Achterrem klinkt als een kudde wilde ganzen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Vandaag weer een ronde gedaan , in t begin ging t wel , maar naar mate de ronde vorderde steeds meer geluid , we gaan nu nogmaals de remblokken opschuren , maar dit x wel met kopervet aan de slag .

Ook zei men maat dat er ook maar t kleinste beetje vet kon zorgen voor piepende remmen , dus we gaan ook de boel grondig ontvetten .

Bedankt voor jullie input!
—Cube reaction TM Pro—
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Paar weken geleden hetzelfde op mijn lux. Schoonmaken, opschuren opnieuw inremmen en toch weer hetzelfde probleem...

Nieuwe blokjes, schijf even reinigen en klaar, probleem opgelost :-q .... Ik weet niet wat blokjes voor de magura kosten maar zou het toch zeker overwegen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Blokjes ontvetten werkt niet, als die eenmaal vet zijn kunnen ze de kliko in.
Laat ik het nuanceren, dit heb ik geprobeerd, in willekeurige volgorde en ook in combinatie, en hielp niet:
- opschuren
- staalborstel
- ontvetten met alcohol
- in de gasvlam van het fornuis houden
- in de oven heet stoken
- met de verfstripper erop

Dus als iemand het wel gelukt is hoor ik graag hoe ;-)

Maar geluid is altijd een trilling. En om die zoveel mogelijk te voorkomen begin ik altijd met heel erg nauwgezet werken...
Punt 1 is uiteraard alles moet brandschoon zijn.
Daarnaast alle onderdelen met de hand onder spanning houden terwijl je ze vastzet. Dus bijvoorbeeld de schijf naar rechts onder druk houden terwijl je de lockring of de zes boutjes vast draait. De boutjes in drie stappen en kruislings aandraaien (net vast, iets vaster en als laatste met ongeveer het opgegeven koppel). Hiermee voorkom je eventueel kromtrekken.
De adapter en caliper boutjes ook vastzetten terwijl je het betreffende onderdeel met de draairichting van de schijf mee duwt.
Of het echt helpt, ik weet het niet. Maar het is geen moeite en je sluit wel weer een mogelijke factor uit.

Check vooraf ook alle oppervlakken op mogelijke vuiltjes, met name ook het aanlegvlak van de schijf op de naaf.

Verder afstellen volgens het filmpje van Hope:

Ook als je geen Hope remmen hebt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Bram Brommer schreef: zo 24 mei 2020, 16:38 Ik heb daar ook last van gehad. Bij het remmen lijkt het wel of er een vrachtwagen tot stilstand komt. Het geluid ontstaat waarschijnlijk omdat je wiel er niet recht instaat of je remklauw niet recht staat ten opzichte van je riemschijf. Oplossing is makkelijk: 1, draai de boutjes van je remschijf los 2, knijp je rem handel in en draai de boutjes weer vast en je bent klaar.
Ik zou de boutjes van de remklauw losdraaien, niet die van de remschijf. :tong

Maar het netjes uitlijnen van de klauw, volgens de methode van Hope werkt toch het beste.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blokjes ontvetten werkt niet, als die eenmaal vet zijn kunnen ze de kliko in.
Laat ik het nuanceren, dit heb ik geprobeerd, in willekeurige volgorde en ook in combinatie, en hielp niet:
- opschuren
- staalborstel
- ontvetten met alcohol
- in de gasvlam van het fornuis houden
- in de oven heet stoken
- met de verfstripper erop

Dus als iemand het wel gelukt is hoor ik graag hoe ;-)
Gewoon met remmenreiniger.
Op een schoteltje, onderste boven, flinke sloot remmenreiniger. Even laten intrekken.
Dan pakken en afspuiten met remmenreinigsr voordat het schoteltje droog is.
Dan met de remvoering op een tissue leggen.
Alleen teflon is a bitch, maar verder wel succes gehad met ontvetten.

Maar als de blokjes vet zijn geworden is het ook belangrijk de oorzaak weg te nemen. Een lekke remklauw blijft natuurlijk voor ellende zorgen.
Ketting smeren met een spuitbus, fiets wassen en ondertussen vettigheid uitsmeren, fiets achterop een kwalmende auto enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie