Ik bezit een REBA RL A8 uit 2020 (single air).
Deze heb ik keurig, na aflevering van LBS, ingesteld volgens https://trailhead.rockshox.com/
Volgens deze tuning guide zou de vork 150 psi en -5 rebound clicks moeten hebben.
Prima zou je denken, echter is de vork dan een plank. Zelfs bij 120 psi vind ik hem nog oncomfortabel.
Wanneer ik de 15-20% SAG aanhoud, dan gaat er echt veel minder lucht in en haal ik het einde van de vork
Iemand meer ervaring met de instellingen van deze vork?
Reba instellen
- DrLivingstone
- Mountainbike Junk
- Berichten: 209
- Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
- Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!
Het ligt er een beetje aan onder welke omstandigheden je het einde van de vork haalt... . In principe zou je minstens 1x per rit het einde van je veerweg gehaald moeten hebben, anders gebruik je hem niet efficiënt!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Meestal zit je aardig in de buurt met 1kg gewicht vd rijder = 1 psi.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 259
- Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30
Nou ken ik deze vork niet, maar bij mijn fox is het startpunt zo'n beetje je gewicht in psi. Misschien is dat bij RS Reba helemaal anders, maar 150psi klinkt mij enorm veel... of weeg je 150kg?
Maar goed andere vork, andere druk. Dus feitelijke heb je hier helemaal niks aan
Maar goed andere vork, andere druk. Dus feitelijke heb je hier helemaal niks aan
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Ik kreeg mijn reba 2018 vork ook niet afgesteld.. moest veel minder druk in om soepel te kunnen rijden..
Op sag ingesteld knalde hij te snel door de veerweg heen.( Maximaal tokens werd het beter)
Druk zoals op de vork omschreven haalde ik net 70% van de travel..
Ik heb een andere vork gekocht
Op sag ingesteld knalde hij te snel door de veerweg heen.( Maximaal tokens werd het beter)
Druk zoals op de vork omschreven haalde ik net 70% van de travel..
Ik heb een andere vork gekocht
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
- DrLivingstone
- Mountainbike Junk
- Berichten: 209
- Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
- Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!
Dit is natuurlijk gek. Op mijn XC parcours haal ik dat niet.. is ook niet nodig.
Ik had hiervoor een Fox vork en daar klopt inderdaad 1kg = ongeveer 1 psi. En Fox vorken zijn van zichzelf al een stuk soepeler dan Rock Shox. Maar goed, deze vork RS zit er nu eenmaal eerst onder.
Nee ik lees de waarden niet af in PSI ik weeg 100kg en volgens de beschrijving kom je dan uit op 156psi (terwijl dit bij de Fox vork 90psi was).
Chek zelf maar eens wat ze voorstellen: https://trailhead.rockshox.com/en/tunin ... SOLO%20AIR
De maximale druk voor deze vork is maar liefst 195psi ! Dan veert hij nooit weer..!
Het is erg stoeien met de druk om dus een juiste balans te vinden. Gouden tip (buiten nieuwe vork etc. om) blijven welkom.
Dan ben je toe aan een gravelracer!DrLivingstone schreef: ↑ma 1 juni 2020, 08:48Dit is natuurlijk gek. Op mijn XC parcours haal ik dat niet.. is ook niet nodig.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Dit is idd gek, waarom heb je anders die veerweg? Om die niet te benuttenDrLivingstone schreef: ↑ma 1 juni 2020, 08:48Dit is natuurlijk gek. Op mijn XC parcours haal ik dat niet.. is ook niet nodig.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee, zoals Lars het bedoelt moet je voor ieder parcours de optimale setting hanteren. Dat is leuk voor wedstrijdrijders en fanatieke hobbyisten.Lars TB schreef: ↑ma 1 juni 2020, 09:08Dan ben je toe aan een gravelracer!DrLivingstone schreef: ↑ma 1 juni 2020, 08:48
Dit is natuurlijk gek. Op mijn XC parcours haal ik dat niet.. is ook niet nodig.
De normale biker stelt 'm af op het maximale wat hij/zij zal tegenkomen en laat 'm op die setting staan.
Verschil tussen optimaal en practisch.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik had hetzelfde, maar dan omgekeerd. Met 75 kilo en standaard druk had ik telkens bottom out. Er bleken al 2 tokens in te zitten, er mogen er max 3 in. Dat heb ik gedaan en meer druk. Ik merk dat hij, nu een paar maanden ouder, wel soepeler wordt. Ik heb nog tokens over, als je daarmee wilt experimenteren, stuur dan ff pb.
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Geen ervaring met de hedendaagse Reba, wel met die rekentool. Met mijn gewicht (125kg ) zou ik mijn Pike dualtravel op 248 psi moeten zetten. Ik rijd nu op 110psi. Nu zal de druk in het buitenland anders (lees iets hoger) moeten zijn, maar dit verschil is fors.DrLivingstone schreef: ↑zo 31 mei 2020, 19:26 Ik bezit een REBA RL A8 uit 2020 (single air).
Deze heb ik keurig, na aflevering van LBS, ingesteld volgens https://trailhead.rockshox.com/
Volgens deze tuning guide zou de vork 150 psi en -5 rebound clicks moeten hebben.
Als ik 113kg zou wegen zou ik 182 psi moeten pompen, als ik 114kg zou wegen springt ie opeens naar 248 psi
Kortom, niet te gebruiken voor het afstellen van je vork.
- DrLivingstone
- Mountainbike Junk
- Berichten: 209
- Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
- Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!
Dan ben je toe aan een gravelracer! -> neenThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 1 juni 2020, 10:13Nee, zoals Lars het bedoelt moet je voor ieder parcours de optimale setting hanteren. Dat is leuk voor wedstrijdrijders en fanatieke hobbyisten.
De normale biker stelt 'm af op het maximale wat hij/zij zal tegenkomen en laat 'm op die setting staan.
Verschil tussen optimaal en practisch.
Echter de setting tussen optimaal en praktisch is lastig te vinden. En ik lees dit over deze vork wel meer.
Vanaf het begin is de vork gewoon snoeihard. Ik ga nogmaals de vork van sratch instellen en anders eens met de lbs overleggen.
Ik heb geen idee hoeveel tokens er standaard inzitten. Dat is nog wel een goede om evt mee te experimenteren. Thanks
Ik heb het natuurlijk over gewoon mountainbiken. Maar als je het op 1 (soort) rondje houdt, zou je daar je materiaal op aan kunnen passen. Alleen is er voor mtb's geen keuze meer onder de 100 mm. Want ze zijn gemaakt om mee te mountainbiken en niet een gravelrace rondje mee te doen. Maar dat is dus optimaliseren, zover hoef je niet te gaan. Maar andersom, met de 130/160 mm vorken waar ik standaard mee rijd lukt het me vrijwel iedere rit de maximale veerweg te gebruiken. Gewoon op NL rondjes. Maar dat hangt natuurlijk ook van rijstijl af.
Het is meer dat als je maar 50 mm gebruikt, je dus feitelijk niet het juiste materiaal hebt voor jouw rijstijl. Maar er is dus geen keuze.
Nu is snoei-hard voor een Reba wat vreemd. Maar het probleem is dat je afhankelijk bent van de luchtkamer voor het afstellen. Je kunt weinig met de demping doen, wat normaal gesproken de oplossing zou zijn.
Nu vraag ik me af of er niet toch 4 tokens in zouden kunnen. Dan kun je de druk laag houden voor soepel aanspreken en door de sterk verhoogde progressiviteit gebruik je waarschijnlijk zelden meer de volledige veerweg. Als het niet met tokens kan, dan misschien het oliepijl verhogen.
Voor dit soort trucjes zou je contact op kunnen nemen met een tuner, die hebben er wel kijk op of het wel of niet kan.
Het is meer dat als je maar 50 mm gebruikt, je dus feitelijk niet het juiste materiaal hebt voor jouw rijstijl. Maar er is dus geen keuze.
Nu is snoei-hard voor een Reba wat vreemd. Maar het probleem is dat je afhankelijk bent van de luchtkamer voor het afstellen. Je kunt weinig met de demping doen, wat normaal gesproken de oplossing zou zijn.
Nu vraag ik me af of er niet toch 4 tokens in zouden kunnen. Dan kun je de druk laag houden voor soepel aanspreken en door de sterk verhoogde progressiviteit gebruik je waarschijnlijk zelden meer de volledige veerweg. Als het niet met tokens kan, dan misschien het oliepijl verhogen.
Voor dit soort trucjes zou je contact op kunnen nemen met een tuner, die hebben er wel kijk op of het wel of niet kan.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Da's wel heel drastisch.
Probeer nu eerst eens je eigen gewicht in psi.
Of pomp m op tot 20% sag.
Tokens is de volgende stap.
Tuning pas de allerlaatste.
Probeer nu eerst eens je eigen gewicht in psi.
Of pomp m op tot 20% sag.
Tokens is de volgende stap.
Tuning pas de allerlaatste.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.