Onderdeel derailleur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Felic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:11

Beste forumleden,

Ik ben een beginnend mountainbiker. Mijn eerste fiets is een tweedehands Giant ATX. Deze heb ik ongeveer 2 jaar geleden van iemand overgenomen.

Nu is gister een onderdeel van mijn derailleur kapot gegaan tijdens het fietsen. De derailleur is vermoedelijk van Shimano. Ik denk zelf dat het de geleideplaat is die gebroken is. Zouden jullie mij kunnen helpen bij het bestellen van de juiste geleideplaat voor dit model? Ik denk dat de fiets van het jaar 2015/2016 zou moeten zijn.

Ik heb geprobeerd een foto bij te voegen maar dit lukt me helaas niet. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Zonder foto wordt het wel lastig. Check ff hier viewtopic.php?f=37&t=53630
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij verkoopt Shimano geen losse onderdelen, behalve de wieltjes.
Dus dat wordt een nieuwe.

Hoeveel versnellingen ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Thernastaff
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 18 maart 2020, 23:51

Deleted
Laatst gewijzigd door Thernastaff op wo 3 juni 2020, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Ook betere kwaliteit derailleurs uit de 8v en 9v periode, Alivio en Deore doen dit werk en ook nog wat langer.
Een gok zonder foto, maar fiets zou ook wel eens 10 jaar ouder kunnen zijn.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Felic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:11

Mathijs_7 schreef: za 30 mei 2020, 12:33 Zonder foto wordt het wel lastig. Check ff hier viewtopic.php?f=37&t=53630

Thanx voor de reactie. Ik ga proberen de foto hier te plaatsen. De tweede foto is de gebroken geleideplaat inclusief tandwieltjes, tweede was tijdens de crash..

https://www.flickr.com/photos/188679086 ... ed-public/

https://www.flickr.com/photos/188679086 ... 533339861/
Felic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:11

ThaSingleTrackMastah schreef: za 30 mei 2020, 12:53 Volgens mij verkoopt Shimano geen losse onderdelen, behalve de wieltjes.
Dus dat wordt een nieuwe.

Hoeveel versnellingen ?
Is inderdaad 3x7 versnellingen zoals Thernastaff hieronder al aangaf.
Felic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:11

Thernastaff schreef: za 30 mei 2020, 13:27 Volgens de Giant website Shimano Tourney 3x7 versnellingen.

Deze?
https://www.2cheap.nl/achterderailleur- ... t-oog.html
Thanx voor de reactie, deze lijkt er wel erg op. Ik ben momenteel niet thuis maar kan nog wel even een foto van de derailleur zelf maken als dat helpt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan iedere Shimano 7, 8 en 9-speed derailleur gebruiken.
Voor een mtb bij voorkeur wel een mtb model, en liefst ook met een kooi van dezelfde afmeting (long).
Als er nu een Tourney op zit kan je die weer kopen.
Maar da's geen specifiek mtb model en wellicht ben je met Alivio of Deore beter geholpen.
Wel 7 tm 9 speed, want 10 11 en 12 werkt niet bij jouw shifters.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Felic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:11

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juni 2020, 13:17 Je kan iedere Shimano 7, 8 en 9-speed derailleur gebruiken.
Voor een mtb bij voorkeur wel een mtb model, en liefst ook met een kooi van dezelfde afmeting (long).
Als er nu een Tourney op zit kan je die weer kopen.
Maar da's geen specifiek mtb model en wellicht ben je met Alivio of Deore beter geholpen.
Wel 7 tm 9 speed, want 10 11 en 12 werkt niet bij jouw shifters.
Je bent super! Ik ga even zoeken, hoop dat het monteren zelf ook lukt. maar daarvoor is altijd youtube. Laat tegen die tijd wel even weten of het is gelukt!
Felic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:11

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juni 2020, 13:17 Je kan iedere Shimano 7, 8 en 9-speed derailleur gebruiken.
Voor een mtb bij voorkeur wel een mtb model, en liefst ook met een kooi van dezelfde afmeting (long).
Als er nu een Tourney op zit kan je die weer kopen.
Maar da's geen specifiek mtb model en wellicht ben je met Alivio of Deore beter geholpen.
Wel 7 tm 9 speed, want 10 11 en 12 werkt niet bij jouw shifters.
Zou ik je gelijk nog een vraag mogen stellen. Ik heb besloten om te gaan voor een Alivio RDM 4000 9V. Bij de bestelling zit ook een kettingpons om het geheel te kunnen monteren. Nu is het zo dat ook het rubber van mijn shifters flink versleten is. Ik dacht dat dit een kwestie was van nieuw rubber, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Ik zal de hele shifter dan moeten vervangen. De shifters zijn van sram 7.0. staat er op. Kan ik hiervoor ook iedere 7 speed sram shifter kopen, mits die geschikt is voor shimano?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij is een Sram 7.0 shifter niet geschikt voor Shimano.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Felic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:11

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juni 2020, 18:11 Volgens mij is een Sram 7.0 shifter niet geschikt voor Shimano.
Oh, dus dat zou betekenen dat ik de bestelde Shimano derailleur niet op de fiets zou kunnen gebruiken zoals die nu is. Want de shifters zijn zeker sram 7.0 dat staat er duidelijk op.
Felic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:11

Ik ben bang dat het een Sram derailleur is lol... Ik kan alleen nog esp technology lezen... Maar het logo zou sram kunnen zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Esp is Sram. Tourney is Shimano.
Andere overbrenging van het kabeltje.
Dan heb je dus een Sram 7 speed derailleur nodig.

Ik was blind gevaren op de post met Tourney.
Foto's deden het niet goed bij mij.
1e foto is een fiets op zn kop.
2e foro mag ik niet bekijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie