Cassette vervangen problemen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
JosV
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 13:39

Hallo Allemaal,

Ik wil mijn cassette vervangen. Het betreft een Shimano cs-m7000 die er nu op zit. Deze vervang ik door een Shimano cs-m8000. Nu is het eraf halen van de cassette geen probleem. Dit heb ik wel eens eerder gedaan om de boel eens schoon te maken. Maar volgens mij komt de body mee als ik de oude cassette eraf haal. Zo kan ik de nieuwe niet plaatsen. Ik heb geen idee hoe ik die body eruit kan halen.
Kan iemand mij op weg helpen om dit probleem op te lossen?

https://1drv.ms/u/s!Ak9qUQ3QXgE0cYy2x09 ... 4?e=LTedL2

Bovenstaande link geeft als het goed is toegang tot de 3 foto's op mijn OndDrive. Ik weet niet zo goed hoe ik anders foto's moet plaatsen.
Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten Jos
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Het lijkt er dan op de de cassette zich in de body gevreten heeft, en dan trek je bij naven waar de doppen vrij los zitten snel de body er ook af (bij bv Hope en DT). Dat gebeurt met name bij alu body's waar de losse kransjes zich invreten. Als de lockring van de cassette niet echt goed vastgezet is kan het invreten nog harder gaan.

Nadeel van de SLX cassette is dat hij 8 losse kransjes heeft, dus sneller last heeft van dat invreten.

Als dit de oorzaak is:
Met een beetje beleid kransje voor kransje los wrikken met een grote platte schroevendraaier oid. Kan een monnikenwerk zijn. Houd er rekening mee dat de laatste 3 aan elkaar zitten :wink: . Als het gelukt is, met een vijl de bramen op de body even afvijlen, anders gaat de nieuwe er erg lastig op (en later nog moeilijker af).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De kransjes 1 voor 1 los tikken met een grote schroevendraaier en een hamer.
Gewoon een tikje achteruit geven en het kransje is los.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JosV
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 13:39

Bedankt voor jullie snelle tips. Dit heb ik wel eens eerder gehad/gehoord geloof ik. Maar ik was er van overtuigd geraakt dat de cassette een geheel was ofzo :~
Ik hoop vanavond tijd te hebben en dan ga ik ermee aan de slag.
De volgende stappen zijn dan: nieuwe cassette erop, ketting vervangen, voorblad vervangen en shifter verwijderen. (van 2x11 naar 1x11)
Ik probeer steeds wat meer zelf te doen en te leren. Het is fijn dat hier zoveel mensen met ervaring zijn om daarmee te helpen :-q
Thanks!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vergeet dus niet de braampjes op je body goed te vijlen. Dat voorkomt de volgende keer problemen. En goed vastzetten. Niet te kinderachtig met aandraaien. 40Nm is behoorlijk veel :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

...en doe wat montagepasta op de body voor je de cassette monteert, dat helpt ook een beetje.
JosV
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 13:39

Allemaal goede tips. Ik zal ze allemaal meenemen. Als het is gelukt laat ik het wel even weten.
JosV
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 13:39

Na jullie tips was het een peulenschil om de cassette netjes te verwijderen. Een simpel wrikje met de schroevendraaier deed de truc. Braampjes netjes van de body geveild en licht in het montagevet gezet. Wat vers lagervet op de lager in de body (hetgeen wat je aan de buitenkant kan zien)
Vanavond de ketting eraf en dan voorblad en voorderraileur en shifter demonteren. Het gaat in stapjes, want ik heb helaas niet veel tijd om het in een keer te doen.
Groet Jos
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Goed bezig :-q

Met beleid is het betere werk :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie