Reba instellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Ik heb ook een Reba A8 en herken wat je beschrijft. Vooral dat de vork knal hard is ondanks een juiste sag. Vergeet de tabel op de vorkpoot, die slaat nergens op.

Ben met drukken en tokens bezig geweest. Twee tokens en psi in kg lichaamsgewicht en de rebound voor mij 4 klikjes dicht vanaf snel. Ik woog toen 80 kg. Dit was redelijk acceptabel maar eigenlijk heeft dat nooit geresulteerd in een fijne vork tot dat.....


Ik vork een volledige 200 uurs servicebeurt heb gegeven.

De solo air sealhead vervangen voor de debon air, daarbij ook een paar druppels vorkolie 15 wt in de luchtkamer. De dustseals zijn van reacingbros trouwens

Heerlijk wat een soepele vork nu. Goed in te stellen.

Ik weeg nu 75 kg en nog steeds de druk in kg lichaamsgewicht, maar geen tokens meer. De rebound staat nu 3 klikjes dicht vanaf snel. Geen last van bottum out, ik hou een mm of 5 over.

Nieuw uit de doos is deze reba niet zo'n hele fijne vork hij heeft wat liefde nodig.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Door de Debonair upgrade is de nieuwe situatie natuurlijk niet te vergelijken.
Tenzij TS die ook gaat uitvoeren...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2989
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb 2 Reba's 1x 120 mm 2017 en 1x 130 mm 2019 (zie sig). Beide vorken uitgerust met Blackbox demper, voor de rest origineel, en 1x per jaar overhaal met schoonmaak en verse vorkolie 15 wt 6-7 cc onderin de vorkpoten. Tokens geen idee, standaard.

Ik weeg ca 81 kg en druk staat rond de 80-85 psi. Sag is ca. 20%.

Ik rij mn XC op tamelijk vlakke NL paden (tja hier is niet veel anders) en op de Col du Kragge BoZ. Jumpen en rockgardens en DH enz doe ik niet aan.

Veerweg kom ik aan 80-90% van beschikbaar, ik rij flink door en ja soms zit er toch een wortelstuk of een dropje. Ik vind het zelf een zeer prettige vork, zeker voor het geld. Erg soepel, dempt goed 2 richtingen op. Dus comfortabel en toch altijd controle. Nooit het gevoel dat de vork het niet aan kan, of dat ie "bottomed".

Samengevat: ga niet af op de RS guideline, maar stel de druk af op de sag en of je wel/niet de veerweg gebruikt. Je kan evt best iets meer sag accepteren. Beetje proberen dus.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Dank voor alle reacties. Zowel hier als in andere berichten lees ik dat meer mensen dit gevoel bij deze Reba vork hebben.
Ik heb de druk nu op 100PSI gezet, wederom wat Brunox gespoten, en ga dat deze week eerst testen. De vork moet ook even goed ingereden worden. Vervanging van dustseals of een Debonair upgrade zal ik echter via mijn LBS spelen, de vork is tenslotte nagelnieuw. Zal dus bij de 1e servicebeurt ook de vork gaan noemen, wanneer dit niet verbeterd.
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

viewtopic.php?f=9&t=145395

Hier mijn topic met dezelfde situatie met een Recon. Uiteindelijk 50/60 psi minder dan "fabrieksopgave". Gebruik nu wel de maximale veerweg en de vork voelt soepel aan.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Dank, had ik ook gelezen. Wat ik al zei heb ik de druk nu verlaagd, en zal hiermee (en rebound) wat gaan testen.
Verder moet de vork nog even wat meer ingereden worden, hopende dat het uiteindelijk beter gaat worden.
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

mauke schreef: zo 31 mei 2020, 22:59 Ik kreeg mijn reba 2018 vork ook niet afgesteld.. moest veel minder druk in om soepel te kunnen rijden..
Op sag ingesteld knalde hij te snel door de veerweg heen.( Maximaal tokens werd het beter)
Druk zoals op de vork omschreven haalde ik net 70% van de travel..
Ik heb een andere vork gekocht :winkie:
Ik denk dat het een Reba dingetje is... Mijn Reba is van 2015 en ook ik had moeite hem af te stellen. Als ik hem op basis van 25% SAG afstel dan is hij veeel te zacht, ongeveer 85 psi (ik weeg 77kg). Als ik hem op basis van mij gewicht en de opgegeven waardes van RS zou afstellen zou ik er 115 psi in moeten pompen en dan is hij veel te hard, dan gebruik ik zo´n 40mm niet. Ik heb hem nu op 100 psi staan en -10 clicks en voor mij werkt dat. Ik gebruik mijn veerweg dan nagenoeg helemaal en de rebound vind ik fijn zo.
Assumption is the mother of all fuckups.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Velox schreef: ma 8 juni 2020, 14:10
mauke schreef: zo 31 mei 2020, 22:59 Ik kreeg mijn reba 2018 vork ook niet afgesteld.. moest veel minder druk in om soepel te kunnen rijden..
Op sag ingesteld knalde hij te snel door de veerweg heen.( Maximaal tokens werd het beter)
Druk zoals op de vork omschreven haalde ik net 70% van de travel..
Ik heb een andere vork gekocht :winkie:
Ik denk dat het een Reba dingetje is... Mijn Reba is van 2015 en ook ik had moeite hem af te stellen. Als ik hem op basis van 25% SAG afstel dan is hij veeel te zacht, ongeveer 85 psi (ik weeg 77kg). Als ik hem op basis van mij gewicht en de opgegeven waardes van RS zou afstellen zou ik er 115 psi in moeten pompen en dan is hij veel te hard, dan gebruik ik zo´n 40mm niet. Ik heb hem nu op 100 psi staan en -10 clicks en voor mij werkt dat. Ik gebruik mijn veerweg dan nagenoeg helemaal en de rebound vind ik fijn zo.
Had de Reba in 2015 al tokens ?
Tokens helpen bij het probleem dat jij beschrijft.
Je kan dan met 20-25% sag beginnen en het juiste aantal tokens voorkomt dan toch bottom out.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 juni 2020, 16:26
Velox schreef: ma 8 juni 2020, 14:10
Ik denk dat het een Reba dingetje is... Mijn Reba is van 2015 en ook ik had moeite hem af te stellen. Als ik hem op basis van 25% SAG afstel dan is hij veeel te zacht, ongeveer 85 psi (ik weeg 77kg). Als ik hem op basis van mij gewicht en de opgegeven waardes van RS zou afstellen zou ik er 115 psi in moeten pompen en dan is hij veel te hard, dan gebruik ik zo´n 40mm niet. Ik heb hem nu op 100 psi staan en -10 clicks en voor mij werkt dat. Ik gebruik mijn veerweg dan nagenoeg helemaal en de rebound vind ik fijn zo.
Had de Reba in 2015 al tokens ?
Tokens helpen bij het probleem dat jij beschrijft.
Je kan dan met 20-25% sag beginnen en het juiste aantal tokens voorkomt dan toch bottom out.
Ik durf het niet te zeggen. :~ Hoe kan ik dat controleren?
Assumption is the mother of all fuckups.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De dop aan de luchtkant eraf schroeven (eerst vork leeg laten), als de vork voor tokens geschikt is kun je die aan de onderkant van die dop bevestigen.

Maar misschien kun je er ook achter komen met de techdocs van Sram?
Ik kan me zo voorstellen dat een 2015 Reba nog niet voor tokens geschikt is (xc/tour vork + leeftijd...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

kermit schreef: di 9 juni 2020, 10:48 De dop aan de luchtkant eraf schroeven (eerst vork leeg laten), als de vork voor tokens geschikt is kun je die aan de onderkant van die dop bevestigen.

Maar misschien kun je er ook achter komen met de techdocs van Sram?
Ik kan me zo voorstellen dat een 2015 Reba nog niet voor tokens geschikt is (xc/tour vork + leeftijd...)
Nee lijkt mij ook onwaarschijnlijk. En het duurde even maar heb 'm zo ook fijn afgesteld. Ik hou het maar zo denk :wink:
Assumption is the mother of all fuckups.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Na veel testen en veel fietsen met allerlei instellingen en een lading Brunox te hebben gebruikt lijkt er nu wat verbeteringen te zijn.

Een druk van rond de 100 en 3 clicks rebound bevallen tot nu toe het best. De SAG is dan goed en de vork aardig soepel. Ook haal ik nu het einde vd vork. Of dat positief is kun je uren over discussiëren. Toch blijven kleine obstakels een uitdaging en is er geen vergelijk met een Fox vork. Overigens was ombouwen bij de aanschaf naar een Fox vork way to duur. En qua looks lijkt de vork 👌 maar hij moet ook zijn werk doen.

Ga bij de LBS bij de eerste servicebeurt het nog wel even aankaarten.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

ik had een soortgelijke ervaring met mijn reba, ik zat op ongeveer 80% van wat er op de vork was aangegeven voor mijn gewicht, anders was het inderdaad een plank. Wellicht als je vooral naar beneden gaat met grote hobbels dat een hogere druk dan wel weer beter is. Ik zou zeggen gewoon een beetje spelen tot je een goede setting hebt gevonden.
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Overstap van Fox naar Reba is even wennen.
Bij de oude dual air Reba's kon je nog wat spelen met de negatieve luchtkamer.
Bij een gravel achtig parcours kun je de sag best richting 20 tot 25% aanhouden.
Rebound wat verder open.
Bij 100kg rijdergewicht zal je dan een of twee tokens bij moeten plaatsen.
En misschien kan er nog pufje minder lucht in je voorband, draagt ook bij aan comfort.
Blijven spelen en neem gerust een keer de vorkpomp mee het bos in.
Qua Patet Orbis
Plaats reactie