Rockshock op ongeveer 10 jr oude haibike

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Mijn zoon heeft een haibike edition van ongeveer 10 jaar oud. Ik heb hem opgeknapt, onder andere met nieuwe banden. De voorvork is een rockshock, waar op staat ''powered by Schramm". Nu lijkt mij dat die voorvork veel te strak staat afgesteld, ik kan hem nauwelijks een cm of vier indrukken. Er zit wel een knop aan een kant (op de bovenkant) met de tekst 'preload', maar daar aan draaien heeft niet echt veel zin. Weet iemand of dit een vork is met lucht erin of veren, of olie en hoe ik hem wat meer en makkelijker zou kunnen laten inveren?

Afbeelding
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is een RS Tora, die zat destijds onder de Recon en was er met lucht en staalveer.
Dit is een coilversie, gezien de preloadknop. Daarmee zet je meer of minder voorspanning op de veer. Daar wordt een veer niet stugger (of minder stug) van, maar je verandert er wel de aanspreekgevoeligheid mee. In feite druk je het eerste soepele deel van de veer in naarmate je meer preload geeft, maar de stugheid van de veer (beter gezegd veerconstante) verder in de veerweg blijft gelijk.

Als je zoon ermee rijdt en hij gebruikt hooguit de helft van de veerweg is de stalen veer te stug voor hem. De enige goede oplossing zou dan een soepeler veer zijn, maar de vraag is of je daar nog aan kunt komen, en hoeveel geld je nog in zo een oudere tamelijk basic vork wilt stoppen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Kleine aanvuling: met preload/veervoorspanning stel je de negatieve veerweg in, hoever een vork inveert als de berijder er op fietst. Dat inveren is nodig om uit te kunnen veren bij kuilen.

Als een volwassen man met een gezond Nederlands gewicht de vork maar 4cm kan indrukken, dan is het of een vork met 6cm veerweg, of zit er een hele zware veer in, of zijn de ingewanden niet meer gezond en is er extreme wrijving/vastlopen ergens in de veerweg.

Hoe dan ook, het advies van Kermit klopt, de vork is te oud om echt in te investeren. Wil je het toch beter, kijk of marktplaats of doe gek en koop zoiets: https://www.bike-discount.de/en/buy/roc ... loc-658877


Edit:
Gekkenhuis! Hibike verkoopt dus gewoon nog veren voor zo'n ding lijkt het wel: https://www.hibike.nl/rock-shox-veer-to ... r_22630019
Vraag wel ff na of het voor jouw vork is (staat ergens een serienummer op) en controleer ook eerst of de vork zonder veer nog wel goed werkt.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Bedankt voor de reacties. Ik zal het met mijn zoon bespreken.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Op zichzelf ziet die vork er nog wel netjes uit. Ik had ooit ook een Tora, best goede vork, zat laag in de pikorde omdat hij relatief zwaar was ivm 32mm stalen binnenpoten. Maar wel lekker stijf tov de huidige 30mm lijn.
Het is wel de vraag of hij misschien service nodig heeft, en voor een lichtgewicht kind zal er niet de juiste veer inzitten. Dat is een groot voordeel van luchtvering, die is af te stellen zonder extra onderdelen, zeker voor iemand in de groei is dat een voordeel.
Ik ben bang dat een set onderdelen etc om dit weer helemaal top te maken relatief tov de prijs van een nieuwe vork te hoog is, helemaal als je het niet zelf doet....
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ak-77 schreef: do 4 juni 2020, 08:52 Op zichzelf ziet die vork er nog wel netjes uit. Ik had ooit ook een Tora, best goede vork, zat laag in de pikorde omdat hij relatief zwaar was ivm 32mm stalen binnenpoten. Maar wel lekker stijf tov de huidige 30mm lijn.
Het is wel de vraag of hij misschien service nodig heeft, en voor een lichtgewicht kind zal er niet de juiste veer inzitten. Dat is een groot voordeel van luchtvering, die is af te stellen zonder extra onderdelen, zeker voor iemand in de groei is dat een voordeel.
Ik ben bang dat een set onderdelen etc om dit weer helemaal top te maken relatief tov de prijs van een nieuwe vork te hoog is, helemaal als je het niet zelf doet....
Aha, zie nu dat die coil maar 16 euro is. Als dat plus een zelf uitgevoerde lower bath oil change de boel weer gied maakt zeg ik: doen.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zeroground schreef: wo 3 juni 2020, 22:37 Kleine aanvuling: met preload/veervoorspanning stel je de negatieve veerweg in, hoever een vork inveert als de berijder er op fietst. Dat inveren is nodig om uit te kunnen veren bij kuilen.
Hoewel niet helemaal fout draai je toch de zaken om: met de preload stel je de sag in, het moment van aanspreken van de vork waar Kermit het over heeft. Een bijkomstigheid is dat je daarmee de negatieve veerweg wijzigt, maar dat is niet het doel van de preload.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe dan ook, even die Tora openschroeven (dop met preload er af) en de veer bekijken.
RS gebruikt kleurcodes, je moet dan kijken voor welk gewicht de huidige veer is bedoeld, en een nieuwe veer kiezen.
1 of misschien wel 2 stapjes lichter.
Uiteraard geldt het gewicht van je zoon als richtlijn, maar van de luchtvorken weten we dat RS de vork graag knoeperhard afstelt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

voor een lichtgewicht kind zal er niet de juiste veer inzitten
Mijn zoon (37) woog een paar jaar geleden 124 kilo, misschien was de veer toen wel passend qua weerstand. Nu is hij afgevallen tot beneden de 80 kilo en zal er wellicht een andere veer in moeten.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

:lol: misverstandje!
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Goed bezig trouwens, die zoon van jou!
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ak-77 schreef: do 4 juni 2020, 14:17 :lol: misverstandje!

:-D Ik denk dat iedereen wel dacht dat het om een kind ging en geen volwassenen kerel van 37.

In welke range gaan die veren eigenlijk? 80 kg zonder gear is al een redelijk gewicht namelijk.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Lars TB schreef: do 4 juni 2020, 09:27
zeroground schreef: wo 3 juni 2020, 22:37 Kleine aanvuling: met preload/veervoorspanning stel je de negatieve veerweg in, hoever een vork inveert als de berijder er op fietst. Dat inveren is nodig om uit te kunnen veren bij kuilen.
Hoewel niet helemaal fout draai je toch de zaken om: met de preload stel je de sag in, het moment van aanspreken van de vork waar Kermit het over heeft. Een bijkomstigheid is dat je daarmee de negatieve veerweg wijzigt, maar dat is niet het doel van de preload.
Sag=mate van inzakken van de vork als de fietser met gewicht X zijn stalen ros bestijgt en met deel Y van zijn gewicht de voorvork indrukt. Dat is voor mij hetzelfde als negatieve veerweg en heeft geen achterwerk te maken met het aanspreken van de vork. Preload is veervoorspanning en die doet niks anders dan de rijhoogte bepalen bij een stalen veer. Maar met deze extreem belangrijke discussie is Jan van Gastel niet geholpen en vervuilen we zijn topic :winkie:

@Jan: jouw zoon is een bak afgevallen, maar met een gewicht van 80kg zou die vork met een normale veerverder moeten kunnen veren. Ik vermoed dat er wat meer aan de hand is en raad je dan ook aan om een goede fietsenmaker de vork te laten controleren.

Optie 2 is lekker zelf uit elkaar halen ahv een YT filmpje zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=F_D0Go3tB0A
Hoe is je Russisch?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haha, ik dacht ook aan een kleine jongen opv een volwassen vent. :winkie:

De standaard veer bij RS is voor 75kg, als ik me niet vergis.
Maar je weet natuurlijk niet wat er ooit al eens is gewisseld.
Daarom nog steeds het advies om de veer te bekijken (kleurcode) en dan een beslissing te nemen welke nieuwe waarde te bestellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zeroground schreef: do 4 juni 2020, 19:01 Sag=mate van inzakken van de vork als de fietser met gewicht X zijn stalen ros bestijgt en met deel Y van zijn gewicht de voorvork indrukt. Dat is voor mij hetzelfde als negatieve veerweg en heeft geen achterwerk te maken met het aanspreken van de vork. Preload is veervoorspanning en die doet niks anders dan de rijhoogte bepalen bij een stalen veer.
Toch nog wel even wat duidelijker maken, deze 'discussie' is in dat opzicht ook voor anderen duidelijker wordt waar over gesproken wordt. Want dat is nu verwarrend.

Wat ik al zei, het is niet fout, of zelfs helemaal goed wat je zegt, maar niemand 'rekent' in negatieve veerweg.

En wat nu wel fout gaat is dat sag natuurlijk wel alles te maken heeft met aanspreken. Veel druk in de vork, weinig sag en de vork is moeilijker in te drukken. Zo simpel is het. Als je de preload opdraait dan heb je daarna meer kracht nodig om de vork aan te laten spreken.

Dus in de regel is dat waar over gesproken wordt als je het over preload of sag hebt: aanspreken van de vork.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie