Wax of dry lube

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
norbert72
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 12 maart 2014, 17:19
Mijn mountainbike: scott scale 940 (2020)

Hallo mensen. ben ik weer. Mijn ketting is aan een reinigen toe. En nieuwe smeer beurt. Wat kan ik het beste nu gebruiken wax of nu dry lube.

Mvg norbert
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ik zou zeggen drylube.... Ben sowieso geen fan van wax op de mtb ketting. Blijft zand in zitten en dan wordt het schuurpasta :-{
norbert72
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 12 maart 2014, 17:19
Mijn mountainbike: scott scale 940 (2020)

dankje voor je reactie .het is hier veel zand op dit moment .dus lube
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Wax want trekt geen zand aan :winkie:
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Squirt dry wax in de zomer, deze winter de e-wax van squirt voor het eerst gebruikt en die is net wat beter in natte omstandigheden.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

100 mensen 100 meningen. Mijn bevindingen: Ik fiets het hele jaar door met Finishline ceramic wet lube. Vanalles geprobeerd, deze kwam er voor mij het beste uit. Blijft ook bij ritten van meer dan 100 km goed zn werk doen. Zowel in natte en droge omstandigheden. Ketting blijft uiteraard niet brandschoon, maar gaat wel lang mee. Het belangrijkste: niet teveel poetsen. Indruppelen afvegen en fietsen.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Dry lube of wax, is dat niet gewoon 2 namen voor hetzelfde (of vergelijkbaar) dingetje?
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Ik zal me niet met de al heel lang durende discussie bemoeien wat de beste smeer methode voor een ketting is. Ik zal me beperken tot mijn eigen ervaringen.

Ik heb in de 5 jaar dat ik op een MTB door de bossen en over zandpaden rijdt altijd gebruik gemaakt van producten als Cyclon course lube etc. Vorig jaar las ik goede dingen over wax en met name over Squirt. Ik nam me voor dat, zodra ik aan een nieuwe ketting toe was, ik het in ieder geval zou proberen. Drie maanden geleden gestart en ik heb niet meer omgekeken. Voor mij was het een ongekend succes. De tandwielen blijven schoner (met name die van de cassette) en op de derriewieltjes zet zich nauwelijks meer een vuile, vette rand af. De ketting -en daar gaat het tenslotte om- blijft veel langer geruisloos en soepel lopen. Ik druppel de ketting om de twee a drie ritten een keer na en dat is het. Tot nu toe dan. Ik was zo blij met het resultaat dat ik de al even in gebruik zijnde ketting van mijn vrouw ook maar behandeld heb. Zij is ook heel tevreden.

Ik heb me wel helemaal aan de gebruiksaanwijzing van Squirt gehouden en de nieuwe ketting eerst volledig ontvet en zorgvuldig laten drogen. Over dat volledig ontvetten van een nieuwe ketting zijn overigens ook de nodige discussies geweest. Maar ik heb de neiging me aan gebruiksaanwijzingen te houden.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

evdbos_mtbnl schreef: do 21 mei 2020, 09:48 Ik heb me wel helemaal aan de gebruiksaanwijzing van Squirt gehouden en de nieuwe ketting eerst volledig ontvet en zorgvuldig laten drogen. Over dat volledig ontvetten van een nieuwe ketting zijn overigens ook de nodige discussies geweest. Maar ik heb de neiging me aan gebruiksaanwijzingen te houden.
Dat is wat mij tegenhoudt om over te gaan op squirt. Ik vind dat te veel gedoe.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

way2go schreef: do 21 mei 2020, 09:54 Dat is wat mij tegenhoudt om over te gaan op squirt. Ik vind dat te veel gedoe.
Dat gedoe vond ik eerlijk gezegd wel mee vallen. Ik heb de ketting eerst even een uurtje in wasbezine laten "weken". Vervolgens uitgespoeld met een onvetter. Ik gebruik altijd Dasty van de Wibra. Heel goed werkend en spotgoedkoop. Vervolgens nog even naspoelen met heet schoon water en klaar. Al met al 10 minuten werk, de tijd van het weken niet meegerekend. Je kunt de ketting dan aan de lucht laten drogen of, zoals ik altijd doe, met behulp van een compressor droog blazen. Ja ik ben wat ongeduldig :-)

Vergeet niet dat het volledig ontvetten een eenmalig iets is. Bij het regulier onderhoud verdien je die tijd naar mijn mening terug.
norbert72
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 12 maart 2014, 17:19
Mijn mountainbike: scott scale 940 (2020)

hallo allemaal .bedankt voor jullie opmerkingen en tips
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

way2go schreef: do 21 mei 2020, 09:54 Dat is wat mij tegenhoudt om over te gaan op squirt. Ik vind dat te veel gedoe.
Ik vind dat ook teveel gedoe. Kettingen afwisselen ook. Ik doe dat dus ook niet (maar gebruik wel squirt naar tevredenheid): nieuwe ketting gaat er zo op zonder te ontvetten en ketting wissel ik enkel bij >0.75mm slijtage. Rijd intussen met 5e (of 6e, ben de tel kwijtgeraakt) ketting met ruim over de 10.000 km op dezelfde cassette en tandwielen. Begin nu wel te merken dat het achter soms wat hapert in het schakelen. Binnenkort alles maar eens vervangen.
Voordeel van squirt is dat alles schoon blijft. Bij andere lubes had ik toch altijd aangekoekte resten op derailleurwieltjes en zwarte kettingen.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Squirt lube all the way!
Op de mtb en racer! :-q
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

scottpaul schreef: vr 22 mei 2020, 10:46 Squirt lube all the way!
Op de mtb en racer! :-q
Idem.
Maar andere middeltjes werken ook prima, weet ik uit ervaring
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Bezig geweest met Finish line dry, Boeshield T9 en Squirt. Boeshield was niet echt geluidloos fietsen, maar was wel goed. Bij mij Squirt uiteindelijk winnaar. Ketting ontvetten is trouwens niet nodig. Dit heb ik uiteindelijk via Email van KMC gekregen. Wel van belang is dat je in de overgangsperiode van vet naar squirt dus even je smering in de gaten houdt. Mijn fietsvriend smeert altijd met Boeshield en vindt dit beter als Squirt. Dus smaakjes verschillen: gewoon zelf proberen en kiezen dus. Net als banden ehh oeps 😁
Plaats reactie