Scott Scale Rc schakelt slecht

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Nijhof
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 19:52

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik mijn fiets laten maken bij de fietsenmaker omdat de fiets kraakte. Bij aankomst gaf de maker meteen aan dat het ging om een carbon kraak. Fiets laten doorsmeren en derailleurwieltjes laten vervangen. Nu schakelt de fiets slecht. Naar een groter blad slaat hij steeds versnellingen over en soms ook wanneer ik terug schakel. Hoe kan ik dit oplossen?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Welke groep heb je?

Bij Sram eagle luistert de afstelling behoorlijk nauw, oa de afstelling van de derailleur is millimeter werk (sram heeft daar de chaingap-tool voor).
Je kan dat afstellen met de schroef voor b-tension.

Daarnaast is de maximale slag van de derailleur (L en H schroef) belangrijk.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Helderziende fietsenmaker :D :D

Slecht schakelen kan vele oorzaken hebben. Schakelt hij we volledig over het bereik van klein naar groot. Dan is het vaak een kwestie van fijnafstellen bij shifter. Maar kan ook liggen aan slecht glijdende binnenkabels.

Maar ik vind het altijd bedroevend te lezen hoe mensen fietsen vaak terugkrijgen van de fietsenmaker. Let wel er zijn ook goede fietsenmakers. Zelf al enkele keren meegemaakt met nieuwe fietsen van dochters en vrouw. Versnellingen niet goed afgesteld. Dragers los. Remmen slecht afgesteld. Enz. En dan praat ik over zaken die ik zie als ze terugkomen Thuis na het ophalen van de fiets.
Nijhof
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 19:52

ThijsE schreef: ma 18 mei 2020, 20:07 Welke groep heb je?

Bij Sram eagle luistert de afstelling behoorlijk nauw, oa de afstelling van de derailleur is millimeter werk (sram heeft daar de chaingap-tool voor).
Je kan dat afstellen met de schroef voor b-tension.

Daarnaast is de maximale slag van de derailleur (L en H schroef) belangrijk.
Ik heb een Sram XO groep erop zitten. Ik denk inderdaad dat er iets is met de afstelling. Kabel is pas geleden vervangen daarna schakelde de fiets perfect. Wat ik merk is dat de derailleur wel verplaats maar niet de ketting op een ander blad zet.
Nijhof
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 19:52

E10 schreef: ma 18 mei 2020, 20:16 Helderziende fietsenmaker :D :D

Slecht schakelen kan vele oorzaken hebben. Schakelt hij we volledig over het bereik van klein naar groot. Dan is het vaak een kwestie van fijnafstellen bij shifter. Maar kan ook liggen aan slecht glijdende binnenkabels.

Maar ik vind het altijd bedroevend te lezen hoe mensen fietsen vaak terugkrijgen van de fietsenmaker. Let wel er zijn ook goede fietsenmakers. Zelf al enkele keren meegemaakt met nieuwe fietsen van dochters en vrouw. Versnellingen niet goed afgesteld. Dragers los. Remmen slecht afgesteld. Enz. En dan praat ik over zaken die ik zie als ze terugkomen Thuis na het ophalen van de fiets.
Behoorlijk balen inderdaad. Hij schakelt wel volledig van klein naar groot. Ik denk inderdaad iets met de afstelling.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Als je kabel pas is vervangen, dan zou het kunnen zijn dat deze iets is uitgerekt.
De knop bij de shifter zou dan mijn 1e poging zijn, door die iets uit te draaien zet je wat meer spanning/lengte op de leiding waardoor de kabel weer wat strakker komt te staan.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Waarom zou je dit zelf oplossen?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Waarschijnlijk omdat het vertrouwen in de fm al behoorlijk gedaald is .. :-{

En dit van die typische dingen zijn dat een fm zegt; ‘maar daar hebben wij helemaal niks aan gedaan hoor ... dan moeten we waarschijnlijk uw derailleur/cassette/ketting vervangen meneer ..’ :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Voor de liefhebber, vers van de pers (moet zelf nog kieke): https://youtu.be/C8JkP1AFiw0

Omdat de fiets meteen na de FM goed schakelde, kan het zijn dat de FM de derrie heeft afgesteld met een kabeltonnetje (kabeluiteinde) dat niet goed in houder zat. En dat kabeltonnetje is vervolgens wel goed geschoten, waardoor de kabel nu te weinig spanning heeft. Zou wel ff teruggaan naar FM, indien mogelijk, maar het is ook prima zelf te corrigeren. :-q
Nijhof
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 19:52

Hallo Allemaal,

Fiets schakelt weer mooi. Terug naar fietsenmaker geweest en nieuwe kabeltjes gekregen plus afgesteld. Advies gekregen om naar Shimano kabels te gaan omdat deze stijver zijn zodat je directer schakelt. Daar maar eens over nadenken.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Nijhof schreef: wo 20 mei 2020, 16:13 Hallo Allemaal,

Fiets schakelt weer mooi. Terug naar fietsenmaker geweest en nieuwe kabeltjes gekregen plus afgesteld. Advies gekregen om naar Shimano kabels te gaan omdat deze stijver zijn zodat je directer schakelt. Daar maar eens over nadenken.
:-? :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nijhof schreef: wo 20 mei 2020, 16:13 Hallo Allemaal,

Fiets schakelt weer mooi. Terug naar fietsenmaker geweest en nieuwe kabeltjes gekregen plus afgesteld. Advies gekregen om naar Shimano kabels te gaan omdat deze stijver zijn zodat je directer schakelt. Daar maar eens over nadenken.
Dan vragen wij ons af wat er nu op zit/zat..
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Elvedes misschien? Veel fm hebben zo’n 30m box staan. Voldoen voor race en mtb zeker voor de standaard afmontage prima. Wanneer het allemaal wat nauwere gaat luisteren zou een bepaalde combi wel eens minder kunnen uitpakken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Nijhof
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 19:52

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 mei 2020, 16:52
Nijhof schreef: wo 20 mei 2020, 16:13 Hallo Allemaal,

Fiets schakelt weer mooi. Terug naar fietsenmaker geweest en nieuwe kabeltjes gekregen plus afgesteld. Advies gekregen om naar Shimano kabels te gaan omdat deze stijver zijn zodat je directer schakelt. Daar maar eens over nadenken.
Dan vragen wij ons af wat er nu op zit/zat..
Alles is nu van sram maar dat was veel slapper gaf hij aan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe schakelen al die Sram fietsen dan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie