Hoe meten jullie je bandenspanning?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Afbeelding
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Honzo schreef: za 16 mei 2020, 10:45Eigenlijk is het niet zo belangrijk of dat wat er op de meter staat ook echt klopt met de werkelijkheid, zolang als je het maar altijd met hetzelfde instrument meet.
☝🏻🧐👍🏻
Vorsprung durch Pedantik.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb ook een Joe Blow vloerpomp met drukmeter en gebruik de Psi schaal die is fijner verdeeld.

Ik heb de ook de Speed 2.4 op 30mm en heb ze op 1.2 en 1.3 bar of 18 e 20 Psi.
Afhankelijk van het parcours kan ik ook nog wel 1.1 en 1.2 rjden.

En idd, altijd op deze pomp, die gaat ook mee in de auto als ik trails van huis weg rijd.
Voor de fatbike heb ik een losse meter tot 1 bar en kan op een fractie van een tiende afstellen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

De methode van Nino Schurter kende ik niet. Ik ga die eens checken en uitproberen. Ik denk dat hij er wel een beetje verstand van heeft :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

spiked schreef: za 16 mei 2020, 11:13 Nino Schurter heeft ook een interessante methode, rond 0:30:

https://www.youtube.com/watch?v=43ruZxBIi2w
Zo ongeveer doe ik het ook.
Je eigen gewicht gebruiken om te zien hoe hard of zacht je band is.
Achterband ga ik op zitten. Dan kijk ik naar de wang vd band.
Moet opbollen, maar niet inzakken.
Voorband door met mn gewicht op het stuur te hangen en mn fiets iets schuin te duwen. Beetje zoals je je vork test, maar je duwt de fiets nu wat schuin naar L of R.
Naar je band kijken. Die mag opbollen, maar net niet plooien.
Beetje handigheid mee krijgen en dan heb je nooit meer een metertje nodig.
Maakt ook niet uit welke band, het is altijd afgestemd op jouw gewicht.
Gewoon beetje gevoel voor krijgen. Metertje kan je in het begin nog gebruiken om ongeveer de juiste basis te gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: za 16 mei 2020, 10:23 En als je toch wilt meten, bijv. om jouw ideale spanning bij de volgende keer pompen ook weer te bereiken:

https://www.bikebudget.nl/webshop/topea ... HsEALw_wcB

Deze heeft goede recensies, en bevalt mij ook prima.
En verschilt qua spanning meten nogal met mijn JoeBlow van 10 jaar oud.
+1, ik gebruik deze dagelijks en iedere keer opnieuw krijg ik dezelfde meting, dus of het ècht klopt dat 32psi ook 32psi is kan ik natuurlijk niet controleren, maar de 32 is wel steeds 32. Dus voor mij betrouwbaar ;)
Daarnaast heeft deze ook de mogelijkheid om hem continu te laten meten, zodat je de band via de gele knop leeg kunt laten lopen tot de gewenste spanning.
Ik heb hem trouwens bij Mantel vandaan.... prijs is vergelijkbaar :)
ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 mei 2020, 14:13 Zo ongeveer doe ik het ook.
Je eigen gewicht gebruiken om te zien hoe hard of zacht je band is.
Achterband ga ik op zitten. Dan kijk ik naar de wang vd band.
Moet opbollen, maar niet inzakken.
Voorband door met mn gewicht op het stuur te hangen en mn fiets iets schuin te duwen. Beetje zoals je je vork test, maar je duwt de fiets nu wat schuin naar L of R.
Naar je band kijken. Die mag opbollen, maar net niet plooien.
Beetje handigheid mee krijgen en dan heb je nooit meer een metertje nodig.
Maakt ook niet uit welke band, het is altijd afgestemd op jouw gewicht.
Gewoon beetje gevoel voor krijgen. Metertje kan je in het begin nog gebruiken om ongeveer de juiste basis te gebruiken.
Hou je dan ook rekening met de verschillende ondergronden waar je gaat rijden?
Ik rij met dat apparaatje hierboven varierend tussen de 26psi en 40psi (meestal 32) in mijn achterband, afhankelijk van waar ik ga rijden en wat ik ga doen.
Daarnaast is de ene band de andere niet, en heb je een stevige wang dan zal deze veel minder snel vervormen dan met een licht en soepel bandje...
Dus de enige zuivere manier is één enkel apparaatje gebruiken, en dan voor jezelf met jouw banden bepalen welke druk je onder welke omstandheden nodig hebt....
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

spiked schreef: za 16 mei 2020, 11:13 Nino Schurter heeft ook een interessante methode, rond 0:30:

https://www.youtube.com/watch?v=43ruZxBIi2w
Ik ben benieuwd hoe hard je echt moet drukken en hoe goed voelbaar dit moet zijn, iemand een idee?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Hier ook gewoon met je duimen knijpen en voelen. Afhankelijk van de route/ondergrond kan zijn dat er een pompslagje bij gaat.
Op het asfalt heb ik altijd het gevoel dat er wel een beetje lucht bij had gemogen maar eenmaal op de tracks is het vaak wel goed.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

foxie schreef: za 16 mei 2020, 14:41
spiked schreef: za 16 mei 2020, 11:13 Nino Schurter heeft ook een interessante methode, rond 0:30:

https://www.youtube.com/watch?v=43ruZxBIi2w
Ik ben benieuwd hoe hard je echt moet drukken en hoe goed voelbaar dit moet zijn, iemand een idee?
Vlgns Nino met heel je gewicht, dus maximaal.
Ga er maar van uit dat dit hier tubeless betreft. Met binnenband dan ga je denk ik veel lek rijden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Alles volgens Nino is wet :tong
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Snelle Buffer schreef: za 16 mei 2020, 15:02 Alles volgens Nino is wet :tong
Eens.......en zag ik nou een zadeltasje? Hip, zeg :-q


Oh, en ik meet met zo'n blauw ding van Schwalbe......maar misschien klopt die ook al niet meer. De meter op mijn 25 jaar oude JB is niet meer nauwkeurig.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

suravida schreef: za 16 mei 2020, 10:07 Ikzelf ouderwets met knijpen in de band, maar in de winkel gebruiken we de Schwalbe meter, die is goed nauwkeurig: https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... meter.html
Druk met de duim, dan de pomp, dan de Schwalbe meter en ik ben ready to ride (of ik fiets gewoon weg en denk boeien die bandenspanning. Net naar gelang ik het die dag van belang vind :tong )

En wat betreft Nino zijn techniek, die ik nog niet kende. Eens dat dat wet is. De beste man heeft net even te veel wereld titels gepakt om geen wet te zijn :-q
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik heb dat nino gebeuren even geprobeerd op een heel klein trackje in de buurt, moest naar huis lopen. Band van de velg gedrukt............ Voor mij is dat verhaal te zacht.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Op de motor/auto met een feilloos werkende meetpen. En onderweg door de bounce te testen, als ik er tegen trap wil ik een terugvering voelen.
Omdat ik de meters op de bandenpomp niet vertrouw doe ik het daar ook zo, band indrukken op de hoek van de werkbank en als de velg niet geraakt wordt is ie goed. Als je dan knijpt voel je wel hoe hard de band moet zijn.
Lekker fietsen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem is wel dat iedere band weer anders kan zijn: iets meer rubber op de wangen, iets soepeler karkas. Breedte van de velg speelt ook nog een rol. Dus nooit op de band drukken, altijd in de wangen knijpen!

Ik heb ook een Joe Blow MTB, die ik niet vertrouwde. Daarom een soort van geijkte SKS meter gekocht. En die geeft precies hetzelfde aan. Ik gebruik het min of meer als controle, maar de definitieve bepaling gebeurt op de trail. Hooguit meet ik daarna de druk wel eens om voortaan op min of meer hetzelfde te komen. Maar meestal doe ik het toch gewoon met de 'duim'.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie