Kraak na montage nieuwe demper?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Heb een BMC Speedfox uit 2010 waar een Fox float RP2 demper achterop ligt.
Op de pro pedal stand wipt mijn fiets achter nog steeds behoorlijk op en neer, het is dan ook geen volledige lockout.
Ik wil echter wel mijn achterkant star hebben als ik er niet mee in het bos rijd, welk (betaalbare) achterdemper heeft een volledige lockout?
Laatst gewijzigd door porcini op wo 27 mei 2020, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

Het is nooit een 100% lock, er zal altijd nog wat demping zijn. Dit ter bescherming van de dermper (en andere onderdelen van het veermechanisme aan het frame). Maar echt 'wippen' zou het niet moeten doen.

In mijn ogen is elke moderne shock beter dan de RP23. Alles van Fox, RockShox, XFusion bv is prima.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2010
Zou het ProPedal ding in de RP 2 niet kapot zijn, of op zn minst aan een servicebeurtje toe zijn ?
Bewegen mag (bij lomp stoempen), maar wippen hoort echt niet.

Maar goed, dan toch de keuze, revisie of vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

ThaSingleTrackMastah schreef: di 19 mei 2020, 12:16 2010
Zou het ProPedal ding in de RP 2 niet kapot zijn, of op zn minst aan een servicebeurtje toe zijn ?
Bewegen mag (bij lomp stoempen), maar wippen hoort echt niet.

Maar goed, dan toch de keuze, revisie of vervangen.
Ok dus een volledige lockout bestaat dus niet en de pro pedal stand zou moeten doen wat ik wil, niet geheel star maar ook niet wippen. Denk dan inderdaad dat er met die propedal stand iets mis is, heb nooit een verschil kunnen ontdekken in mijn herinnering tussen pro pedal of niet. Maar Is het nu zo zoals Davedb zegt dat elke moderne demper beter is dan deze RP2?
Dus reviseren of andere demper, en wat is het prijsverschil tussen deze twee opties?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Andere dempers hebben (afgankelijk vh type) wel een volledige lockout.
En nieuwere dempers zijn beter, de techniek heeft niet stilgestaan.
Maar jouw demper zou in de PP stand het wippen moeten tegengaan. Aan of uit hoort echt een flink verschil te zijn.
Afhankelijk van je wensen/eisen en afhankelijk vd prijs is een revisie of een nieuwe demper de beste keuze.
Leg je probleem eens voor aan bijv. Bikesuspension.
Dan weet je ongeveer wat de kosten van een revisie zijn.

Bij een nieuwe demper komt vaak ook nog wel montage materiaal kijken, om het passend in je frame te bouwen. Houd dat ook in de gaten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Bij bikesuspension zou het 149 euro kosten om mijn demper volledig onderhoud te geven. Kijk ik op bike-components en daar kost een Rockshox Monarch RT3 debonair 259.29. Dus net iets meer dan 100 euro voor een nieuwe demper. Maar toen keek ik nog even op chainreation en daar een Monarch RT 2016 besteld voor 116.99 incl verzending!
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Ok demper is binnen, heb hem erop gezet.
De afmetingen van het binnenwerk nagemeten en dat kwam precies overeen met de oude demper. Dus verder niks uit oude demper gehaald, maar na montage heb ik een probleem.
Als ik de bovenste bevestigingsboutjes niet vast genoeg draai dan is duidelijk speling te voelen en visueel waarneembaar wanneer ik het zadel een beetje optil. En als ik de boutjes strakker aandraai dan kraakt de fiets als een gek. Wat is het probleem??
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het probleem zit waarschijnlijk tussen je demper en je frame.
Wat heb je gebruikt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 27 mei 2020, 16:36 Het probleem zit waarschijnlijk tussen je demper en je frame.
Wat heb je gebruikt?
Heb niks gebruikt, drink zelfs al jaren geen alcohol meer! 🙂
Maar serieus, ik heb gewoon de oude demper eruit gehaald en de nieuwe met de de oude boutjes vastgezet, geen bussen eruit gehaald of omgewisseld omdat de maten hetzelfde zijn, zowel de breedte van de bus als de Binnendiamater..
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou toch nieuwe busjes en boutjes bestellen. Ook zitten er vaak nog van die spacers tussen frame en demper. Die zullen wel een beetje versleten zijn. Dus gewoon vervangen. En anders in dezelfde maat extra spacers gebruiken. Ik herken trouwens wel hoe precies het komt. Iets te strak is kraken en iets te los lichte speling.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben bang dat de oude busjes ingesleten zijn.
Koop een nieuw setje en koop een setje met een doorgaande as.
Dus niet de versie waar 2 helften tegen elkaar worden gedrukt door de bout
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

porcini schreef: wo 27 mei 2020, 17:21
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 27 mei 2020, 16:36 Het probleem zit waarschijnlijk tussen je demper en je frame.
Wat heb je gebruikt?
Heb niks gebruikt, drink zelfs al jaren geen alcohol meer! 🙂
Maar serieus, ik heb gewoon de oude demper eruit gehaald en de nieuwe met de de oude boutjes vastgezet, geen bussen eruit gehaald of omgewisseld omdat de maten hetzelfde zijn, zowel de breedte van de bus als de Binnendiamater..
Heb je die breedte heel nauwkeurig -dus met een goede schuifmaat- gemeten? Er zijn tig inbouwbreedtes voor dempers in omloop, soms met tiendes van een mm verschil dus het komt vrij nauw.

Als je de speling zelfs kunt zien lijkt me dat niet goed, de demper zou redelijk spelingsvrij tussen de bevestigingsgaten moeten vallen.
Kun je van jouw fiets de inbouwmaten niet vinden, dan weet je precies wat je nodig zou hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Waarop zijn ze ingesleten dan? Dus de 'bout' die door de bus heen gaat zou dan versleten moeten zijn. Want de maat van de bus in de nieuwe demper is gewoon goed, dit is ook een bus uit 1 deel ipv de oude situatie waar het binnenwerk uit 2 helften bestond..
En ja de lengte van de bussen zijn met schuifmaat opgemeten en even lang.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

porcini schreef: do 28 mei 2020, 09:07 Waarop zijn ze ingesleten dan? Dus de 'bout' die door de bus heen gaat zou dan versleten moeten zijn. Want de maat van de bus in de nieuwe demper is gewoon goed, dit is ook een bus uit 1 deel ipv de oude situatie waar het binnenwerk uit 2 helften bestond..
En ja de lengte van de bussen zijn met schuifmaat opgemeten en even lang.
Toch is er iets aan de hand, want als alles goed is, heb je geen speling en geen kraak.

Foto's van het spul, ook de losse onderdelen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

De speling die ik voel als ik de fiets omhoog trek lijkt me bij nader inzien niks abnormaals wanneer ik de bevestigingsbout nog niet strak aangedraaid heb. De bevestigingabout zit ook niet heel strak in de bevestigingsbus daar zit ook minimale speling op, hetzelfde geld voor de gaten in het frame. Ga het morgen eens loshalen en met wat anti seize pasta behandelen, wellicht dat het dan opgelost is. Mocht er iets serieuzers aan de hand zijn dan zou het geluid niet mogen weggaan met anti seize, toch?
Plaats reactie