Xt rem handel te kort. Opties?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Ola.
Op mn 2ehands nerve zitten2 2x10 X0 grip shifters. Maar dit zijn best brede handvaten waardoor de remhendels voor mij pas te bereiken zijn als ik veel naar het midden opschuif.
Op zich geen issue als het stuur met 720mm niet toch al aan de korte kant is. Doordat ik de XT remhendels dus niet kan bereiken op het breedst van het stuur wil ik dit oplossen.

Breder stuur? Ja maar dan moet ik alle kabels verlengen.
XO grip shifters vervangen door normale shifters. Kan maar 2x10 X0 shifters zijn lastig te vinden.
XT remhendel verlengen? Kan dat?

Wat zijn nog meer opties?
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Met hoeveel vingers rem je dan?.????

Ik gebruik maar 1 vinger. De rest blijft losjes het stuur vasthouden.
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

1 vinger. Maar het probleem is dat ik teveel naar het midden van het stuur schuif en dus over de gripshifter heen grijp. En dat voelt niet goed. Ook omdat ik dan niet de breedte van het stuur gebruik.
Is namelijk al smal imo.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Andere Shimano brake levers...? De touring versie van XT heeft uit m'n hoofd langere hendels, ouderwetse waren ook langer maar dan lever je wat functionaliteit in.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... &gallery=0

Hier hebben ze het over jouw probleem en zie je eigenlijk goed waar het probleem zit. Dus idd kijken voor de langere versie remhendels..

https://www.bike24.com/p2212191.html

Weet niet of je de hendels los krijgt en of Deze dan passen in je huidige remcilinders.
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Bekend probleem dus. Korte custom grips dus ook een optie. Gaat op de lijst.

XT remhendel onderzoek ook gestart. Top
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Goedkoop: https://www.bike24.com/p228620.html?menu=1000,2,116

Iets duurder: https://www.bike24.com/p2138076.html?menu=1000,2,116 (Dan moeten er nog een paar clamps+grips bij)

X0: https://www.bike24.com/p267115.html?menu=1000,2,116 (idem voor de clamps/grips)


Edit:
En de Deore XT BL-T8000 trekking lever: https://www.bike24.com/p2212191.html?menu=1000,2,15
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Wow. Dank.
Ik ga even kijken wat de beste optie is.
X0 is prijzig wel. Dit is de eerste maal dat ik met sram werk en ken de line up nog niet heel goed.

De optie om grips te verkorten blijft ook wel interessant.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

X0 is idd niet goedkoop...

Voor dat geld kan je ook de boel ook ombouwen naar 1x11 XT (derrie, shifter, cassette, ketting, N/W kettingblad en grips)
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Serieus? Want dan ben ik na het verlengen van de remkabels klaar. Dan kan er een breder stuur. Op etc. Verdwijnt er ook een kabel aan de voorkant, geen slecht plan want er zitten echt te veel kabels daar.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jhas schreef: vr 22 mei 2020, 10:41 Serieus? Want dan ben ik na het verlengen van de remkabels klaar. Dan kan er een breder stuur. Op etc. Verdwijnt er ook een kabel aan de voorkant, geen slecht plan want er zitten echt te veel kabels daar.
XT voor die prijs was wat optimistisch maar SLX kan zeker (komen nog wel een setje grips bij en het voorblad is een gok aangezien ik niet weet welk crankstel je nu hebt):

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je niet zulke brede handen hebt, zou ik voor smallere grips gaan.
Je kan het eenvoudig testen door een goedkoop setje te kopen en die op de gewenste maat te knippen en alles op te schuiven.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik herken het probleem helemaal niet...
En ik rijd al twintig jaar bijna uitsluitend met gripshift en Shimano remmen, daarbij heb ik niet zulke grote handen.

De enige combinatie die niet goed voelde was die van 9-speed gripshifters icm XTR race remmen. De hendels daarvan zijn nog compacter dan die van XT e.d., en daar kon ik niet optimaal bij.

Nu alweer enkele jaren met 11-speed gripshift (die zijn qua vorm gelijk aan 10-speed) en dan kan ik zelfs goed bij de korte XTR hendeltjes!
De XT hendels vormen geen enkel probleem, ik vind het ergonomisch juist een perfecte combi.

Misschien ligt het probleem meer in de lengte van de grips die je gebruikt? Zijn dat brede?
Ik rijd met de gripshift versie van de Ergon GS1, dus korter dan reguliere grips. De remhendel zit tegen de shifter aan, en dan komt mijn wijsvinger precies in het haakje van de remhendel te liggen, ideaal :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

TenZNL schreef: vr 22 mei 2020, 11:10
Jhas schreef: vr 22 mei 2020, 10:41 Serieus? Want dan ben ik na het verlengen van de remkabels klaar. Dan kan er een breder stuur. Op etc. Verdwijnt er ook een kabel aan de voorkant, geen slecht plan want er zitten echt te veel kabels daar.
XT voor die prijs was wat optimistisch maar SLX kan zeker (komen nog wel een setje grips bij en het voorblad is een gok aangezien ik niet weet welk crankstel je nu hebt):

Afbeelding
Wow. Super uitzoekwerk. En inderdaad zelfde prijskaartje als de X0 shifters. En dit zou dus prima op de body passen waar nu de 10 speed op zit?
SLX is mooi zat natuurlijk.

Ik heb nog een oud setje grips liggen. Kan ik inderdaad even mee spelen om te kijken wat dat oplevert.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jhas schreef: vr 22 mei 2020, 15:52
Wow. Super uitzoekwerk.
Haha, dat valt wel mee, hoor. Ik shop gewoon veel en graag :winkie:
Maar nogmaals, voor je voorblad moet je wel even de steek controleren.

Ja, dat moet passen. SRAM 10sp freewheel = shimano HG. Je kan evt ook nog opteren voor een 11-50 sunrace cassette, die is 2 tientjes duurder.
Plaats reactie