Reba instellen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Ik bezit een REBA RL A8 uit 2020 (single air).
Deze heb ik keurig, na aflevering van LBS, ingesteld volgens https://trailhead.rockshox.com/
Volgens deze tuning guide zou de vork 150 psi en -5 rebound clicks moeten hebben.
Prima zou je denken, echter is de vork dan een plank. Zelfs bij 120 psi vind ik hem nog oncomfortabel.
Wanneer ik de 15-20% SAG aanhoud, dan gaat er echt veel minder lucht in en haal ik het einde van de vork

Iemand meer ervaring met de instellingen van deze vork?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt er een beetje aan onder welke omstandigheden je het einde van de vork haalt... . In principe zou je minstens 1x per rit het einde van je veerweg gehaald moeten hebben, anders gebruik je hem niet efficiënt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meestal zit je aardig in de buurt met 1kg gewicht vd rijder = 1 psi.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Nou ken ik deze vork niet, maar bij mijn fox is het startpunt zo'n beetje je gewicht in psi. Misschien is dat bij RS Reba helemaal anders, maar 150psi klinkt mij enorm veel... of weeg je 150kg?

Maar goed andere vork, andere druk. Dus feitelijke heb je hier helemaal niks aan :P
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Is het gewicht in de rockshox tabel niet in Lbs (ponden dus)? Maar goed. Zie andere reacties.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik kreeg mijn reba 2018 vork ook niet afgesteld.. moest veel minder druk in om soepel te kunnen rijden..
Op sag ingesteld knalde hij te snel door de veerweg heen.( Maximaal tokens werd het beter)
Druk zoals op de vork omschreven haalde ik net 70% van de travel..
Ik heb een andere vork gekocht :winkie:
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Lars TB schreef: zo 31 mei 2020, 19:41 In principe zou je minstens 1x per rit het einde van je veerweg gehaald moeten hebben, anders gebruik je hem niet efficiënt!
Dit is natuurlijk gek. Op mijn XC parcours haal ik dat niet.. is ook niet nodig.

Ik had hiervoor een Fox vork en daar klopt inderdaad 1kg = ongeveer 1 psi. En Fox vorken zijn van zichzelf al een stuk soepeler dan Rock Shox. Maar goed, deze vork RS zit er nu eenmaal eerst onder.

Nee ik lees de waarden niet af in PSI :tong ik weeg 100kg en volgens de beschrijving kom je dan uit op 156psi (terwijl dit bij de Fox vork 90psi was).
Chek zelf maar eens wat ze voorstellen: https://trailhead.rockshox.com/en/tunin ... SOLO%20AIR
De maximale druk voor deze vork is maar liefst 195psi :o ! Dan veert hij nooit weer..!

Het is erg stoeien met de druk om dus een juiste balans te vinden. Gouden tip (buiten nieuwe vork etc. om) blijven welkom.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DrLivingstone schreef: ma 1 juni 2020, 08:48
Lars TB schreef: zo 31 mei 2020, 19:41 In principe zou je minstens 1x per rit het einde van je veerweg gehaald moeten hebben, anders gebruik je hem niet efficiënt!
Dit is natuurlijk gek. Op mijn XC parcours haal ik dat niet.. is ook niet nodig.
Dan ben je toe aan een gravelracer!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

DrLivingstone schreef: ma 1 juni 2020, 08:48
Lars TB schreef: zo 31 mei 2020, 19:41 In principe zou je minstens 1x per rit het einde van je veerweg gehaald moeten hebben, anders gebruik je hem niet efficiënt!
Dit is natuurlijk gek. Op mijn XC parcours haal ik dat niet.. is ook niet nodig.
Dit is idd gek, waarom heb je anders die veerweg? Om die niet te benutten :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 1 juni 2020, 09:08
DrLivingstone schreef: ma 1 juni 2020, 08:48
Dit is natuurlijk gek. Op mijn XC parcours haal ik dat niet.. is ook niet nodig.
Dan ben je toe aan een gravelracer!
Nee, zoals Lars het bedoelt moet je voor ieder parcours de optimale setting hanteren. Dat is leuk voor wedstrijdrijders en fanatieke hobbyisten.
De normale biker stelt 'm af op het maximale wat hij/zij zal tegenkomen en laat 'm op die setting staan.

Verschil tussen optimaal en practisch.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
P-J
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 28 september 2007, 20:49

Ik had hetzelfde, maar dan omgekeerd. Met 75 kilo en standaard druk had ik telkens bottom out. Er bleken al 2 tokens in te zitten, er mogen er max 3 in. Dat heb ik gedaan en meer druk. Ik merk dat hij, nu een paar maanden ouder, wel soepeler wordt. Ik heb nog tokens over, als je daarmee wilt experimenteren, stuur dan ff pb.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

DrLivingstone schreef: zo 31 mei 2020, 19:26 Ik bezit een REBA RL A8 uit 2020 (single air).
Deze heb ik keurig, na aflevering van LBS, ingesteld volgens https://trailhead.rockshox.com/
Volgens deze tuning guide zou de vork 150 psi en -5 rebound clicks moeten hebben.
Geen ervaring met de hedendaagse Reba, wel met die rekentool. Met mijn gewicht (125kg :-{ ) zou ik mijn Pike dualtravel op 248 psi moeten zetten. Ik rijd nu op 110psi. Nu zal de druk in het buitenland anders (lees iets hoger) moeten zijn, maar dit verschil is fors.

Als ik 113kg zou wegen zou ik 182 psi moeten pompen, als ik 114kg zou wegen springt ie opeens naar 248 psi

Kortom, niet te gebruiken voor het afstellen van je vork.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 juni 2020, 10:13
Lars TB schreef: ma 1 juni 2020, 09:08

Dan ben je toe aan een gravelracer!
Nee, zoals Lars het bedoelt moet je voor ieder parcours de optimale setting hanteren. Dat is leuk voor wedstrijdrijders en fanatieke hobbyisten.
De normale biker stelt 'm af op het maximale wat hij/zij zal tegenkomen en laat 'm op die setting staan.

Verschil tussen optimaal en practisch.
Dan ben je toe aan een gravelracer! -> neen

Echter de setting tussen optimaal en praktisch is lastig te vinden. En ik lees dit over deze vork wel meer.
Vanaf het begin is de vork gewoon snoeihard. Ik ga nogmaals de vork van sratch instellen en anders eens met de lbs overleggen.

Ik heb geen idee hoeveel tokens er standaard inzitten. Dat is nog wel een goede om evt mee te experimenteren. Thanks
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb het natuurlijk over gewoon mountainbiken. Maar als je het op 1 (soort) rondje houdt, zou je daar je materiaal op aan kunnen passen. Alleen is er voor mtb's geen keuze meer onder de 100 mm. Want ze zijn gemaakt om mee te mountainbiken en niet een gravelrace rondje mee te doen. Maar dat is dus optimaliseren, zover hoef je niet te gaan. Maar andersom, met de 130/160 mm vorken waar ik standaard mee rijd lukt het me vrijwel iedere rit de maximale veerweg te gebruiken. Gewoon op NL rondjes. Maar dat hangt natuurlijk ook van rijstijl af.

Het is meer dat als je maar 50 mm gebruikt, je dus feitelijk niet het juiste materiaal hebt voor jouw rijstijl. Maar er is dus geen keuze.

Nu is snoei-hard voor een Reba wat vreemd. Maar het probleem is dat je afhankelijk bent van de luchtkamer voor het afstellen. Je kunt weinig met de demping doen, wat normaal gesproken de oplossing zou zijn.

Nu vraag ik me af of er niet toch 4 tokens in zouden kunnen. Dan kun je de druk laag houden voor soepel aanspreken en door de sterk verhoogde progressiviteit gebruik je waarschijnlijk zelden meer de volledige veerweg. Als het niet met tokens kan, dan misschien het oliepijl verhogen.
Voor dit soort trucjes zou je contact op kunnen nemen met een tuner, die hebben er wel kijk op of het wel of niet kan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Da's wel heel drastisch.
Probeer nu eerst eens je eigen gewicht in psi.
Of pomp m op tot 20% sag.
Tokens is de volgende stap.
Tuning pas de allerlaatste.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie