Rem Magura HS-33 / montage cilinder remblok / bout vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 18782
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

di 19 mei 2020, 15:44

Demoniac schreef:
di 19 mei 2020, 12:58
hanjovdberg schreef:
ma 18 mei 2020, 22:53
Oh en een asymmetrische velg heeft gelijkere spaak spanning wat een stabieler wiel oplevert (Maar Lars TB en Jan the Man weten daar veel meer over ..) en voor een echte reisfiets is dat natuurlijk een pre.
Dat is zo bij een achterwiel en bij een voornaaf met remschijfmontage, maar een 'ouderwetse' voornaaf zou symmetrisch moeten zijn en dus juist een symmetrische velg vereisen.
De enige verklaring die ik hiervoor kan bedenken is dat het achterwiel met een asymmetrische velg is opgebouwd ivm spaakspanning (bij een zwaarbelast achterwiel voor een reisfiets zeker een pré) en uit gewoonte dezelfde velg ook voor het voorwiel gebruikt heeft.
Niets is onmogelijk in het universum van NovaX.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

di 19 mei 2020, 19:45

hanjovdberg schreef:
ma 18 mei 2020, 22:53
Maar even beetje direct NovaX. Sluit nu de volgende keer een tip niet eerst uit om hem later alsnog te ondervinden ... :roll:

We willen je hier best helpen maar soms kom je met zo’n lang tegenargument dat sommigen het maar opgeven.

Mooi dat er weer iets duidelijk is geworden :-q

Oh en een asymmetrische velg heeft gelijkere spaak spanning wat een stabieler wiel oplevert (Maar Lars TB en Jan the Man weten daar veel meer over ..) en voor een echte reisfiets is dat natuurlijk een pre.
Je zei: "Of heb je misschien een asymmetrische velg en deze nu omgekeerd bevestigd (nadeel van schijfremloze wielen)? "
Schijfremloos wiel dat asymmetrie impliceert - dat moet je wel eerst weten en fabrikant/model kennen.
Ik zit met velgremmen en verwachtte niet dat het over één enkel wielontwerp ging dat schijfrem mogelijkheid voorziet, zodat bij niet gebruiken van de mogelijkheid, er consequenties zijn. Ik dacht klanten willen schijfremmen > dat model wiel. Velgremmen > ander model.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

di 19 mei 2020, 20:30

ThaSingleTrackMastah schreef:
di 19 mei 2020, 15:44
Demoniac schreef:
di 19 mei 2020, 12:58
Dat is zo bij een achterwiel en bij een voornaaf met remschijfmontage, maar een 'ouderwetse' voornaaf zou symmetrisch moeten zijn en dus juist een symmetrische velg vereisen.
De enige verklaring die ik hiervoor kan bedenken is dat het achterwiel met een asymmetrische velg is opgebouwd ivm spaakspanning (bij een zwaarbelast achterwiel voor een reisfiets zeker een pré) en uit gewoonte dezelfde velg ook voor het voorwiel gebruikt heeft.
Niets is onmogelijk in het universum van NovaX.
Dat is niet mijn universum, ik heb een paar decennia gereden met singlespeeds en later fixies, en nooit al die bazar gehad van deze reisfiets, die 4 keer zoveel kostte als elke andere fiets die ik had. De frames waren te klein, dat was het eeuwige probleem in die periode voor deze reisfiets. De reisfiets is wèl groot genoeg van kader, maar dit voordeel kwam met een berg mankementen.
Het is straks 3 jaar dat ik hem heb, 3 cranksets gehad, 1 rondomrond gescheurde velg, 2 crankbreuken, halve cm scheve kettinglijn, te smalle velglinten, staander montage galvanisch gecorrodeerd (ook in de frame montage gaten dus veel speling), pedalen moeten afslijpen om geen gemolde schoenzolen te hebben, kettingblad dat in frame kraste door iets losgewerkt binnenin bottom bracket (dat was 1 maand rijden na aanschaf), snelspanners moeten plaatsen aan alle remmodules om mijn band niet telkens leeg te moeten laten bij wiel uit>in, remleiding geknakt. En dat zijn nog maar de calamiteiten, er zitten enkele voltijdse weken werk in om de fiets te maken zoals ik hem nodig heb (verlengen bagagerek, beschermingen tegen vuil, beschermen tegen roest van staal en slijtage van aluminium, voor en achterlicht verplaatsen.

En het ding is geen paar weken stil te krijgen. Alle stappen begint er weer iets te kraken, ik moet dan ketting verleggen over het kettingblad, of de eccenter of wielmontage bijspannen. Heb na wat zulk werken eraan een kleine week stil gereden. Vandaag zat er alweer iets te kraken onderaan / buurt bottom bracket, nog niet ontdekt wat het nu weer is. Ben langs de baan gestopt en velo omgedraaid. Ik kon de eccenterbouten een halve toer bijspannen, maar het kraken was er nog. Heb kettingbladbouten gecontroleerd. Het rare nu is dat ik met de fiets naast me, door hem zijdelings heen en weer te duwen, dat kraken kan reproduceren. Het lijkt wel alsof er iets aan het frame gebroken/gescheurd zit, met de aluminium breukranden die tegen elkaar "knetteren" - het klinkt zo een beetje, korte snelle hoogtonige metalen tikjes. Eerst eten en straks ga ik het frame onderaan eens met een vod goed proper wrijven en speuren. Maar het is dus altijd wat met het ding geweest.

De voorrem werkt nu prima. Ik denk dat ik niks meer ga doen aan de achterrem. De uitleg was "jaarlijks of soms tweejaarlijks onderhoud de zuiger binnen de remhendel stof en vuil opneemt". Hydraulische remmen "onderhoudsarm"? Haha, naar mijn kabelremmen vroeger moest ik niet kijken, enkel remblokjes vervangen, en daarbij moest je een clipje uitschuiven, nieuw erinschuiven, clipje terugschuiven.

Ben de facturen van deze fiets beu. Er werd te weinig olie in gestoken bij het herstel na die slangbreuk, en ik ga met die basis niet alweer de kassa passeren. Er zou een "Magura olie repairkit" nodig zijn om olie bij te vullen.
Dat ene montage onderdeel met die afgebroken bout, eerst was het "het stuk vooraan kan je komen ophalen" en toen ik er was was het een hele set kopen voor dat ene stuk. En wat kan ik eraan doen? Ik heb nog nooit, in al de mechaniek die ik al ben tegengekomen, een metrische bout gezien die zelftappend wordt gemonteerd.

Dat laatste zou ik toch wel eens willen horen van een ander: wie heeft zulk boutje (zie foto eerder in topic) al losgekregen zonder hem te breken? Wat kun je meer doen dan het juiste gereedschap gebruiken? Dat boutje MOET los als je de remmodule uit de klem wilt halen. Of de cilinder wilt verplaatsen (schuiven noem ik het niet) ter instellen afstand tot velg.
Want dat stoort me nog, als ik ooit een ongeval heb en mijn wiel is wat vermassacreerd, en ik krijg die remmodules niet los, dan sta ik daar met een geblokkeerd/gevangen wiel. Zelfs fiets aan de hand gaat al niet.
zeroground
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

di 19 mei 2020, 21:32

Ik heb een gebruikte set gekocht van iemand die er woon-werk mee reed. Ik krijg ze gewoon los, ook na een flauw pekelwintertje. Instellen met de oude ringen om de cilinders ging ook, het duurde alleen even voordat die ringen snapten dat ik gelijk had.

Ook nog de leidingen aan de handvatten omgewisseld, zonder ontluchten, ook nog steeds prima. Wel boosters gemonteerd voor extra remkracht, want ze drukken de vork gewoon verder open. Prima remmen, goed tevreden over.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Contacteer:

di 19 mei 2020, 22:50

NovaX schreef:
di 19 mei 2020, 19:45
hanjovdberg schreef:
ma 18 mei 2020, 22:53
Maar even beetje direct NovaX. Sluit nu de volgende keer een tip niet eerst uit om hem later alsnog te ondervinden ... :roll:

We willen je hier best helpen maar soms kom je met zo’n lang tegenargument dat sommigen het maar opgeven.

Mooi dat er weer iets duidelijk is geworden :-q

Oh en een asymmetrische velg heeft gelijkere spaak spanning wat een stabieler wiel oplevert (Maar Lars TB en Jan the Man weten daar veel meer over ..) en voor een echte reisfiets is dat natuurlijk een pre.
Je zei: "Of heb je misschien een asymmetrische velg en deze nu omgekeerd bevestigd (nadeel van schijfremloze wielen)? "
Schijfremloos wiel dat asymmetrie impliceert - dat moet je wel eerst weten en fabrikant/model kennen.
Ik zit met velgremmen en verwachtte niet dat het over één enkel wielontwerp ging dat schijfrem mogelijkheid voorziet, zodat bij niet gebruiken van de mogelijkheid, er consequenties zijn. Ik dacht klanten willen schijfremmen > dat model wiel. Velgremmen > ander model.
Nee ik bedoelde dat je aan een velgrem wiel niet zo snel kunt zien hoe het wiel erin moet. Dat doe je bij een schijfrem wiel niet fout :winkie: :tong
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

wo 20 mei 2020, 20:03

hanjovdberg schreef:
di 19 mei 2020, 22:50
Nee ik bedoelde dat je aan een velgrem wiel niet zo snel kunt zien hoe het wiel erin moet. Dat doe je bij een schijfrem wiel niet fout :winkie: :tong
Ik dacht dat ik een symmetrisch gespaakt voorwiel had. Daar omdraaien de velg doet slepen tegen een remblok betekent dat dus niet.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

wo 20 mei 2020, 20:11

zeroground schreef:
di 19 mei 2020, 21:32
Ik heb een gebruikte set gekocht van iemand die er woon-werk mee reed. Ik krijg ze gewoon los, ook na een flauw pekelwintertje. Instellen met de oude ringen om de cilinders ging ook, het duurde alleen even voordat die ringen snapten dat ik gelijk had.

Ook nog de leidingen aan de handvatten omgewisseld, zonder ontluchten, ook nog steeds prima. Wel boosters gemonteerd voor extra remkracht, want ze drukken de vork gewoon verder open. Prima remmen, goed tevreden over.
Ik heb het deel van de klem (de inhakende kant) met de gebroken bout vervangen en het gat doorheen dat uiteind incluis de pen op voorhand uitgetapt. Zo heb ik probleemloos X keer los en vast kunnen zetten tijdens mijn zoeken naar juiste positie cilinder.
De andere kant is nog origineel, en de bout zit ook zodanig hard vast dat ik wegens bovenstaande ervaring nagelaten heb om meer kracht te zetten, en ik heb een heel simpel plan: ik ga ermee naar die dealer, neem mijn draadtappen mee, en vraag dat hij die bout losdraait. Lukt dat dan tap ik er nog eens door, lukt dat niet dan kan hij het werkje doen dat ik nu heb gedaan, op eigen kost en tijd.
Dat lijkt me een faire methode.
Ik wil die bout probleemloos los kunnen krijgen, zoals gezegd: bij een ongeval of gelijk welke andere oorzaak, als het wiel/spaakwerk vervormd is en ik krijg die remmodule er niet af, dan blokkeert ie het wiel en kan ik niks met de fiets aanvangen, zelfs niet aan de hand rijden.
zeroground
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

wo 20 mei 2020, 21:54

Die stap snap ik, het is logisch dat je de andere kant ook netjes wil hebben.
Plaats reactie