo optimaal mogelijk alles kunnen benutten. En mijn Neuron is met een 1x12 uitgerust dus dat het werkt weet ik :wink:
Vond alleen de opmerking " NW erop en klaar" gevoelsmatig iets te kort door de bocht. Maar dat zal ook met mijn gebrek aan ervaring op dit vlak te maken hebben.
Repetition is the mother of all skill
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Jirure1984 schreef: ma 11 mei 2020, 18:40 Je kan ook overwegen om een ovale NW blad te nemen.
Dat overweeg in inmiddels ook (ook voor mijn Neuron). Juist op mijn Neuron (met beperkte ruimte) omdat ik met de standaard 30T rond tekort kom. 30T voor en 51T achter lijkt heel wat maar op snelheid (afdalingen, ik trap graag bij, en asfalt naar huis met wind mee) trap ik een hogere cadans dan met m'n racefiets :lol:
Repetition is the mother of all skill
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nederland =34 of 36 tandjes
Ovaal neemt meer ruimte in.
Kettinglijn aanpassen betekent dat het voorblad naar binnen schuift.
Je komt dan vanzelf tegen je frame aan.
Je moet concessies doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 mei 2020, 11:08 Nederland =34 of 36 tandjes
Ovaal neemt meer ruimte in.
Kettinglijn aanpassen betekent dat het voorblad naar binnen schuift.
Je komt dan vanzelf tegen je frame aan.
Je moet concessies doen.
Dat was mij al duidelijk al weet ik bij de Neuron dat 34T de max schijnt te zijn dus als ik daar ovaal zou willen dan max. 32T

Nu las ik ook dat er spanners gebruikt kunnen worden maar menigeen is daar geen voorstander van... Ik vermoed dat 34T op de Neuron ook prima is. Op de Cube HT zou ik wel graag iets groter gaan omdat ik daarmee ook meer de asfalt-overbrugging rij. Daarmee rij ik dan met een maat die een cyclocrosser heeft dus wordt er tempo gemaakt. En het waait in de noordkop altijd dus hebben we ook een keer wind mee :winkie:
Repetition is the mother of all skill
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik vind een 34 wat fors. Rij met de 32, heeft wat meer klim, en dan gebruik ik die 11 ook echt.

Anyway, over de kettinglijn: een Shimano single blad crm81 past met de bijbehorende langere boutjes ook op de m8000 dubbel crank. Dan is je kettinglijn ook gelijk optimaal, omdat Shimano, slim, het enkel blad wat breder heeft gemaakt.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

Jouke74 schreef: wo 13 mei 2020, 23:33 Ik vind een 34 wat fors. Rij met de 32, heeft wat meer klim, en dan gebruik ik die 11 ook echt.

Anyway, over de kettinglijn: een Shimano single blad crm81 past met de bijbehorende langere boutjes ook op de m8000 dubbel crank. Dan is je kettinglijn ook gelijk optimaal, omdat Shimano, slim, het enkel blad wat breder heeft gemaakt.
Thanks! Zal eens naar dat CRM81 blad kijken.

En over die 34T: die heb ik geregeld gebruikt hier in de regio. Zeker als er een lekker windje mee staat. Met de huidige 30T op de Neuron ga ik best hard rond in die gevallen. En met de 51T achter, die ik nog niet 1x nodig heb gehad, denk ik de ruimte voor de 34T voor wel te hebben. Zal zo eens een verzettabel checken.
Repetition is the mother of all skill
Plaats reactie