Trapas vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Twiztay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 10:39

Hoi allemaal
Ik ben bezig aan de mountainbike van mijn vriendin, deze heeft nu een octalink crank en trapas.
Ik heb ook nog een deore crankstel liggen maar deze is 175 lang en die er nu op zit 170.

Voor beide zou ik een nieuwe bb moeten kopen (de oude kraakt) is een shimano bb-(iets)25
Maar nu twijfel ik wat ik zou doen gewoon de oude octalink vervangen door een nieuwe of de hele crank vervangen voor een nieuwe
Ik twijfel ook een beetje omdat de ene dus 170 is en de andere 175
Mijn vraag is dus wat zouden jullie doen?
En als het ombouwen is naar de andere "nieuwe" wat zou ik dan allemaal moeten kopen?
De fiets is al oud en is alleen om mee te proberen of het wat voor haar is dus ben niet van plan er 100den euro's in te steken.
Graag jullie mening/advies!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nieuwe trapas kopen en 170mm cranks hergebruiken. Kortere crank voor korter persoon (eigen aanname) is prettiger.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Verschil tussen 170 en 175mm zit meer in je hoofd, dan in de benen. De reden voor kortere of langere cranks is vooral een traditie, beter een moderne fietsmythe. Ik rijd met 165 en 175mm. Na 10 meter merk ik niets meer.
Inderdaad Octalink V2 blijven gebruiken: sterk en stijf: https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p44003/
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mag je mij toch uitleggen hoe spierpijn in mijn benen (vooral pezen hamstring en kuit) mentaal zijn :~

Ofwel leuk dat het bij jou geen invloed lijkt te hebben maar bij anderen kan die 5mm wel degelijk voelbaar zijn ...

Als ik niet op al mijn fietsen gelijke lengte rijdt voel ik het toch echt. Ofwel mijn advies (dus persoonlijk) zou zijn houdt aan wat in algemeenheid hierover gezegd wordt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Twiztay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 22 mei 2020, 10:39

ventourist schreef: vr 22 mei 2020, 20:54 Verschil tussen 170 en 175mm zit meer in je hoofd, dan in de benen. De reden voor kortere of langere cranks is vooral een traditie, beter een moderne fietsmythe. Ik rijd met 165 en 175mm. Na 10 meter merk ik niets meer.
Inderdaad Octalink V2 blijven gebruiken: sterk en stijf: https://www.bike-components.de/en/Shima ... et-p44003/
hanjovdberg schreef: za 23 mei 2020, 00:20 Mag je mij toch uitleggen hoe spierpijn in mijn benen (vooral pezen hamstring en kuit) mentaal zijn :~

Ofwel leuk dat het bij jou geen invloed lijkt te hebben maar bij anderen kan die 5mm wel degelijk voelbaar zijn ...

Als ik niet op al mijn fietsen gelijke lengte rijdt voel ik het toch echt. Ofwel mijn advies (dus persoonlijk) zou zijn houdt aan wat in algemeenheid hierover gezegd wordt.
Jurriaan schreef: vr 22 mei 2020, 11:13 Nieuwe trapas kopen en 170mm cranks hergebruiken. Kortere crank voor korter persoon (eigen aanname) is prettiger.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het dan maar mooi houden bij wat er nu op zit.
Misschien dat ik er nog ooit achter kom of ik dat verschil merk, ik had meer verwacht dat het iets met de hoogte van de fiets o.i.d. Te maken had maar dat is dus niet.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

hanjovdberg schreef: za 23 mei 2020, 00:20 Mag je mij toch uitleggen hoe spierpijn in mijn benen (vooral pezen hamstring en kuit) mentaal zijn :~

Ofwel leuk dat het bij jou geen invloed lijkt te hebben maar bij anderen kan die 5mm wel degelijk voelbaar zijn ...

Als ik niet op al mijn fietsen gelijke lengte rijdt voel ik het toch echt. Ofwel mijn advies (dus persoonlijk) zou zijn houdt aan wat in algemeenheid hierover gezegd wordt.
Je moet natuurlijk wel de zadelhoogte evenredig corrigeren.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

hanjovdberg schreef: za 23 mei 2020, 00:20 Mag je mij toch uitleggen hoe spierpijn in mijn benen (vooral pezen hamstring en kuit) mentaal zijn :~

Als je zoveel klachten krijgt door die 5 mm kortere crank ben je eerder een uitzondering dan de regel. Ik durf te wedden dat het merendeel er niets van merkt. Ondergetekende inclusief.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Twiztay schreef: za 23 mei 2020, 08:55 Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het dan maar mooi houden bij wat er nu op zit.
Misschien dat ik er nog ooit achter kom of ik dat verschil merk, ik had meer verwacht dat het iets met de hoogte van de fiets o.i.d. Te maken had maar dat is dus niet.
Ik geef je groot gelijk. Waarom experimenteren als dat niet nodig is? Temeer omdat het verschil natuurlijk groter is dan 5 mm. Je voet beschrijft tenslotte een cirkel waarvan je de radius met 5 mm vergroot of verkleint en dus is het verschil een centimeter. Of je dat echt merkt zal per persoon wel verschillen. Ik weet wel dat toen ik de MTB van mij vrouw ombouwde van 3 x 10 naar 1 x 11 (tot haar groot plezier) ik toch even de moeite heb gedaan een crankstel te bestellen met een cranklengte van 170 mm terwijl 175 mm op dat moment beter voorradig was. Maar iemand had ooit nagedacht over de totale geometrie van haar fiets en waarom zou ik het beter weten?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies dat is 1 ding.

En idd ik ben waarschijnlijk best wel een uitzondering. Zoals al wel eens eerder aangegeven heb ik hele korte benen. Met mijn 1.68-1.70 zit ik met een binnenbeenlengte van 74 cm maar op een zadelhoogte van 62.5-63 cm. En dat zit voor mij perfect bij een cranklengte van 170mm

Mijn idee is dan ook dat bij kleinere mensen deze verschillen eerder merkbaar worden dan bij mensen met een gemiddelde lengte van zo’n 1.80-1.85. Want het is dan wel dezelfde 5mm maar is verhoudingsgewijs een veel groter verschil dan iemand met een binnenbeenlengte van 80-90.

En @ventourist geloof me alles is gemeten en afgesteld. Dus ook die 5-7mm zadel naar beneden. Maar iets te laag geeft mij te weinig power en snel vermoeide bovenbenen alsof ze steeds vol lopen en iets te hoog dus overstrekkingsklachten. Bij elke nieuwe fiets ben ik wel een paar mnd zoet om weer de ideale afstelling te vinden. Want klakkeloos dezelfde overnemen werkt ook niet ivm geometrie verschillen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dice Oldskool schreef: za 23 mei 2020, 21:43
hanjovdberg schreef: za 23 mei 2020, 00:20 Mag je mij toch uitleggen hoe spierpijn in mijn benen (vooral pezen hamstring en kuit) mentaal zijn :~

Als je zoveel klachten krijgt door die 5 mm kortere crank ben je eerder een uitzondering dan de regel. Ik durf te wedden dat het merendeel er niets van merkt. Ondergetekende inclusief.
Bij de Pivot ben ik ook van 175 naar 170 gegaan ivm pedalstrikes en ik vond het ook merkbaar. Alleen niet in de mate dat ik er spierpijn van kreeg, wel dat ik de cranks wat makkelijker rond kreeg.
Plaats reactie