Hoe meten jullie je bandenspanning?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Met de verschillende karkassen die ik rij zijn ook de wanden niet allemaal vergelijkbaar. Daarom liefst op werkbank- of stoeprand om te kijken hoe ie indrukt en dan voelen in de wanden.
Lekker fietsen!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

peter246 schreef: za 16 mei 2020, 14:06 De methode van Nino Schurter kende ik niet. Ik ga die eens checken en uitproberen. Ik denk dat hij er wel een beetje verstand van heeft :D
Een beetje een nonsense methode lijkt me. Met mijn kracht in mijn armen moet ik waarschijnlijk 1 bar minder oppompen dan Schurter.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik bepaal de ideale spanning aan de hand van hoe het voelt op de trails. Verschilt nogal per band. Dan meet ik het met het hier geposte topeak metertje, zodat ik de volgende keer niet de schuur uit hoef om te testen.
En ik check soms ook gewoon even snel op handgevoel. Meestal is dat wel goed genoeg als ik eenmaal weet hoe het met deze band hoort te voelen.

Soms moet je de spanningoook wat op het terrein aanpassen. Veel rotsen? Beetje erbij. Vooral los zand? Beetje eraf.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

rokl schreef: za 16 mei 2020, 18:39
peter246 schreef: za 16 mei 2020, 14:06 De methode van Nino Schurter kende ik niet. Ik ga die eens checken en uitproberen. Ik denk dat hij er wel een beetje verstand van heeft :D
Een beetje een nonsense methode lijkt me. Met mijn kracht in mijn armen moet ik waarschijnlijk 1 bar minder oppompen dan Schurter.
Je moet je lichaamsgewicht gebruiken, niet de kracht in je armen....
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bonanza schreef: za 16 mei 2020, 21:25
rokl schreef: za 16 mei 2020, 18:39

Een beetje een nonsense methode lijkt me. Met mijn kracht in mijn armen moet ik waarschijnlijk 1 bar minder oppompen dan Schurter.
Je moet je lichaamsgewicht gebruiken, niet de kracht in je armen....
Ja, maar tegelijkertijd weet Schurter ook te vertellen dat hij met 1,2-1,4 bar rijdt. Ik heb op het filmpje het displaytje op zijn armen niet gevonden,dus waarschijnlijk heeft hij die zonder zijn armen toch ergens gemeten.
En als je dat eenmaal weet, dan is het her-controleren volgens zijn methode best mogelijk (voor zijn rijstijl), maar ik zou hem niet aanraden om met mij mee te gaan fietsen, want hij rijdt zijn hele velgen kapot met 1,2-1,4 bar :winkie:
Dus wellicht is het ook zinvol om dan te benoemen dat het om een tubeless XC test gaat. Voor Downhill, Freeride, Enduro, Street, Trials, etc werkt dat allemaal niet op die manier. Andere banden, andere eisen....
Doe mij dan toch maar de zekerheid van een goede meter. Al is het tussentijds natuurlijk prima om even met spierkracht of gewicht te checken of je banden nog enigszins op goede spanning staan ;)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mijn Joe blow pomp geeft bij mij ook v-a 1,2bar - 1,5bar met binnenbanden.
Ben wel 60kg.
Vandaag flink wat ruige wortels in mn rit gehad, geen probleem.

Ik pomp de banden thuis altijd op tot rond 1.8 bar en laat op de trail wat lucht eruit lopen.
Gewoon ouderwets met de duimen knijpen en je weet genoeg.

Voorband net zo zacht dat je wortels niet voelt want dan kan het te laat zijn ;)
Al doende leert men.
Achterband wat harder maar als het erg bonkt kun je er onderweg een pufje uit laten.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Mark-V schreef: za 16 mei 2020, 21:43
Bonanza schreef: za 16 mei 2020, 21:25

Je moet je lichaamsgewicht gebruiken, niet de kracht in je armen....
Ja, maar tegelijkertijd weet Schurter ook te vertellen dat hij met 1,2-1,4 bar rijdt. Ik heb op het filmpje het displaytje op zijn armen niet gevonden,dus waarschijnlijk heeft hij die zonder zijn armen toch ergens gemeten.
En als je dat eenmaal weet, dan is het her-controleren volgens zijn methode best mogelijk (voor zijn rijstijl), maar ik zou hem niet aanraden om met mij mee te gaan fietsen, want hij rijdt zijn hele velgen kapot met 1,2-1,4 bar :winkie:
Dus wellicht is het ook zinvol om dan te benoemen dat het om een tubeless XC test gaat. Voor Downhill, Freeride, Enduro, Street, Trials, etc werkt dat allemaal niet op die manier. Andere banden, andere eisen....
Doe mij dan toch maar de zekerheid van een goede meter. Al is het tussentijds natuurlijk prima om even met spierkracht of gewicht te checken of je banden nog enigszins op goede spanning staan ;)
Ja dat denk ik ook, Als Nino Schurter met jou meerijd, volgens zijn methode, dan zal hij zeker zijn velgen stukrijden. :roll:
Ik snap serieus niet dat iemand denkt het beter te weten dan de beste mountainbiker aller tijden. Het zal de Nederlandse mentaliteit wel zijn.
Ik ga het in ieder geval eens proberen, tips van pro's, daar kan ik wat mee. :-q
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

spiked schreef: za 16 mei 2020, 11:13 Nino Schurter heeft ook een interessante methode, rond 0:30:

https://www.youtube.com/watch?v=43ruZxBIi2w
Klinkt wel logisch. Heb het zojuist gedaan en scheelde bij de achterband aanzienlijk, 0.3 bar. Enige wat ik me wel afvraag, normaal doe je achter wat harder, maar met deze methode zou het voor en achter gelijk zijn. Morgen maar eens proberen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Mijn duim vindt het ook geen prettige manier die van Shurter. Ik schat mijzelf iets zwaarder in dan Nino Hij zal vast geen 85+ zijn, rij momenteel met dezelfde banden (aspen) en zelfs met 1.1 bar (schwalbe metertje) lukt het me voor geen meter om maar in de buurt van de velg te komen.

Met een steel van een hamer lukt het me dan wel weer om op zelfs 1.4/1.5 bar de velg te halen. MIsschien zit daar voor mij wat meer in.
Op zich is het misschien geen rare manier, maar mijn armpjes geven het veel eerder op.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Bonanza schreef: za 16 mei 2020, 21:25
rokl schreef: za 16 mei 2020, 18:39

Een beetje een nonsense methode lijkt me. Met mijn kracht in mijn armen moet ik waarschijnlijk 1 bar minder oppompen dan Schurter.
Je moet je lichaamsgewicht gebruiken, niet de kracht in je armen....
En? Iedereen heeft hetzelfde gewicht ??
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik doe het meestal een beetje op gevoel. De keren dat ik het meet meestal tussen de 1.1 en 1.2 bar. Banden Fast Tracks 2.3 op Ryde Tracé 30 mm velgen. Op de manier van Schurter ongeveer 0.8-0.9 bar, hartstikke leuk voor een wedstrijd misschien maar dat gaat mij hier in zuid-Limburg met wat technisch werk aardig wat velgen kosten :lol:
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

rokl schreef: zo 17 mei 2020, 20:15
Bonanza schreef: za 16 mei 2020, 21:25

Je moet je lichaamsgewicht gebruiken, niet de kracht in je armen....
En? Iedereen heeft hetzelfde gewicht ??
Nee, daarom moeten sommige meer druk gebruiken?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Rogier13 schreef: zo 17 mei 2020, 20:21 Ik doe het meestal een beetje op gevoel. De keren dat ik het meet meestal tussen de 1.1 en 1.2 bar. Banden Fast Tracks 2.3 op Ryde Tracé 30 mm velgen. Op de manier van Schurter ongeveer 0.8-0.9 bar, hartstikke leuk voor een wedstrijd misschien maar dat gaat mij hier in zuid-Limburg met wat technisch werk aardig wat velgen kosten :lol:
Wat een bizarre getallen.... Vind mijn 1.6 a 1.7 al laag...?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

rokl schreef: zo 17 mei 2020, 20:15
Bonanza schreef: za 16 mei 2020, 21:25

Je moet je lichaamsgewicht gebruiken, niet de kracht in je armen....
En? Iedereen heeft hetzelfde gewicht ??
Als je het niet wilt snappen, mag je dat gewoon zeggen hoor :bier:

Als ik met mijn lichaamsgewicht, mijn band zo kan controleren, prima. Ik kan met mijn lichaamsgewicht jouw band niet controleren. Tenzij je exact hetzelfde gewicht als mij hebt. De bandenspanning van Schurter zou voor mij niet de juiste zijn, omdat we in gewicht verschillen. Daarom controleert Schurter zijn eigen band en niet die van mij.....
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

peter246 schreef: zo 17 mei 2020, 12:11 Ja dat denk ik ook, Als Nino Schurter met jou meerijd, volgens zijn methode, dan zal hij zeker zijn velgen stukrijden. :roll:
Ik snap serieus niet dat iemand denkt het beter te weten dan de beste mountainbiker aller tijden. Het zal de Nederlandse mentaliteit wel zijn.
Ik ga het in ieder geval eens proberen, tips van pro's, daar kan ik wat mee. :-q
Uhm, kijk even in mijn signature voordat we met vingertjes gaan wijzen :bier: :winkie:
Dat doe je niet met 1,2-1,4 bar. Dan rij je heel je velgen stuk. De "beste" mtb-ers uit een van mijn categorieen rijden met zo'n 4 bar. Ook niet voor niets ;)
Het zal je niet ontgaan dat met 4 bar deze methode absoluut niet meer werkt... Uberhaupt werkt het knijpen niet echt meer....
Plaats reactie